۱۰ نکته برای ضبط بهتر صدای درامز
آیا میخواهید کیفیت قطعههای درامز خود را بهبود ببخشید؟ در ادامه ۱۰ راهکار ساده برای بهبود فرآیند ضبط شما معرفی شده است.
۱.پوستها، استیکها و بیترها
با تهیهی یک ست جدید درامهید، میتوانید صدایی شفافتر و بلندتر را از ساز خود دریافت کنید . ابتدا درامهیدها را نصب کنید و دو روز قبل از ضبط از آنها استفاده کنید. هدهای مختلف صداهای مختلفی دارند. هدهای یک لایه صدایی سرزندهتر، اما ساستین کمتری دارند. در نتیجه برای اجراهای جز و پاپ مناسب هستند. هدهای دولایه صدایی عمیقتر و کنترلشدهتری دارند و برای سبکهای متال و راک مناسب هستند. هدهای روکشدار صدایی گرم دارند و برای سبکهای دیسکو و دههی ۷۰ مناسب هستند. هرچند انتخاب شما در استیک و کیکدرام نیز تاثیر زیادی بر صدای کیت خواهد داشت. پیش از انتخاب استودیو و تجهیزات ضبط، بهتر است صدای درامز محبوب خود را پیدا کنید.
۲. درامز را کوک کنید
کوککردن درامز (تیونینگ) یکی از اصلیترین وظایف هر درامر است. در ادامه به چند نکتهی مهم دربارهی تونینگ درامز و یافتن ایرادات ساز اشاره میکنیم. حتما بررسی کنید که شعاع هد دقیقا بهاندازه (کمی بیشتر از خود درام) باشد. همچنین هد باید دقیقا در مرکز قرار گرفته باشد. همواره کشش جفتهای مخالف را به شکلی تنظیم کنید که از جابجایی هد از مرکز خودداری کنند. برای تنظیم جایگیری، با دست خود فشارهای کوچکی را به مرکز هد وارد کنید، سپس چروکهای جدیدی که وارد میشود را تیوناوت کنید.
۳. کوک هدهای پایینی
در حالت کلی میتوانید هدها را به ۳ شکل تنظیم کنید. اگر هد پایینی (رزوناتور) را با پیچ مشابه هد بالایی (بتر) کوک کنید، صدایی شفافتر با ساستین بیشتری دریافت خواهید کرد که برای سبک جز مناسب است. اگر رزوناتور را در پیچ پایینتری کوک کنید، زوال صدا کمتر میشود. این روش برای سبکهای راک مناسبتر است. اگر رزوناتور را بالاتر کوک کنید، زوال صدا سریعتر است. تکنیکی که برای استفاده از میکروفون در فواصل نزدیک مناسب است. فاصلهی کوکها از یکدیگر معمولا سه نیمپرده است.
۴. استفاده از فرانت هد در کیک؟
استفاده از پوستهی رزوناتور در کیک درام برای ایجاد صدایی مناسب و عمیق بسیار مهم است. نوازندگان جز به این راهکار علاقهی بسیاری دارند و نوازندگان راک و پاپ نیز حفرهای را برای قراردادن میکروفون یا موادی برای خفهکردن صدا در آن ایجاد میکنند. برای گروههای متال که اکثرا به دنبال صداهای محدودتر هستند، بهتر است فرانتهد را به شکل کامل حذف کنید و میکروفون را مستقیما در مقابل نقطهی بیتر قرار دهید.
۵. برای کیکدرام یک فضای بسته ایجاد کنید
با استفاده از پتو یا روکش کوچک میتوانید محیط بستهای را برای کیکدرام ایجاد کنید. کافی است این روکش را روی کیکدرام و میکروفون بکشید. از دو استند میکروفون کوچک برای بالا نگهداشتن روکش استفاده کنید. به این ترتیب صدای سنجها و اسنرها به میکروفون کیک درام منتقل نمیشوند و در نتیجه میتوانید در مرحلهی میکس، فرکانسهای بالا را تقویت کنید و در عین حال صدای ناخوشآیندی از سنجها دریافت نکنید.
۶. اجرا با کلیک
اگر میخواهید یک قطعهی آماده را ترک کنید، بهتر است اجرای خود را به همراه یک کلیک ترک انجام دهید. بهترین درامرها دقیقا همزمان با کلیک به اجرا میپردازند، هرچند گاهی نیز اطراف آن حرکت میکنند تا حس بهتری را ایجاد کنند. ضبط کردن بر اساس کلیک همچنین به شما کمک میکند که به سادگی قطعههای مختلف را ادیت کنید. اگر تمام گروه در کنار هم به ضبط قطعه میپردازند، بهتر است که کلیک را تنها در دسترس درامر قرار دهید. یک بیتباکس کوچک یا پرکاشن گروو بهتر از یک کلیک ساده عمل میکند و صدای کمتری را نیز به میکروفون منتقل میکند.
۷. کلیکها را برای فواصل تنظیم کنید
با اتوماسیون کلیکها برای فاصلهها و توقفها آماده شوید. در زمان توقف، کافی است ولوم را کم کنید تا کلیکها به میکروفون راه پیدا نکنند. اگر تمام گروه را به شکل همزمان ضبط میکنید، بهتر است در این زمان کلیکها را به سایر نوازندگان نیز ارسال کنید. این بخش زیادی از زحمت ادیت نهایی را کم خواهد کرد.
۸. از میکروفونهای قدیمی و ارزانقیمت استفاده کنید
بسیاری از دستگاههای ضبط قدیمی به همراه میکروفونهای کاندنسر و الکترت داخلی عرضه میشدند. میتوانید یکی از این دستگاهها را در حالت record/pause قرار دهید و خروجی آن را برای دریافت یک صدای وینتج و شکننده به DAW خود هدایت کنید. گاهی میکروفونهای قدیمی نیز صدای بسیار زیبایی دارند. میتوانید این میکروفونها را در مکانهایی قرار دهید که صدای کیت را به شکل کامل ضبط کنند. به عنوان مثال گوشههای اتاق نتیجهی جالبی به همراه خواهد داشت. میتوانید به همین شکل روشهای جدید و صداهای جدید را آزمایش کنید.
۹. صدا را بدون سنج ضبط کنید
ضبط صدای درامز در محیطهای نه چندان مناسب و تجهیزات محدود ممکن است صدایی آماتور را به همراه داشته باشد. یکی از رایجترین مشکلات، جذب بیش از حد صدای سنج توسط میکروفون است. استودیوهای بزرگ نیز با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند. به همین دلیل در بسیاری موارد صداهای سنج را به شکل جداگانه ضبط میکنند. به این ترتیب میتوانید سطح صدای درام را تا حد ممکن بالا ببرید و سپس به شکل مناسب با صدای بالای سنجها ترکیب کنید. تا زمانی که هردو صدا از کمپرسور باس یکسانی استفاده میکنند، هیچکس متوجه تفاوت این دو صدا نخواهد شد.
۱۰. ابزارهای کاربردی برای ضبط درام سشن
ژلهای مون برای خفهکردن صدا، روغن ۳-in-1 برای ایجاد صدا با پدالها، یک کلید درام (چون ممکن است درامر کلید خود را فراموش کند)، یک آچار فرانسه برای استندهایی که تکان میخورند، چسب برق برای اتصال وسایل به یکدیگر، نوار چسب کاغذی برای اتصال وسایل دمپینگ به یکدیگر، پاکت خالی سیگار و دستمال آشپزخانه برای ایجاد صداهای دههی ۷۰، پتو، وزنههای استیج و چاپاستیکهای پخت و پز ژاپنی برای قطعههای تام.