چطور یک ترک را با هدفون میکس کنیم

تفاوت های زیادی بین شنیدن یک ترک با اسپیکر و شنیدن همان ترک با هدفون وجود دارد.

اگر شما برای میکس تنها از هدفون استفاده می کنید، خیلی راحت در میکس هایتان دچار خطا خواهید شد. ایراداتی مانند باریک کردن استریو ایمیج و استفاده ی کم از ریورب برای پارت های وکال و سینتی سایزر از جمله مشکلاتی است که برای شما ایجاد خواهد شد. برای این که بتوانید به درستی تصمیم بگیرید که از هر افکت چقدر استفاده کنید، باید میکس را هم روی مانیتورها و هم روی هدفون گوش کنید.

قطعه ای که به خوبی ساخته شده باشد، باید روی هر سیستمی، از اسپیکرهای لپ تاپ گرفته تا سیستم های صوتی گران قیمت خوب صدا بدهد. فراموش نکنید: تنها به این دلیل که می توانید با هدفون میکس کنید، لزوما نباید این کار را انجام دهید.

با این حال تکنیک هایی وجود دارد که می تواند به شما کمک میکس های دقیق تری با هدفون داشته باشید. در ادامه ی این مطلب راهنمای مرحله به مرحله ای را برای پروسه ی میکس یک ترک بدون استفاده از مانیتور به شما ارائه خواهیم داد.

مرحله ی اول: ما از چند اِستم که در یک ترک پاپ با ترک های پیانوی زیاد به کار رفته استفاده می کنیم و این اِستم ها را وارد DAW (نرم افزار آهنگسازی) کرده ایم. این ترک ها روی هدفون خوب صدا می دهند اما تنظیمات بیشتری روی آن ها انجام خواهیم داد تا ترک ها هم روی مانیتورها خوب صدا دهند و عمیق عمیق و جزئیات بیشتری در هدفون پیدا کنند.

مرحله ی دوم: برای برجسته تر کردن FX track، از پلاگین Brainworx BX Solo برای واید کردن استریو ایمیج تا 200% استفاده می کنیم و ولوم را به مقدار -3dB کاهش می دهیم. دوباره از BX Solo روی بیس لاین استفاده می کنیم اما این بار استریو ایمیج را روی حالت مونو قرار می دهیم. همچنین پلاگین Waves MaxxBass را برای اضافه کردن هارمونیک به بیس لاین استفاده می کنیم تا انرژی فرکانس های بیس بیشتر شود.

مرحله ی سوم: ترک آرپژیو روی مانیتورها خوب صدا می دهد اما روی هدفون جذابیت آنچنانی ندارد. با استفاده از پلاگین KR-Delay CM Delay پینگ پونگ دیلی به آن اضافه می کنیم و پارامتر تایم دیلی را روی 1/16 و مقدار Dry/wet را روی 15% قرار می دهیم و اگرچه این افکت روی اسپیکرها شاید واضح نباشد، اما کمک می کند کسانی که با هدفون کار ا گوش می کنند صدای بهتری دریافت کنند.

مرحله ی چهارم: آکوردها و نُت های لاین پیانو را با هدفون می توان به راحتی شنید. با این وجود باید کاری کنیم که این صدا روی اسپکرها حالت نزدیک تری به شنونده پیدا کند. بجای بالا بردن ولوم آن، با استفاده از شبیه ساز چنل کنسول Satson CM گِین آن را به مقدار +8dB افزایش می دهیم. برای جبران این افزایش گِین، لِول ترک را به مقدار-8dB کاهش می دهیم. همچنین پارامتر High pass را تا 200Hz افزایش می دهیم تا پیانو با بیس و kick تداخل فرکانسی پیدا نکند.

مرحله ی پنجم: به همان دلیلی که با استفاده از دیلی به آرپژیو عمق دادیم، کمی ریورب را به تمام میکس اضافه می کنیم. این کار باعث می شوند صداها حالت منسجم تری رو هدفون داشته باشند و همچنین عمق بیشتری به ترک خواهد داد. برای این کار از پریست Close Drum Room در پلاگین Reverberate CM استفاده می کنیم و مقدار پارامتر IR Gain را تا -30dB کاهش می دهیم تا فیدبک ریورب ملایمی داشته باشیم.

مرحله ی ششم: با استفاده از هدفون سخت می توان فهمید که آیا ترک به خوبی اکولایز شده یا نه، پس سعی می کنیم تنظیمات EQ در میکس را با یک ترک حرفه ای مقایسه کنیم. قطعه ی Houdini از Foster The People فضای مشابهی با ترک ما دارد پس از این ترک به عنوان رفرنس استفاده می کنیم. با استفاده از اکولایزر پلاگین 5 Ozone یک اسنپ شات 10 ثانیه ای هم از ترک خودمان و هم از ترک Houdini می گیریم و دکمه ی Match را فشار می دهیم. اسلایدرهای Amount و Smooth را مانند تصویر بالا تنظیم می کنیم.

منبع musicradar
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.