۱۰ چیزی که قبل از رفتن به استودیو باید بدانید…
مطمئنا همه ما، حضور در استودیوهای موسیقی را دوست داریم. فرقی هم نمیکند که حضورمان برای تولید و تنظیم آهنگهای خودمان باشد یا همکاری در پروژه دیگران یا حتی ارائه نظرات و بیان پیشنهاداتمان برای بهتر شدن خروجیِ کار.
گاهی اوقات بعضی از ما، عاشق دیدن تلاش و هنر دیگران در تولید یک اثر موسیقایی هستیم. فرقی نمیکند که این شخص، موزیسین باشد یا صدابردار و مهندس صوت. دیدن و یاد گرفتن از هنرمندان، همیشه زیبا و لذتبخش است.
البته برای بعضی افراد، استودیو یک مکان عادی و حتی کسلکننده است. تصور کنید «مجبور باشید» قسمتی از یک آهنگ را بارها و بارها گوش دهید تا بتوانید مشکلی که وجود دارد را برطرف کنید.
بعد از تمام این تلاشها، ممکن است از خروجی کار، راضی نباشید و دوباره «مجبور شوید» آهنگ را به شکل اولیهاش برگردانید. این اعمال میتواند دقیقهها و حتی ساعتها وقت شما را بگیرد. اوضاع وقتی بدتر میشود که استودیو متعلق به شخص دیگری باشد؛ در این صورت، هر اشتباه شما میتواند برایتان هزینهبر باشد!
ورود به استودیو هم مانند مشاغل دیگر، به همان اندازه که میتواند جذاب و لذتبخش باشد، میتواند موجب ناراحتی و عصبانیت شود! حقیقت این است که در استودیو، زمان یعنی پول. این بدان معناست که هر چه زمان بیشتری در استودیو بمانید، پول بیشتری هم باید پرداخت کنید. بنابراین اگر قصد تولید یک قطعه موسیقی را دارید، دو راه پیش روی شماست.
یا باید جهت پرداخت مبلغ کمتر، کارها را با عجله انجام دهید و یک خروجی معمولی داشته باشید، یا برای افزایش کیفیت اثر، باید وقت زیادی را بگذارید و در نتیجه مبلغ بیشتری را بابت زمانی که در استودیو کار میکنید، بپردازید. شرایط وقتی بغرنج میشود که شما تجربه کافی نداشته باشید؛ در این صورت باید زمان خیلی زیادی را برای انجام و به اتمام رساندن پروژه، در استودیو کار کنید. ما در این مقاله ۱۰ کاری که باید قبل از ورود به استودیو انجام دهید را معرفی کردهایم. امید که با مطالعه این مقاله و انجام این کارها بتوانید از ورود به استودیو و کار در آن، خاطره خوبی را برای خودتان ثبت کنید. با ما همراه باشید…
به همراه صدابردار یا تهیهکنندهتان برنامهریزی کنید.
روشهای مختلفی برای انجام پروژه در استودیو وجود دارد. بسته به سبک و سیاق موسیقیتان، شاید لازم باشد از قدرت و غنای موسیقی گروهی بهره ببرید یا این که برای کنترل بیشتر صدای هر ساز، هر قسمت موسیقیتان را به صورت جداگانه ضبط کرده و سپس در فرآیند میکس، آنها را با هم ترکیب کنید.
به هر حال باید با تهیهکنندهتان در این باره صحبت کنید. داشتن برنامه به شما کمک میکند تا بتوانید برای دستیابی به اهداف و خواستهتان از بهترین ابزار استفاده کنید. علاوه بر این، با داشتن برنامه میتوانید زمان لازم برای به سرانجام رساندن مطلوب کارها را تخمین بزنید. به طور کلی در فعالیتهای هنری، زمان حرف اول را میزند و عنصری تعیینکننده به حساب میآید. مثلا در استودیو، اگر یک برنامهریزی خوب داشته باشید، زمان پایان کار و انتشار نسخه دمو، کاملا مشخص است و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتظارات همه اعضا، برآورده میشود.
