۲۰ نکته ی کوتاه در ضبط موسیقی

می شود عمری را صرف مطالعه در خصوص نحوه ی ضبط صدا کرد، اما بیشتر ما حوصله ی صرف زمان زیاد برای مطالعه را نداریم و می خواهیم هرچه سریع تر کار را شروع کنیم. در این مقاله به ۲۰ نکته ی کوتاه اشاره می کنیم که به شما کمک می کند ضبط وکال، سازها و دیگر صداها را هرچه بهتر انجام دهید.

۱- همیشه هدروم مناسبی برای ورودی در نظر بگیرید تا صداهای ناگهانی بسیار بلند جای مانور داشته باشند (مثل ضربه های سنگینی که درامر به درامز وارد می کند یا زمانی که وکالیست قسمتی را با صدای بلند می خواند). سعی کنید پیک صدا را حداقل پایین تر از ۶dBFS- قرار دهید.

۲- استریو یا مونو؟ این که می توانید یک صدا را به صورت استریو ضبط کنید به این معنا نیست که حتما باید این کار را انجام دهید. به این فکر کنید که می خواهید آن صدا در کجای میکس نهایی بنشیند و خود منبع صدا چه چیزی را می طلبد. آیا گیتار آکوستیک زمانی که تنها یک بخش ریتمیک است نیاز دارد که استریو باشد؟

۳- اگر تنظیمی انجام می دهید و صدای خوبی از آن می گیرید، به جزئیات تکنیکال توجه نکنید و کار خودتان را انجام دهید. نگران جزئیات تکنیکال نباشید، ضبط تان را انجام دهید و دیگر به چیز اضافه ای فکر نکنید. تجربه مهمترین اصل است و هرچه سریع تر کارتان را انجام دهید تجربه ی بیشتری کسب می کنید.

۴- تنها به این خاطر که یک وسیله ی استودیویی را دارید یا دوست دارید آن را امتحان کنید، از آن استفاده نکنید. این نکته مخصوصا در مورد اکولایزر و کمپرسور/لیمیتر مهم است. تنها اگر مطمئن هستید استفاده از این وسایل باعث پیشرفت کار می شود از آن ها استفاده کنید.

۵- هرچه مسیر سیگنال آنالوگ کوتاه تر باشد کیفیت بهتری خواهید گرفت، پس تا می توانید از کوتاه ترین و بهترین کابل ها استفاده کنید. وسایلی که بلا استفاده هستند را حذف کنید، حتی اگر در حالت bypass (غیر فعال) باشند، چرا که هر ارتباطی می تواند پتانسیل ایجاد نویز داشته باشد.

۶- کار را ساده کنید. تنها از میکروفن هایی استفاده کنید که به آن ها نیاز دارید، میکروفن هایی که در کنار هم خوب صدا می دهند. برای جلب توجه افراد حاضر در استودیو لوازم اضافه به کار وارد نکنید. به یاد داشته باشید که اگر صدا را به درستی ضبط نکنید، بعدا در هنگام میکس نمی توانید اشکال آن را برطرف کنید.  

۷- مراحل پیش از تولید بسیار مهم هستند. تا جایی که امکان دارد ایده ی دقیقی راجع به چیزی که می خواهید، داشته باشید حتی اگر ایده ی شما در حد یک پارت موسیقایی کوتاه یا یک مکان و اتمسفر خاص برای ضبط صداها باشد. برای این کار وقت بگذارید و البته انتظار تولید شدن چیزی از آن را نداشته باشید؛ صرفا لذت بخش بودن قضیه را در نظر بگیرید.

۸- قبل از هر چیزی، منبع صدا را در بهترین حالتش قرار دهید. مطمئن شوید که منابع صدا بهترین صدای ممکن را ایجاد کنند (سازها کوک باشند، نوازنده ها گرم کرده باشند و وکالیست در وضعیت خوبی قرار داشته باشد). این کار را پیش از قرار دادن میکروفن ها انجام دهید. با یک میکروفن شروع کنید، مطمئن شوید منبع صدایی که می خواهید ضبط کنید صدای خوبی داشته باشد و سپس اگر لازم بود میکروفن های دیگر را اضافه کنید.

۹- زمان زیادی را صرف شنیدن صدای میکروفن های مختلف نکنید، مگر این که پیش از رسیدن موزیسین ها زمان داشته باشید، چون با این کار آن ها را خسته خواهید کرد. سعی کنید موزیسین ها را تا جایی که ممکن است از پروسه های تکنیکال دور نگه دارید؛ آن ها برای هنر در استودیو هستند نه کارهای فنی.

۱۰- فاصله ی بین میکروفن و منبع صدا تاثیر مهمی روی ضبط دارد. شاید وسوسه شوید میکروفن را زیادی به منبع صدا نزدیک کنید، اما حواستان به افکت مجاورت باشد (افزایش فرکانس های بیس در اثر کاهش فاصله ی میکروفن با منبع صدا)؛ این افکت موجب کدر شدن صدا و پایین آمدن کیفیت ضبط می شود.

