برطرف کردن مشکلات درامز در میکس

امکان ضبط دوباره ی درامی که صدای ایده آلی نمی دهد، همیشه امکان پذیر نیست. شما به عنوان یک مهندس میکس باید بتوانید با هر چیزی که در اختیارتان قرار می دهند کار کنید. شاید هم شما یک اجرای درام بی نقص، با حس و داینامیک ها و زمان بندی ایده آل ضبط کرده باشید اما بعدا بفهمید انتخاب میکروفن هایتان ایده آل نبوده است. صرف نظر از شرایطی که مقابل شما قرار می گیرد، اگر تجربه ی میکس کردن را داشته باشید می دانید که کار شما این است که هر چیزی که در اختیارتان قرار می دهند را به بهترین حالت ممکن تبدیل کنید. در ادامه نگاهی به برخی از متُدها برای برطرف کردن مشکلات درامز در میکس خواهیم انداخت که همیشه جواب می دهند.

قطبیت صحیح و مشکلات phase

رسیدن به یک صدای درام خوب با برطرف کردن مشکلات قطبیت و phase شروع می شود. قطبیت نسبتا ساده است – روی waveform های ترک درام زوم کنید و مطمئن شوید که شروع waveform در هر ضربه ی درام مثبت باشد و نه منفی. اگر ترکی را پیدا کردید که شروع آن منفی بود، قطبیت آن را در نرم افزار آهنگسازی خود معکوس کنید.

با فرض این که شما از چند میکروفن برای ضبط درامز استفاده می کنید، در مرحله ی بعد باید ارتباطات phase را در ترک ها بهینه کنید. یک ترک یا یک جفت ترک را به عنوان مرجع انتخاب کنید (مثلا اُور هِدها) و در حالی که به دقت گوش می کنید، باقی ترک ها را یکی یکی اضافه کنید. اگر متوجه شدید چیزی بد صدا می دهد – مثل توخالی صدا دادن اسنیر یا صدا دادن سیمبال ها به شکلی که انگار افکت phaser روی آن ها قرار گرفته باشد، یا قدرت نداشتن kick و… – باید timing آن ترک را نسبت به ترک مرجع خود تنظیم کنید. مثلا در یکی از پروژه های اخیری که من میکس کردم، اسنیر با میکروفن نزدیک ضبط شده بود و نیاز به این داشت که در حد چند میلی ثانیه به آن دیلی بدهم تا با ٱور هِدهایی که با میکروفن دور ضبط شده بودند هماهنگ شود. تنظیم کردن و هماهنگ کردن ترنزینت ها در نرم افزار، اثری به خوبی جلو عقب کردن ترک ها به اندازه ی چند میلی ثانیه و سپس گوش دادن به نتیجه ی آن نخواهد داشت. وقتی به مقدار مناسب دیلی دست پیدا کنید، خودتان متوجه خواهید شد، چون به خوبی می توانید آن را بشنوید.

اگر تنها روی یک میکس کار می کنید، می توانید به صورت دستی کلیپ های audio را در نرم افزار به اندازه ی چند میلی ثانیه حرکت دهید تا مشکلات phase را برطرف کنید. اگر روی چندین قطعه ی مربوط به یک پروژه (مثلا آلبوم) کار می کنید که در یک جلسه ی استودیویی ضبط شده اند، پیشنهاد می کنم از یک پلاگین برای ایجاد دیلی کوتاه (و در صورت نیاز برای معکوس کردن قطبیت) استفاده کنید. وقتی بهترین تایم دیلی را برای میکس تان پیدا کنید، می توانید تنظیمات پلاگین را روی دیگر قطعات آن پروژه کپی کنید تا دیگر نیازی به تغییر دستی جای کلیپ های صوتی نداشته باشید. وقتی موفق شدید مشکلات phase را به حداقل برسانید، می توانید ارزیابی دقیق تری از کم و کاست ترک های درام داشته باشید.