روند ضبط و تولید موسیقی، همانطور که میتواند به خوبی و زیبایی پیش برود، میتواند سخت پیش برود. بنابراین پر واضح است که اگر هنگام ضبط، تیم اعضای تولید حضور داشته باشند، این کار به همان اندازه که موجب شکل گرفتن رفاقت و دوستی میشود، پتانسیل ایجاد هرج و مرج و بینظمی را نیز دارد.
آماده باشید.
وقتی صحبت از ضبط و تولید موسیقی به میان میآید، پول و زمان همیشه جزو عناصر تأثیرگذار، تعیینکننده و چالشبرانگیز هستند. آزمایش و یادگیری چیزهای جدید در استودیو، امور زمانبری به شمار میآیند و برای انجام آنها، باید بودجه خیلی زیادی داشته باشید.
اگر قبل از ضبط آهنگتان، آنها را تمرین کرده باشید، بنابراین ضبط آنها را به سرعت انجام خواهید داد. سرعت در ضبط موسیقی یعنی استفاده بهینه و مناسب از زمان. با این کار، علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، میتوانید زمان بیشتری را برای کار روی اصوات ضبط شده اختصاص دهید و در نتیجه، خروجی بهتری از پروژهتان بگیرید. پس خوب تمرین کنید، همه چیز را آماده کنید و حتما قبل از ضبط، سازهایتان را کوک کنید.
بر اساس بودجهتان عمل کنید.
این موضوع، نیاز به گفتن ندارد و مثل روز روشن است. این روزها علیرغم آن که تهیهکنندگان، بودجه ضبط را کاهش دادهاند، اما ما هنوز هم هر روزه شاهد آهنگها، آلبومها و قطعات جدید هستیم. سعی کنید در مورد نیازمندیهایتان با تهیهکننده یا صدابردار صحبت کنید. شاید لازم باشد فرآیند ضبط را طی چند روز انجام دهید و شاید هم لازم باشد که کل کار را یکشبه به پایان برسانید.
به هر حال تمام تلاش خود را جهت ارائه یک راه حل که برای همه قابل قبول باشد، به کار گیرید. از اینها گذشته، اگر وقت را تلف نکنید و کارها را با دقت و سرعت انجام دهید، همه چیز خوب پیش میرود و در پایان کار، همه از نتیجه آن راضی خواهند بود و به کار و تلاششان افتخار خواهند کرد.
از ضبط آهنگهای شخصیتان نترسید.
اگر در تمرینات خانگی یا وقت اضافه استودیو آهنگ جدیدی خلق کردهاید، باید از آنها به عنوان مرجع و نمونه برای ضبط و قرار دادن قطعات جدید در آلبومتان بهره ببرید. چه این آهنگ جدید، ریتم و ساختار عجیب و غریب داشته باشد و چه در آن از یک ایده ناب استفاده شده باشد، به هر حال اگر آن را با دقت بالایی اجرا و ضبط کنید، میتوانید آن را به راحتی در آلبوم جدیدتان قرار دهید.
در صورت امکان، پروژههایتان را به صورت دیجیتالی در خانه ضبط کنید تا بدین طریق بتوانید در زمان استفاده از استودیو نیز صرفهجویی کرده باشید. یکی دیگر از مزایای ضبط خانگی از بین بردن فشار روحی است که معمولا در استودیو روی هنرمندان وجود دارد. به عنوان مثال، بعضی هنرمندان خجالت میکشند که جلوی دیگران خوانندگی کنند یا مثلا بعضی گیتاریستها تمایل دارند با آرامش و حوصله، آهنگشان را بنوازند و… .
اگر این کارها را در خانه انجام دهید، در استودیو به سراغ انجام کارهای دیگر میروید و دیگر وقت شما بابت این کارها گرفته نخواهد شد.
از یک رفرنس استفاده کنید.
تصور کنید به دنبال خلق یک مود خاص یا استفاده از تکنیکی منحصر به فرد برای تولید موسیقیتان هستید. در چنین مواقعی، معمولا کلمات از بیان مقصود شما عاجزند و نمیتوانند آن چیزی که شما به آن فکر میکنید را به درستی به دیگران منتقل کنند. این را به خاطر داشته باشید که با موزیسینها و تهیهکنندگان موسیقی، باید با زبان موسیقی صحبت کنید.
