10 ترفند مهم برای اکولایز و پردازش داینامیک ها

اکولایزرها و پردازشگرهای داینامیک از قدرتمندترین ابزارها برای میکس هستند. در ادامه 10 روش برای استفاده از آن ها به منظور بهبود دادن صداها را بررسی خواهیم کرد.

1. ایجاد سویپ

EQ sweeping تکنیکی است که به پیدا کردن فرکانس های مشکل ساز و ایده آل ترین فرکانس های صدا کمک می کند. در پلاگین اکولایزر خود یک باند bell-shape با پهنای باند تیز انتخاب کرده و سپس 12dB یا بیشتر آن را بوست کنید. کنترل فرکانس را تا جایی تغییر دهید که المانی که به دنبالش هستید داخل این باند قرار بگیرد.

برای پارت های موزیکالی که نت های آن تغییر می کند، شاید لازم باشد چندبار این کار را انجام دهید تا روی تمام نُت ها اثر گذاشته شود. وقتی فرکانس ها را پیدا کردید به اطمینان می توانید بوست ها یا کات های موزیکال ایجاد کنید.

2. فرکانس های بیس

وقتی بیس ها را اکولایز می کنید، ترفند جالبی که می توانید استفاده کنید این است که یک فیلتر high-pass را با یک فیلتر low shelf یا bell ترکیب کنید. این کار انعطاف و موزیکالیته ی باند مربوط به فرکانس های بیس را با دقت بالای فیلتر به شما می دهد و به شما کمک می کند پایین ترین فرکانس های بیس را کنترل کنید.

برای شروع می توانید فیلتر را با یک شیب متوسط حول و حوش 50Hz قرار دهید. برای این که بتوانید بهترین تصمیمات را بگیرید حواستان به آنالیزر فرکانسی باشد یا صدا را با استفاده از ساب ووفر مانیتور کنید.

3. گیت های ریتمیک

برای این که بتوانید از انواع فایل های صوتی صدای ریتمیک ایجاد کنید، راحت ترین راه استفاده از یک پلاگین gate به صورت سایدچین شده است.

خود پلاگین گیت دارای پارامترهای threshold، attack، release و hold time می باشد و به شما اجازه می دهد تعیین کنید گیت چطور و برای چه مدت زمانی باز شود. در عین حال، شما می توانید یکی از اینسترومنت ها را برای باز کردن گیت و فعال کردن سایدچین انتخاب کنید و به این ترتیب کارهای خلاقانه انجام دهید.

4. اکولایزر داینامیک

موقعیت هایی وجود دارد که شما می خواهید فرکانس ها را به صورت داینامیک کنترل کنید تا فقط در زمان هایی که این فرکانس ها ایجاد می شوند اکولایزر روی آن ها تاثیر بگذارد. رایج ترین مورد استفاده ی این تکنیک de-esser ها هستند. با این حال شما می توانید هرجایی که لازم باشد پردازش های این چنینی را روی فرکانس های خاصی انجام دهید.

نمی توان اهمیت Dynamic EQ ها را دست کم گرفت – این ابزارها به شما اجازه می دهند یک بازه ی فرکانسی مشخص را در سیگنال تعیین کنید و روی آن به مقداری که می خواهید کامپرشن اعمال کنید؛ تمام این ها در یک پنجره ی گرافیکی انجام خواهد شد. معمولا مدار کامپرشن به شما اجازه می دهد با دفت بالایی وسعت این پردازش را تعیین کنید.

5. کات های تیز

اکولایزرهای پارامتریک قدرتمند برای کنترل نُت هایی که صدای بلندی دارند یا فرکانس های مشکل ساز فوق العاده هستند. از EQ sweeping یا یک آنالیزر فرکانسی برای پیدا کردن این فرکانس ها استفاده کنید و سپس با استفاده از یک پهنای باند تیز آن را کات کنید. کات های عمیق و تیز می توانند بدون تحت تاثیر قرار دادن فرکانس های مجاور مشکل را برطرف کنند.

6. کامپرشن موازی

کامپرشن به صدا کاراکتر می دهد اما می تواند پانچ و وضوح صدا را کاهش دهد. برای این که بتوانید خوبی های هر دو بخش را داشته باشید، می توانید از کامپرشن موازی یا همان parallel compression استفاده کنید؛ به این صورت که سیگنال به دو کانال تقسیم می شود و شما تنها یک کانال را کامپرس می کنید، سپس دو کانال را به شکلی ترکیب می کنید که پانچ و کاراکتر دلخواهتان را بگیرید. برخی پلاگین ها دارای کنترل هایی با نام mix یا dry/wet هستند که این کار را برای شما انجام می دهند؛ اما استفاده از دو کانال یکسان منعطف تر است.

7. تکنیک داکینگ

شما می توانید با استفاده از automation در المان هایی در میکس که سد راه یکدیگر می شوند تغییر ایجاد کنید. همچنین می توانید روی ترکی که می خواهید آن را کنترل کنید یک پلاگین گیت قرار دهید و سپس آن را نسبت به صدایی که می خواهید واضح تر شنیده شود سایدچین کنید. برای مثال زمانی که گیتار یا سینتی سایزرها سد راه وکال می شوند، می توانید با انجام این تکنیک آن ها را از جلوی وکال کنار بزنید تا وکال به خوبی شنیده شود.

8. ایجاد شکل overshoot

اکولایزرهای Shelving شکل های بسیار مختلفی دارند و برخی از آن ها خیلی وسیع فرکانس ها را تحت تاثیر قرار می دهند. گاهی اوقات شما به چنین چیزی نیاز دارید، اما در غیر این صورت ایجاد شکل overshoot در باندها می تواند به شما کمک کند؛ در این حالت افزایش دادن مقدار پارامتر Q در نهایت باعث ایجاد یک فرورفتگی پیش از بلند شدن باند خواهد شد و فضای فرکانسی مهمی را ایجاد خواهد کرد.

9. ریورب ها را کنترل کنید

ریورب ها می توانند فرکانس های زیادی را اشغال کنند و وقتی صداها را به صورت مجزا گوش کنید چنین چیزی بسیار خوش صداست. اما در واقعیت زمانی که چنین کاری را در میکس انجام می دهید باعث کدر شدن فضای میکس و دیگر صداها می شود. با استفاده از فیلترهای low-pass و high-pass پس از reverb return به سرعت و بدون سر و کله زدن با پارامترهای پلاگین ریورب می توانید صدا را به صورتی شکل دهید که روی دیگر المان های میکس تاثیر منفی نگذارد.

10. پانچ دادن به صدا

کامپرسر می تواند ابزار فوق العاده ای برای شکل دادن به envelope صدا مخصوصا در بیت های درامز باشد. با استفاده از اتک آهسته و ریلیز سریع تر به همراه فعال کردن گزینه ی gain make up می توانید اتک بیشتری به صدا بدهید و باقی صدا را منسجم تر کنید. به این حالت صدای پانچی تری خواهید داشت و افکتی با نام snap compression ایجاد می شود.

منبع musicradar
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.