5 حالتی که ممکن است تکنیک استفاده از میکروفن، وکال شما را خراب کند

وقتی همراه یک گروه موسیقی اجرا می کنید، وظیفه ی شما این است که از طریق موسیقی با تماشاگران ارتباط برقرار کنید. در بحث تکنیک میکروفن، چند اشتباه اساسی وجود دارد که اگر مرتکب آن ها شوید، کیفیت اجرای شما به شدت کاهش پیدا می کند. در ادامه این پنج اشتباه اساسی در پرفورمنس وکال را توضیح خواهیم داد.

1. اهمیت ندادن به ساند چک

 

وقتی صدابردار در مرحله ی ساندچک به شما می گوید با همان ولومی بخوانید که قرار است در اجرای اصلی بخوانید، حتما این کار را انجام دهید. وقتی به ساندچک اهمیت کافی نمی دهید و برای آن انرژی نمی گذارید، حتی بهترین صدابرداران هم لِول پری امپ را کمی زیادی بالا خواهند برد و زمانی که نوبت به اجرای اصلی می رسد، احتمالا صدای شما پری امپ را اُور لود خواهد کرد.

شاید در این حالت صدای خودتان را کمی بیشتر در مانیتور بشنوید، اما صدای شما در سالن به صورت دیستورت شده شنیده خواهد شد و چنین چیزی تماشاگران را آزرده خواهد کرد.

2. نزدیک کردن بیش از حد میکروفن

اگر شما یک دی جی رادیویی باشید یا بدون همراهی گروه موسیقی بخواهید به اجرا بپردازید، افکت مجاورت یا Proximity effect می تواند چیز جذابی باشد، در غیر این صورت تشدید شدن فرکانس های بیس و از بین رفتن فرکانس های بالا هنگامی که میکروفن را زیادی به دهانتان نزدیک می کنید موجب می شود هیچ کسی متوجه نشود شما چه چیزی می خوانید.

کمی به میکروفن فضا بدهید – حتی فاصله ی ده سانتی متری باعث می شود صدای شما به خوبی حجم بگیرد، بدون این که از وضوح آن کاسته شود.

3. حلقه کردن دست دور گریل میکروفن

آیا می خواهید بدانید چطور می شود یک میکروفن کاردیود را به یک میکروفن چند جهته تبدیل کرد؟ با مشت کردن دست و بلوکه کردن پورت های phase پشت کپسول میکروفن. و در اجرای زنده قطعا شما نمی خواهید که یک میکروفن چند جهته داشته باشید چرا که در این حالت فیدبک های بسیار آزار دهنده ای ایجاد خواهد شد که اجرای شما را نابود می کنند.

علاوه بر این، صدایی که در این حالت دریافت می کنید افکت مجاورت بیشتری خواهد داشت و موجب می شود یا صدای شما ناواضح شود و یا فیدبک آزار دهنده ای ایجاد شود، که هیچ یک انتخاب خوبی نیست.

4. جهت گیری و فاصله ی نامناسب میکروفن

هر وقت یک صدابردار وکالیسیتی را می بیند که فاصله ی نامناسبی به میکروفن داده یا میکروفن را هم سطح سینه اش قرار داده، بخشی از وجودش می میرد. تکنیک میکروفن چیزی نیست که نیاز به دانش زیادی داشته باشد – تنها کافیست سر میکروفن را به سمت دهانتان بگیرید.

اگر میکروفن را یک چراغ قوه در نظر بگیریم، نور این چراغ قوه باید روی لب شما بیفتد. در صورتی که جهت میکروفن به سمت دهان شما نباشد، صدای فضایی که در آن قرار دارید بیش از حد دریافت می شود و پتانسیل به وجود آمدن فیدبک افزایش پیدا می کند.

همچنین اگر اجرای اُپرا ندارید، لازم نیست هنگامی که با صدای بلند می خوانید میکروفن را از دهانتان دور کنید. دور کردن چند سانتی متری میکروفن می تواند کاملا موثر باشد و هر چیزی بیشتر از آن موجب می شود نه تنها ولوم صدای شما به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند، بلکه همچنین صدای میکروفن نیز تغییر پیدا خواهد کرد (به دلیل از بین رفتن افکت مجاورت).

5. قرار گرفتن جلوی اسپیکرها

ببینید اسپیکرها و مانیتورها کجا قرار گرفته اند و یک خط فرضی روی استیج برای خودتان ترسیم کنید. شما از این خط نباید عبور کنید تا فیدبکی در صدا ایجاد نشود. فیدبک نتیجه ی این است که میکروفن صدای اسپیکرها را دریافت و آن را به میکسر منتقل می کند و صدای آن دوباره به همان اسپیکر می رسد.

به محض این که شما از این خط فرضی عبور کنید، هیچ راه برگشتی وجود ندارد و احتمال ایجاد شدن فیدبک بسیار زیاد خواهد بود. باید به این نکته هم اشاره کنیم که میکروفن های کاردیود صداهای اطراف میکروفن را هم دریافت می کنند. پس اگر از کنار مانیتورها عبور کنید هم احتمال ایجاد شدن فیدبک وجود خواهد داشت.

در این مقاله با پنج اشتباهی آشنا شدید که هنگام اجرای زنده ی وکال روی استیج باید از آن ها پرهیز کنید. امیدواریم این مقاله ی کوتاه بتواند به شما کمک کند و اگر در حین اجرا حس کردید هر یک از این اشتباهات را انجام داده اید، فقط متوجه اشتباهتان شوید و سریعا آن را برطرف کنید.

منبع sweetwater
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.