اگر یک آهنگ یا آلبوم داشته باشید، با پخش کردن آن میتوانید منظور خود را به بهترین شکل با آنان در میان بگذارید. داشتن یک آهنگ یا آلبوم به عنوان مرجع، نه تنها هنگام مذاکرات اولیه، بلکه در حین جلسات ضبط هم برای شما سودمند خواهد بود. شاید با خودتان فکر کنید که این روش برقراری ارتباط، کمی عجیب به نظر میرسد اما جالب است بدانید که امروزه اکثر هنرمندان حرفهای از همین روش برای مطرح کردن اهداف و خواستههایشان با سایر موزیسینها و تهیهکنندگان بهره میبرند.
اگر نمیخواهید از این ترفند استفاده کنید، مشکلی نیست. پس باید زمان زیادی را صرف کنید و به صدابردار توضیح دهید که دقیقا دنبال چه نوع صدایی هستید. در حالی که میتوانستید با پخش کردن یک آهنگ کوتاه، در کسری از ثانیه منظورتان را به وی منتقل کنید.
کار درست را انجام دهید.
گرچه متأسفانه موسیقی پاپ درگیر مافیا و افراد به ظاهر هنرمند شده است اما به هر حال شما برای خوشگذرانی و وقت تلف کردن به استودیو نمیروید. شما هم مانند دیگران، وظایفی دارید که باید آنها را به نحو احسن انجام دهید.
پس وقتی در محیط استودیو هستید، سعی کنید حضوری سودمند داشته باشید و از انجام کارهای غیر ضروری پرهیز کنید. شما فقط زمانی مجاز به جشن و پایکوبی هستید که کار مفیدی انجام داده باشید و سودی کسب کرده باشید.
دور خود را شلوغ نکنید.
گاهی اوقات داشتن دوستانی که از ما حمایت کنند و برای پیشرفت و ادامه مسیر به ما انگیزه دهند، عالیست. در چنین شرایطی، استودیو به بهترین مکان برای شما تبدیل میشود. در این مواقع، شما احساس تنهایی نمیکنید و اینطور به نظر میرسد که همه حین انجام پروژه، در کنار شما هستند و مشتاقانه منتظرند تا نتیجه و خروجی کار را ببینند و جشن بگیرند.
حقیقت این است که ضبط یک پروژه موسیقی، دقت و تمرکز زیادی را میطلبد و در این بین، افرادی که سر و صدای زیادی تولید میکنند، باعث میشوند که نتوانید روی کاری که انجام میدهید تمرکز کنید. بنابراین در انتخاب دوستانتان دقت داشته باشید. این کار را نه تنها برای خودتان، بلکه برای مراعات حال تمام کسانی که در ساخت پروژه دخیل هستند، انجام دهید. اگر فردی خجالتی باشد یا برای انجام کارش به آرامش نیاز داشته باشد، وجود دوستان شما میتواند پیشرفت کار را با مشکل مواجه کند.
صدابرداران را فراموش نکنید. شما برای بهرهمندی از مهارت و گوش دقیق آنها هزینه میکنید و قطعا آنها تمایلی ندارند که به جای شنیدن اصوات دقیق و حساس موسیقی، صدای حرف زدن و خنده دوستان شما را بشنوند. گاهی اوقات، یکنواختی و طاقتفرسا بودن کار استودیو، افراد را بدخلق میکند. بنابراین خیلی مؤدبانه و بااحترام، از افرادی که در پروژه دخیل نیستند تقاضا کنید که از استودیو خارج شوند.
اگر هم نمیتوانید این کار را انجام دهید، آن را به عهده تهیهکننده یا صدابردارتان بگذارید. گفتن این که مشغول کار هستید، واقعا سخت یا گستاخانه نیست. چون شما واقعا مشغول کار هستید!
از Oblique Strategies استفاده کنید.
Oblique Strategies در واقع مجموعهای از کارتهاست که توسط Brian Eno و Peter Schmidt طراحی شد و در سال ۱۹۷۵ روانه بازار شد. هدف از طراحی این کارتها این بود که هنگام قرار گرفتن در شرایط دشوار، شک بین انتخاب دو موضوع و مواردی از این دست، از آنها استفاده کنید و از بدین وسیله از شرایط سختی که در آن قرار گرفتید، خارج شوید.
