چگونه از تجهیزات آکوستیک در استودیوی خانگی استفاده کنیم؟

با داشتن تجهیزات ضبط و نرم افزارهایی که پیشرفته تر از هر زمان دیگری شده اند، تقریبا هر فضایی قابلیت تبدیل شدن به یک استودیوی ضبط را دارد. اما اگرچه این تجهیزات باکیفیت و نرم افزارهای پیشرفته می توانند در دستیابی به نتایجی فوق العاده در خانه به شما کمک کنند، یک عامل بسیار مهم وجود دارد که می تواند نقش تعیین کننده ای در استودیوی خانگی شما داشته باشد: آکوستیک.
آکوستیک تاثیر بسیار مهمی در کیفیت استودیوی خانگی شما دارد، مگر این که بخواهید تمام پروسه ی ساخت موزیک را با استفاده از هدفون انجام دهید.
اگر صداهایی که ضبط می کنید به وسیله ی صدای بد اتاق خراب شده باشند، درست کردن کیفیت آن ها پس از ضبط بسیار سخت خواهد بود. در پروسه های میکس و مسترینگ شرایط از این هم بدتر می شود و یک اتاق با صدای بد به راحتی می تواند صدای ترک ها را خراب کند. از آنجایی که هیچ پلاگین، پدال یا افکتی نمی تواند قوانین فیزیک را عوض کند، محصولات آکوستیک زیادی در بازار وجود دارد که برای بهبود صدای اتاق طراحی شده اند.
تقریبا هر فضایی می تواند از آکوستیک شدن سود ببرد، اما سوال اینجاست که شما به چقدر و به چه نوعی از تجهیزات آکوستیک نیاز دارید، که البته پاسخ به این سوال کاملا به مکان شما و کاری که انجام می دهید بستگی دارد. متاسفانه اطلاعات غلط بسیاری در مورد تجهیزات آکوستیک وجود دارد و بسیاری از مردم نمی دانند چطور باید به شکل موثری از آن ها استفاده کنند. پس قبل از این که شروع به جمع آوری شانه های تخم مرغ کنید این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید چطور باید از تجهیزات آکوستیک در استودیوی خانگی تان استفاده کنید.

از فضایی که دارید برای چه کاری استفاده می کنید؟

کاری که شما در استودیوی خانگی تان انجام می دهید، متد های آکوستیکی که باید استفاده کنید را مشخص می کند. برای مثال، اگر تمام کاری که شما انجام می دهید ضبط وکال خودتان است، تنها با استفاده از یک وکال شیلد ساده برای دفع انعکاس های ناخواسته از مسیر میکروفن می توانید به آنچه که می خواهید برسید. با این حال در بیشتر موقعیت ها شما نیاز به صرف زمان، هزینه و تلاش برای ساخت یک اتاق خوش صدا دارید.
اگر شما سازهای سافت آکوستیک ضبط می کنید، باید به دنبال ساخت یک dead room باشید که انعکاس زیادی در آن وجود نداشته باشید تا به این وسیله بتوانید صدای متمرکز تری را دریافت کنید. اگر شما یک درامر هستید، بر اساس استایل موزیکی که کار می کنید احتمالا باید دنبال یک صدای dead و بسته و یا یک صدای روشن زنده باشید. اگر قرار است سازهایی که محتوای بیس زیادی دارند را ضبط کنید، مانند گیتار بیس یا پیانو، باید ناواضح بودن صدای اتاق را کاهش دهید. و اگر قرار است صدای کل اعضای یک گروه را به صورت یکجا ضبط کنید، باید تا جایی که ممکن است هر کدام از سازها را ایزوله کنید تا صدای آن ها به میکروفنی که مختص یک ساز دیگر است وارد نشود.

