دستیابی به یک لید وکال خوب. هفت نکته مهم از زبان حرفه ای ها

خوانندۀ اصلی (Lead Singer) در اجرای زنده، رأس هرم است. باس، درامز و بقیۀ سازها، خواننده را ساپورت می کنند ولی اصلی ترین بخش، همان صدای خواننده است که در فراز و فرودها چهرۀ واقعی خود را نشان می دهد. چطور اطمینان حاصل کنیم که صدای وکالیست در بهترین وضعیتِ خود برای میکس قرار دارد؟ چند خوانندۀ مطرح به این سوال پاسخ های جالبی داده اند که در اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

۱- انتخاب میکروفون مناسب

Eddie Mapp و Paramore, Stone Temple Pilots, Papa Roach, Evanescence

«میکروفون های داینامیک sE V7, Telefunken M80 و انواع خوبِ کاندنسر همچون Audio-Technica AE4500 انتخاب مناسبی برای وکال هستند».

Brad Divens و Enrique Iglesias, Kanye West, Mötley Crüe, Bob Seger, OneRepublic, Linkin Park

«برای دست یافتن به یک وکال خوب باید میکروفون مناسبی انتخاب کنید. هیچوقت خودتان را گرفتار دنیای پلاگین ها نکنید یا لاقل روی آن ها بیشتر از چیزی که هستند حساب باز نکنید. بعلاوه تیون کردن PA اهمیت زیادی دارد. این را می دانم که تنظیم درست VTX A12 یا VTX 25-II تاثیر بسیار خوبی روی بهبود لید برای میکس خواهد داشت».

Peter Keppler و David Bowie, Nine Inch Nails, Bonnie Raitt, Katy Perry, Nicki Minaj

«اولین نکته در خوانندگی انتخاب میکروفنی است که با سبک خوانندگی وکالیست تناسب داشته باشد. این موضوع به موارد زیادی بستگی دارد: اینکه خواننده با چه رویکردی از میکروفون استفاده می کند؟ آیا عادت دارد میکروفون را بیش از حد به دهانش نزدیک کند؟ آیا گهگاهی از طرفین میکروفون برای انتقال صدای خود استفاده می کند؟ پشتِ سر وکالیست روی صحنه چه خبر است؟ باید میکروفونی انتخاب کرد که درست مطابق شرایط خواننده باشد.
من معمولاً بعد از این کار، به مقدار بسیار اندکی از Channel Path استفاده می کنم و معمولاً عادت دارم که همان ابتدا مقداری Dynamic EQ وارد کار کنم تا دستم در کامپرشن و EQ روی کانال بازتر باشد. سپس افکت های وکال را داریم که بسته به خواننده و نوع آهنگ واقعاً متقاوت است و اگر بخواهم اینجا در مورد همۀ حالت هایش توضیح دهم چند ده صفحه باید صحبت کنم. من گاهی اوقات برای بعضی از خواننده ها از زنجیرۀ آنالوگ استفاده می کنم که نیازمند میکروفون های باکیفیت و رده بالا، پری امپ های قوی، EQ و کمپرسور مناسب است. این کار تغییرات چشمگیری در صدا به وجود می آورد ولی معمولاً هزینۀ مازاد دارد».

Russ Long و Amy Grant, Steven Curtis Chapman, Michael McDonald

«هیچ میکروفونی وجود ندارد که برای همه خواننده ها عالی عمل کند. شاید میکروفونی برای یک خواننده عالی باشد ولی همان میکروفن برای خواننده ای دیگر فاجعه به بار آورد. بنابراین قبل از انتخاب میکروفون مناسب باید نمونه های مختلف را تست کنید تا نهایتاً چیزی پیدا کنید که مناسب شماست».

Rick Naqvi و PreSonus Electronics

«صدا از میکروفون و وکال خواننده آغاز می شود. بدون استفاده از EQ و سایر پردازش های اضافی، انواع مختلف میکروفون را در حالتِ فلت گوش کنید تا نهایتاً به گزینۀ مناسبِ مدنظرتان برسید».

