پنج دلیل برای این که لوپ ها فقط برای دی جی ها نیستند

لوپ ها فقط در ژانرهای موسیقایی که بر پایه ی ریتم و groove ساخته می شوند کاربرد ندارند، بلکه در تمام قطعات موسیقی و حتی ساخت موسیقی برای فیلم هم می شود از آن ها استفاده کرد. در این مقاله به چند مورد از کاربرد لوپ ها اشاره می کنیم.

۱- مترونوم نرم افزارتان را فراموش کنید

این که بخواهید در حین آهنگسازی مدام مترونوم را روشن بگذارید به هیچ وجه جذاب نیست و شنیدن صدای تکراری مترونوم به شما انگیزه نخواهد داد. بیشتر نرم افزارهای آهنگسازی به طور پیش فرض تعدادی لوپ درامز و پرکاشن دارند که شما می توانید به جای مترونوم، خودتان را با آن ها هماهنگ کنید. بعضی از آن ها حتی امکان تغییر groove یا تنظیمات swing را نیز در اختیار کاربر قرار می دهند که به این وسیله می توانید به ریتم ها جان بدهید و از خلاقیت تان استفاده کنید. همچنین تمپوی بیشتر این لوپ ها با تغییر تمپوی پروژه تغییر می کند، پس شما می توانید در حین کار با این لوپ ها هم هر موقع نیاز داشتید تمپو را تغییر دهید.

۲- از پرکاشن به خوبی استفاده کنید

بعضی از افراد از صداهای پرکاشن در پس زمینه زیاد استفاده می کنند. فقط کافی است میکروفن را آماده کنید، پارت مورد نظرتان را اجرا کنید، پس از ضبط، زمان بندی نت ها را اگر لازم بود تنظیم کنید و بعد با افکت های مختلف صداها را پردازش کنید. سپس با استفاده از نرم افزاری مانند Propellerhead ReCycle می توانید این صداها را به لوپ هایی قابل استرچ (لوپ هایی که امکان تغییر تمپوی اتوماتیک آن ها با تغییر تمپوی پروژه وجود دارد) تبدیل کنید. حالا هر موقع نیاز به صدای پرکاشن در پس زمینه ی کارتان داشتید می توانید لوپ مناسب را انتخاب کنید، اگر لازم بود تغییراتی را در آن اعمال کنید و آن را وارد پروژه کنید.

۳- لوپ ها را به شکل نوازنده های مجازی در نظر بگیرید

جالب است بعضی از افرادی که استفاده از لوپ ها را کار خوبی نمی دانند به این فکر نمی کنند که یک لوپ در حقیقت صدای ساز زدن یک موزیسین واقعی است. لوپ ها را مانند یک نوازنده ی مجازی در نظر بگیرید، موزیسین هایی که همیشه سر وقت پیدایشان می شود، راجع به چیزی اعتراض نمی کنند و می توانند هر پارتی را بارها و بارها بدون هیچ اشکالی اجرا کنند. نکته ی دیگر این که شما به سختی بتوانید نوازنده ای پیدا کنید که نواختن سازی مثل “dilruba” را بلد باشد، اما به راحتی می توانید لوپ آن را پیدا کنید و حتی ساعت سه ی نیمه شب از آن استفاده کنید.

۴- ساخت صدا برای تصویر

اگر تا به حال در این عرصه فعالیت کرده باشید به خوبی می دانید که همیشه کارفرما زمان کمی را به شما می دهد و در طول پروسه ی ساخت موزیک هم بارها صحنه را حذف یا جابجا می کنند. در این مواقع مجموعه لوپ هایی مانند Vir2 Q می توانند به کمک شما بیایند، چرا که این لوپ ها از تغییرات تمپویی که شما در پروژه ایجاد می کنید تبعیت می کنند. وقتی نیاز به بالا بردن یا کم کردن سرعت در یک بخش از موسیقی باشد، فقط کافی است تمپوی پروژه را تغییر دهید. البته در نظر داشته باشید که اگر تغییرات تمپوی شدیدی اعمال کنید از کیفیت لوپ ها کاسته می شود.

۵- شما هم می توانید درامز آکوستیک داشته باشید

شاید شما هم جزو افرادی باشید که نمی توانند درامز بزنند، یا ست درام ندارند و حتی اگر داشته باشند هم نمی دانند چگونه باید میکروفن گذاری آن را انجام دهند. در این شرایط می شود از صداهای درامز MIDI استفاده کرد، اما اگر بخواهید سبک هایی از موسیقی را بسازید که بیشتر، صداهای طبیعی در آن استفاده می شود، صداهای الکترونیک معمولا خوب جواب نمی دهند. البته جای نگرانی نیست، چرا که شما به راحتی می توانید لوپ های درامز آکوستیک را در پروژه تان داشته باشید. برای مثال پلاگین Sonoma Wire Works DrumCore 4 Prime تعداد ده هزار لوپ دارد که درامرهای مطرحی مانند
Terry Bozzio, Alan White, Lonnie Wilson, Michael Shrieve, Sly Dunbar وظیفه ی نوازندگی آن را بر عهده داشته اند. این پلاگین همچنین ۱۰۰۰ کیت درام مولتی سمپل و قابلیت MIDI editing را هم در اختیار شما قرار می دهد.

شما اگر بتوانید به درستی از لوپ های درامز استفاده کنید، حتی درامرهای حرفه ای هم نخواهند فهمید که شما از لوپ استفاده کرده اید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.