۱۱- معمولا برای کاهش انعکاس صدا، رزونانس و مجزا کردن صداها از یکدیگر، لازم است خودتان دست به کار شوید و کارهایی را انجام دهید. ملحفه ها، بالش ها و فرش ها جذب کننده های خوبی برای صدا هستند و اجسام پرتراکم و سخت (مانند الوار و صفحات چوبی، چمدان و…)  باعث مجزا شدن انعکاس ها می شوند.

۱۲- هر جا با فرکانس های بیس ناخواسته مواجه بودید از فیلترهای HPF یا low cut روی میکروفن ها و پری امپ ها استفاده کنید. نویزهای اضافه ای مانند صدای ضربات پای موزیسین (که در حین ضبط با موزیک ضرب گرفته)، صداهای محیط بیرون و یا حتی آمپلی فایرهایی که در اتاق ضبط وجود دارند هدروم پری امپ را اشغال می کنند و موجب کدر شدن صدای ضبط شده می گردند.

۱۳- از الگوهای قطبی میکروفن برای بهبود کیفیت ضبط استفاده کنید (مثلا برای بلاک کردن صداهای دیگر یا حذف صدای انعکاس دیوارها و پنجره ها). به اطلاعات مربوط به الگوهای قطبی میکروفن تان نگاه کنید تا بدانید حساس ترین زاویه های میکروفن شما کدام است. همین تغییر زاویه ی میکروفن می تواند عامل مهمی در تفکیک هر چه بهتر صداها از یکدیگر باشد.

۱۴- همیشه به مترها نگاه کنید، چرا که مترها بعضی از مشکلاتی که ممکن است از قلم انداخته باشید را به شما نشان می دهند، مانند وقتی که میکروفن کیک درام داخل درام افتاده باشد، مشکلات الکتریکی که نویز ناخواسته ایجاد می کنند یا وقتی که موزیسین دارد با پا به استند میکروفن ضربه می زند.

۱۵- استفاده از چند میکروفن برای ضبط یک صدا همیشه مشکلات phase به وجود می آورد، چالش شما باید این باشد که این مشکلات را به حداقل برسانید تا صدای مطلوبی به دست بیاید. برای شناسایی مشکلات phase، گوش شما بهترین وسیله است، پس با اضافه کردن میکروفن ها حتما به خوبی به صدا گوش دهید و ببینید آیا صدای نامطلوبی می شنوید یا نه. زمانی که به صدای میکروفن های مختلف گوش می دهید سویچ phase (یا سویچ قطبیت) میکروفن را فشار دهید تا ببینید کدام فرکانس ها بیش از همه تحت تاثیر هستند.

۱۶- مانیتورینگ بسیار مهم است. چه برای مانیتورینگ از هدفون استفاده شود و چه از اسپیکر، موزیسین ها باید بهترین و راحت ترین سیستم مانیتورینگ را در اختیار داشته باشند، چرا که هرچه بهتر صدا را بشنوند اجرای بهتری خواهند داشت. واضح است که باید محیط مانیتورینگ مناسبی برای گرفتن بهترین صدا و شنیدن مشکلات صوتی در اختیار داشته باشید.

۱۷- همیشه وقفه هایی در طول ضبط ایجاد می شود، پس واقع بین باشید و انتظار این اتفاقات را داشته باشید. مخصوصا زمانی که با موزیسین های زیادی سر و کار دارید آماده ی وقفه هایی مانند تایم استراحت نوازنده ها، از دست دادن اعتماد به نفس و خوب اجرا نکردن و… باشید.

۱۸- تا جایی که می توانید روی برداشت ها در حین ضبط تصمیم گیری کنید و این تصمیمات را به بعد موکول نکنید.

۱۹- هر چیزی را که ضبط می کنید نام گذاری کنید. اگر لازم است نوع میکروفن را در قسمت نام ترک بنویسید. همچنین نرم افزارهای آهنگسازی بخش هایی برای نت برداری دارند، از آن ها برای نوشتن هر چیزی که فکر می کنید بعدا به کارتان می آید استفاده کنید (برداشت های وکال جایگزین، تغییرات پوزیشن میکروفن و…). همچنین بد نیست از چیدمان لوازمی که استفاده کرده اید عکس بگیرید (از این عکس ها بعدا برای تبلیغ کار هم می شود استفاده کرد).

۲۰- بکاپ، بکاپ، بکاپ. حتما فایل های پروژه تان را مدام ذخیره کنید و بعد از پایان هر جلسه ی ضبط آن ها را بکاپ بگیرید. وقتی که از محل ضبط خارج می شوید، یک بکاپ از پروژه را با خود به همراه داشته باشید، یا اگر پروژه را با خود می برید مطمئن شوید شخص دیگری بکاپ کار را داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.