میکس و مسترینگ پروسه هایی هستند که نیاز به صدای دقیقی دارند و به این منظور تجهیزات آکوستیک تنظیم شده و دقیقی را می طلبند تا در نهایت، میکس و مستر بالانسی ایجاد شود. اگر در زمان میکس و مستر چیزی که می شنوید دقیق نباشد، شما به طور ناخواسته برای برطرف کردن آن، فرکانس های خاصی را کاهش یا افزایش می دهید. در این صورت شاید موزیک های شما در اتاق خودتان خوب صدا بدهند اما در هر مکان دیگری صدای افتضاحی خواهند داشت. اگر قرار است در خانه کار میکس و مسترینگ انجام بدهید، باید سعی کنید صدا تا جایی که ممکن است فِلَت باشد.

انواع تجهیزات آکوستیک

جاذب ها همان طور که از نامشان پیداست امواج صوتی را جذب می کنند تا از رفت و برگشت آن ها در محیط جلوگیری شود. هر متریال نرمی مانند فوم یا پارچه می تواند صدا را جذب کند، در حقیقت استودیوی خانگی شما از پیش با وسایلی مانند فرش، صندلی های راحتی یا چیزهایی که به دیوار آویزان کرده اید تا حدی به جاذب ها مجهز شده است. جاذب های آکوستیک به طور وسیع در دسترس قرار دارند و قیمت آن ها ارتباط مستقیمی با تاثیر آن ها دارد. جاذب هایی که از فوم های ساده ساخته شده اند به عنوان یک گزینه ی ارزان قیمت محبوب هستند اما این جاذب ها تنها قادر به کاهش دادن فرکانس های بالا هستند. پنل های جاذب گران قیمت تر از فایبرگلاس های با کیفیت ساخته شده اند و روی فرکانس های پایین تر هم تاثیر می گذارند که میزان این تاثیر بستگی به ضخامت آن ها دارد.

انتشار دهنده ها نقطه ی عکس جاذب ها هستند. انتشار دهنده ها بجای متوقف کردن امواج صوتی، آن ها را در جهت های مختلف پخش می کنند و کمک می کنند تا نوعی ریورب رندوم ایجاد شود. انتشار دهنده ها در انواع مختلفی، از سطوح ساده ی ناهموار گرفته تا اشکال پیچیده ای که ریاضیات دقیقی در پس طراحی آن ها نهفته است را شامل می شوند. در محصولات مرغوب این دسته، از الگوریتم های ریاضی برای دستیابی به بیشترین حد انتشار استفاده می شود.

بیس ترپ ها رزونانس ها را در بخش بم طیف فرکانسی کاهش می دهند و معمولا بزرگ و ضخیم هستند، چرا که برای کنترل کردن فرکانس های پایین نیاز به توده ی حجیمی می باشد. بیس ترپ ها در دو دسته ی کلی عرضه می شوند: broadband و tuned. بیس ترپ های Broadband جاذب های ضخیم ساده ای هستند که طیف وسیعی از فرکانس ها را کاهش می دهند (که مستقیما به ضخامت آن ها بستگی دارد). بیس ترپ های Tuned با رزونانس پیدا کردن در یک pitch مشخص و تبدیل انرژی آکوستیک به انرژی مکانیکی، یک فرکانس مشخص را هدف قرار می دهند. این ها معمولا استوانه ای شکل هستند و لایه ای از هوا که داخل آن ها وجود دارد فرکانس مورد هدف را مشخص می کند.