Doug Gould و WorshipMD.com

«میکروفون خوب را از جای خوب تهیه کنید. میکروفونی با الگوی قطبی مناسب انتخاب کنید تا صداهای مزاحم به آن وارد نشود».

۲- استفاده از داینامیک EQ یا کامپرشن چند بانده

Scott Cameron و Greta Van Fleet, Jason Bonham, The Black Angels, Taking Back Sunday

«جدا از انتخاب بهترین نوعِ میکروفون، Dynamic EQ نیز اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر مدت هاست که از BSS 901 استفاده می کنم که یکی از دیجیتالی ترین کنسول های این روزها به شمار می رود. این کنسول قابلیت های و پلاگین های توکار زیادی است. دارا بودن انواع مختلف Dynamic EQ کنسول BSS 901 را به چیزی تبدیل می کند که بدون آن نمی توانم زندگی کنم».

Jeff Sandstrom و Chris Tomlin, Steven Curtis Chapman, North Point Community Church

«با یک خوانندۀ خوب شروع کنید. تکنیک های استفاده از میکروفون را به او آموزش دهید. در صورت امکان سعی کنید از کامپرشن چند بانده و داینامیک EQ کمک بگیرید تا بتوانید فرکانس های بلند را به خوبی مدیریت نمایید. کامپرشن دوست همیشه همراه شماست».

۳- آموزش استفاده از میکروفون به خواننده

Lynn Fuston و Sweetwater Manager of Written Content, Twila Paris, Pine Hills City Church

«اگر با خواننده ای مواجهید که بلد نیست درست از میکروفون استفاده کند ابتدا باید این مشکل بزرگ را حل کنید. وقتی خواننده در اوج صدا میکروفون را از خود دور می گیرد و صدا شروع می کند به تحلیل رفتن، چیزی در کنسول وجود ندارد که بخواهید با آن چنین نقیصه ای را برطرف کنید. وقتی خواننده تنظیم درست فاصله و زاویۀ میکروفون را بلد نباشد، نباید مشکل را در صدای او جستجو کنید بلکه باید تکنیک های استفاده از میکروفون را به او آموخت. پس به جای اینکه خواننده را سرزنش کنید که اینجا را خراب کردی، تکنیک استفاده درست از میکروفون را به او آموزش داد. من معمولا این جمله را به خواننده می گویم که «خودت میدونی میخوام چی بگم که صداتو بهتر کنم؟» این کار را به صورت چهره به چهره و فقط با حضور خودِ خواننده انجام دهید نه اینکه وسط اجرا پیش عوامل اجرایی و گروه نوازنده ها با صدای بلند به او گوشزد کنید! بعضی وقت ها روانشناسی هم به اندازۀ تکنولوژی اهمیت دارد».

مطالب مرتبط

۴- سوئیچ کردن به Highpass

Steve Wilson و The Kentucky Headhunters

«با اینکه من همیشه ساب های زیر ۸۰ هرتز را از aux درایو می کنم، همیشه یک چشمم به رنج ۱۸۰ تا ۴۰۰ هرتز برای صدا نیز هست چون بیشتر از این مقدار به هدروم آسیب می رسد و واقعاً قسمت های مفید فرکانس را از بین می برد. من با استفاده از پلاگین LA-2A که در میکسرهای Mida M32/Behringer X32 وجود دارد سعی می کنم داینامیک رنج را به کنترل خود درآورم.».

Shawn Dealey و Counting Crows, Production Manager/FOH Audio at The Clyde Theatre

«به شخصه هیچ مشکلی با افزایش فرکانس به ۱۲۵ تا ۱۵۰ هرتز ندارم. با استفاده از یک فیلتر Highpass به راحتی می توان صدای واضح تر و حجیم تری داشت و وضعیت وکال را برای میکس به حد مطلوب رساند».