حذف نویزهای ناخواسته با iZotope RX

نویزهای پس زمینه در ضبط درام می توانند در اثر gain staging ضعیف در زنجیره ی سیگنال، صدای دستگاه تهویه ی داخل اتاق، ترافیک و دیگر منابع مکانیکی به وجود آیند. نویزهای ناخواسته همچنین می تواند شامل برخورد ناخواسته ی درام استیک ها به یکدیگر در حین اجرای پاساژها، برخورد ناخواسته استیک ها به دیگر اجزای درامز، بوق ماشینی که از خیابان مجاور شما رد می شود و بسیاری عوامل دیگر باشد. وقتی یک برداشت بی نقص درام دارید اما یک یا چند مورد از این مشکلات در ضبط شما پیدا می شود، حیرت زده خواهید شد که پلاگین iZotope’s RX چه معجزه ای می تواند برای شما انجام دهد. پردازش هوش مصنوعی این نرم افزار عملکرد خارق العاده ای در حذف نویزها از ضبط های شما دارد: با این نرم افزار تمام مشکلات و نویزهایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم به شکلی کاملا نامرئی حذف می شوند، به شکلی که انگار از ابتدا هیچ اثری از آن ها نبوده است. RX حتی می تواند digital clipping که به واسطه ی بالا بودن لِول ها در حین ضبط ایجاد می شود را هم برطرف کند؛ مشکلی که بسیار زیاد اتفاق می افتد.

تنظیم پاسخگویی ترنزینت ها با Sonnox Oxford TransMod

اگر درامز شما پانچ کافی ندارد، اگر صدای های هت خیلی تیز و سریع قطع می شود یا با دیگر مشکلات ترنزینت در ترک های درام مواجه هسید، پلاگین Sonnox Oxford TransMod راه حل فوق العاده ای برای شما خواهد بود. TransMod کنترل ایده آلی روی ترنزینت های ترک درام در اختیار شما قرار می دهد و کمک می کند بخش های مختلف درامز برجسته تر شوند و یا در میکس عقب تر بروند، آن هم به حالتی که با کامپرشن و EQ چنین نتیجه ای را نخواهید گرفت. TransMod مخصوصا برای اوقاتی که با یک صدای کیت غیر بالانس و نامتناسب مواجه هستید عملکرد فوق العاده ای دارد؛ برای مثال اگر درامر از یک هِد اسنیر جدید و هِدهای قدیمی تام استفاده می کند. TransMod همچنین به شما اجازه می دهد افکت های آمبیانس اتاق را کاهش یا افزایش دهید و این موضوع باعث شده تا TransMod ابزار بسیار موثری برای کاهش ریورب صدای اتاق باشد.

درام های دارای مشکل را با Steven Slate Drums Trigger 2 Platinum جایگزین کنید

وقتی مشکلات phase و قطبیت را برطرف کردید، نویزهای ناخواسته را حذف کردید و ترنزینت های درامز را نیز تنظیم کردید، شاید المان هایی را در کیت درام پیدا کنید که برای میکسی که شما مجسم کرده اید ایده آل نیستند. اینجاست که ابزارهای جایگزینی درامز مانند Steven Slate Drums Trigger 2 Platinum ارزش خود را ثابت می کنند. چه با اسنیری مواجه باشید که pitch آن زیادی بالاست یا یک floor tom که مانند یک تیوپ پلاستیکی صدا می دهد یا هر سیمبال و درام دارای مشکل دیگری، Trigger 2 Platinum مجموعه ای از صداهای درام بسیار باکیفیت و سطح بالا را در اختیار شما قرار می دهد که شما می توانید آن ها را جایگزین صداهای درام مشکل دار خود کنید. Trigger 2 Platinum در جایگزینی دقیق درام فوق العاده عمل می کند، حتی اگر صدای دیگر اجزای درامز به شکل قابل توجهی به ترک درام مد نظر شما درز پیدا کرده باشد. نرم افزارهای جایگزینی درام مانند Trigger 2 Platinum به شما اجازه می دهند تا حس یک پرفورمنس را حفظ کنید و در عین حال صداهای اصلی درام را بهبود دهید.

روی اهدافتان تمرکز کنید

به عنوان یک مهندس میکس، کار شما این است که چیزی که در اختیارتان قرار می دهند را به بهترین حالت ممکن درآورید. در یک دنیای ایده آل با ضبط های آیده آل و بی نقص، تمام کاری که شما باید انجام دهید تنظیم فیدرها تا جاییست که به بالانس مورد نظرتان دست پیدا کنید. اما در دنیای واقعی، ابزارهایی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم به شما کمک می کنند ضبط های دارای نقص را به بهترین حالت ممکن درآورید.

منبع sweetwater
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.