مطالب مرتبط

استفاده ی موثر از تجهیزات آکوستیک

آکوستیک کردن یک اتاق به سادگی چسباندن پنل ها و قرار دادن بیس ترپ ها در هرجایی که جایشان شد نیست. در کل، اتاقی که ریورب زیادی دارد نیاز به جاذب ها خواهد داشت، اتاقی که دارای اکوهای زیادی است از انتشار دهنده ها سود خواهد برد و اتاقی که صداهای بم در آن به خوبی شنیده نمی شوند به بیس ترپ نیاز خواهد داشت. اما قضیه به همین جا ختم نمی شود – برای دستیابی به بهترین صدای ممکن در استودیوی خانگی شما باید بدانید هر کدام از این تجهیزات آکوستیک را چطور به شکل موثر به کار ببرید تا به نتیجه ی دلخواهتان برسید.
جاذب ها را می توانید با فاصله در طول دیوار قرار دهید تا صدای کلی اتاق را تا حد مناسبی خفه کنند. اما این جاذب ها را برای حذف کردن انعکاس ها در یک نقطه ی مشخص از اتاق هم می توانید استفاده کنید – به این نقطه، محدوده ی عاری از انعکاس (RFZ) می گویند و در استودیوهای ضبط معمولا وجود دارند تا یک sweet spot یعنی نقطه ای با صدای ایده آل در جلوی مانیتورها ایجاد شود. یک راه آسان برای ساخت یک RFZ این است که در پوزیشن مانیتورینگ معمول تان بنشینید و یک نفر دیگر یک آینه را در طول دیوارها حرکت دهد؛ سپس هرجایی که در آینه قسمت مخروطی مانیتورها را دیدید را با جاذب ها بپوشانید. در بعضی از استودیوها از جاذب ها در بالای پوزیشن مانیتورینگ هم استفاده می شود تا ارتعاشات سقف کنترل شود.
اگر می خواهید اتاقی با صدای زنده داشته باشید که در آن درامز یا دیگر سازهای آکوستیک را ضبط کنید، انتشار دهنده ها مناسب شما خواهند بود. استفاده از چند انتشار دهنده در مکان های مناسب باعث می شود تا شما بدون خفه کردن صدای اتاق، ریورب خوشایندی را به وجود بیاورید. به این وسیله شما می توانید اتاقی که صدای بسته و ناخوشایندی دارد را به یک اتاق ایده آل برای درامز تبدیل کنید. انتشار دهنده ها همچنین برای قرار گرفتن روی دیوار پشت پوزیشن مانیتورینگ مفید هستند تا انعکاس های مستقیم از اسپیکرها را حذف کنند.
تقریبا هر اتاقی می تواند از بیس ترپ ها بهره ببرد چون تمام اتاق ها ناهنجاری هایی در بخش فرکانس های بم دارند که باعث ایجاد صدایی ناهموار و ناواضح می شود. از آنجایی که فرکانس های بم خیلی مانند فرکانس های بالاتر جهت دار نیستند، برای قراردهی بیس ترپ ها لازم نیست پوزیشن دقیقی را پیدا کنید. فرکانس های بیس معمولا در کنج های اتاق روی هم انباشته می شوند و شما می توانید بیس ترپ ها را در این کنج ها قرار دهید. بیس ترپ های Broadband راه حلی فوق العاده و کامل برای اتاق هایی که صدای ناهموار دارند می باشد اما اگر اتاق شما در کل صدای خوبی دارد، احتمالا لازم باشد از یکی دو بیس ترپ tuned استفاده کنید تا محدوده های فرکانسی مشکل ساز را هدف قرار دهید.

بیشتر اتاق ها به ترکیبی از جاذب ها، انتشار دهنده ها و بیس ترپ نیاز دارند تا بهترین صدای ممکن در آن ها شنیده شود. نکته ی کلیدی که باید به خاطر داشته باشید این است که هر اتاقی متفاوت است و هر کاری که شما در استودیوی خانگی تان انجام می دهید شیوه ی خاصی از استفاده ی تجهیزات آکوستیک را می طلبد. اگر می دانید هدف تان چیست، مشکلات مشخصی که در نظر دارید را در اتاق تان پیدا کنید و با مطالعه و کسب اطلاعات کافی ببینید چطور می شود با استفاده از تجهیزات آکوستیک این مشکلات را برطرف کرد. تقریبا هر اتاقی پتانسیل خوب صدا دادن را دارد.

منبع reverb
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.