۵- تنظیم درستِ میکروفون

Kent Morris و Peavey, First Baptist Church Atlanta

«میدرنج میکروفون را آنقدر تغییر دهید که طنین اصلی صدا آشکار شود. سپس این فرکانس را تا ۶- دسیبل کاهش دهید».

۶- استفاده از تجهیزات پردازشی مناسب

Brian Pomp و Macklemore, Macy Gray, Avenged Sevenfold

«من بدون Rupert Neve Primary Source Enhancer نمیتوانم کار کنم. دستگاه Empirical Labs DerrEsser بهترین دی اسینگی است که تا الان استفاده کرده ام. هر جایی می روم این دستگاه را با خود می برم. بروت لیمیتر داخلی دستگاه عالی است و در اجرای زنده کاربرد زیادی دارد. هیچگاه نباید این دستگاه ها را به صورت افراطی به کار برد. وکال را در محدودۀ مناسبی نگه دارید تا ماهیت داینامیک صدا حالت طبیعی خود را حفظ کند».

۷- توجه به کامپرشن (Compression)

Josh Fisher و Jesus Culture

«کنترل، کنترل، کنترل. صدا ماهیتی بسیار داینامیک دارد. این یعنی ممکن است عقربه روی ۳۰- باشد ولی یکدفعه و بدون اخطار وارد محدودۀ قرمز شود. من همیشه سعی می کنم در محدودۀ نرمال صدا باقی بمانم. ابتدا با لیمیتر شروع می کنم. یک حملۀ سریع و سپس رهاسازی. هدفم این است که آن لحظاتی که خواننده با صدای بلندش سرم را می برد کشف کنم و در نتیجه کمک کنم تا در محدودۀ میکس باقی بماند. برای این کار فقط به مقدار کمی لیمیت نیاز دارم. سپس سراغ soft knee 2:1 slower compressor می روم و با اتک های ۱۰۰ میلی ثانیه و ریلیزهای ۲۰۰ میلی ثانیه ای سعی می کنم وکال را در محدودۀ طبیعی خود باقی نگه دارم بدون اینکه از حد مجاز فراتر رود. ولی معمولاً از فیدر استفاده نمی کنم. سپس کمی دی اسینگ سنگین انجام می دهم تا کنترل صدا را به حد کمال برسانم. بعد از این کار سراغ EQ می روم. سعی نمی کنم lows و lows mids ها را از بین ببرم، به جای این کار highs و highs mids اضافه می کنم تا تونالیته وکال حفظ شود. گاهی بر حسب شرایط، واید کیو در محدودۀ ۲ تا ۳ کیلو و یک واید دیگر در بازۀ ۱۰ تا ۱۲ کیلو یا ۱۶ کیلو نیز اعمال می کنم».

Lynn Fuston و Sweetwater Manager of Written Content, Twila Paris, Pine Hills City Church

«یکی از تکنیک هایی که با استفاده از آن می توان وکال را در مرکز توجهِ میکس قرار داد استفاده از dual compressor است. من ابتدا نرخ کامپرشن را بر روی ۲:۱ (یا کمتر) قرار می دهم و threshold way را آنقدر پایین بیاورید که صدا را به طور خفیف در تمام مدت داخل کمپرسور داشته باشم. dbx 560َa به خوبی از پس این کار بر می آید. حتی در بخش های نرم، کمپرسور می تواند ۰٫۵ دسیبل را به ۱ دسیبل افزایش دهد و در قسمت های اوج روی ۳ تا ۴ دسیبل قرار بگیرد. به این ترتیب دستگاه نقش یک اکسپندر را بازی می کند و بخش های نرم صدا را بلندتر می کند. من از پیک لیمیتی مثل Universal Audio 1176LN در زنجیره استفاده می کنم تا قسمت های بیش از حد بلندِ صدا را بگیرم. با دو کمپرسور، می توانید ترتیبی دهید که هر یک از آن ها روی قسمت خاصی از داینامیک رنج صدا با پارامترهای متفاوت تمرکز کنند. این تکنیک برای ضبط نیز کاربرد دارد».

منبع Sweetwater
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.