وقتی به بنبست رسیدید و دیگر نمیدانستید که باید چه کار کنید، یک یا چند کارت را بخوانید و به توصیههای درج شده در آنها عمل کنید. مهم نیست این توصیهها مفهوم خاصی داشته باشند یا نه. به هر حال همانطور که گفته شد، هدف از طراحی این کارتها این است که بتوانند به روشی متفاوت مشکلاتتان را حل کنند.
این کارتها را میتوانید به صورت آنلاین سفارش دهید اما بعضی برنامهها و وبسایتها نیز به این منظور طراحی شدهاند که با استفاده از آنها حتی میتوانید کارتهای مخصوص خودتان را ایجاد کنید.
آزادانه فکر و عمل کنید.
فرآیند ضبط موسیقی حتی اگر به صورت اجرای زنده هم باشد، باز یک فرآیند غیر طبیعی است. دلیل این که میگوئیم “غیر طبیعی” این است که شما به هر حال برای ضبط موسیقی مجبورید از تجهیزات الکترونیکی مختلف بهره بگیرید. با در نظر داشتن این نکته، زین پس هرگز ذهن خودتان را با فکر کردن در مورد نحوه ضبط قطعات، درگیر نکنید و فقط آن را انجام دهید.
سعی کنید از وقتی که در استودیو در اختیار شما قرار گرفته، به بهترین شکل استفاده کرده و هر روز چیز جدیدی را خلق کنید یا تجهیزات و تکنولوژیهای جدید کار کنید. دانستهها و مهارتهای شما ممکن است برای اجراهای زنده عالی باشد اما برای ضبط استودیویی بهتر باشد که از تجهیزات و روش متفاوتی برای ضبط استفاده کنید. اگر آغوش خود را به روی تغییرات ناگهانی و ایدههای جدیدی که به صورت بداهه پدید میآیند باز کنید و آنها را بپذیرید، این تغییرات و ایدهها میتوانند عمق، معنا، رنگ و شخصیت جدیدی به موسیقیتان بیافزایند.
در این مواقع، محدودیت زمانی میتواند به کمکتان آید و شما را در تصمیمگیری و انتخاب، یاری دهد. علاوه بر این، اگر شخصی طبق برنامه پیش نرفته و کارهایش را انجام نداده، از آن بخش گذر کنید، به کارها یا آهنگهای دیگر رسیدگی کنید و یا حتی دست از کار بکشید و کمی استراحت کنید.
دید مثبت داشته باشید.
بعضی اوقات شرایط طبق خواسته ما پیش نمیرود. ممکن است حواستان نباشد و کاری را اشتباه انجام دهید. ممکن است ولخرجی کنید و پول بیاورید یا دچار محدودیت زمانی شوید. ممکن است در بهترین اجرای عمرتان ناگهان یکی از سیمهای گیتار پاره شود! میبینید؟ همه این مشکلات، اجتنابناپذیرند و بالاخره به وقوع میپیوندند.
نکته حائز اهمیت در این بین آن است که اجازه ندهید این مشکلات و رویدادها بر شما غالب شوند و تمرکز و آرامشتان را از شما سلب کنند. بعضی پروژهها بدون هیچ مشکلی به اتمام میرسند اما بد نیست بدانید که در اغلب موارد همه چیز طبق برنامهریزی و خواسته ما پیش نمیرود. این که همیشه همه چیز عالی پیش برود، واقعا خستهکننده و مسخره است.
ما انسانها روح داریم و با لطافت روحمان یک اثر هنری خلق میکنیم. انسان هم جایزالخطاست. سعی کنید هنگام بروز مشکلات، هرج و مرج، تنش و موارد منفی را مهار کنید و تهدید را به فرصت تبدیل کنید. اعضای گروه یا همکارانتان را تشویق کنید. به توصیه دیگران گوش دهید. هنگام سختیها، یک بینش و رویکرد مشخص داشته باشید اما دیکتاتور مآبانه رفتار نکنید.
فرآیند ضبط و تولید موسیقی یک فرآیند تیمی است. از هر اشتباه، درس بگیرید و سعی کنید دیگر آن را تکرار نکنید. انتشار موسیقی کار آسانیست اما توجه کردن به این موارد سخت است. بنابراین سعی کنید به شکلی ویژه با مسائل برخورد کنید.