امپلی فایرهای Fender ،Vox و Marshall چه تفاوتی با هم دارند؟

وقتی گیتاریست ها به امپلی فایرهای کلاسیک گیتار فکر می کنند، Fender، Vox و Marshall اولین برندهایی هستند که به ذهن آن ها می رسند. این سه برند از برندهای دیگر متمایز هستند و این ها اولین برندهایی بودند که در دوران اوج موسیقی راک از آن ها استفاده میشد و صدای این امپ ها به نوعی یکی از مشخصه ی بارز موسیقی راک بود.
در طول ده های اخیر، هر سه کمپانی طیف گسترده ای از امپلی فایرها را تولید کرده اند و تفاوت بین مدل هایی که هر برند تولید کرده می تواند به اندازه ی تفاوت بین خود برندها زیاد باشد. با این وجود، چند مشخصه ی کلاسیکی وجود دارد که به هرکدام از این برندها نسبت داده می شود و همین مشخصه هاست که معمولا نوازنده های تازه کار را برای خرید اولین امپلی فایرشان راهنمایی می کند.

Fender

لئو فندر در حوزه ی طراحی گیتار و بیس اعتبار بسیار زیادی دارد، اما تاثیری که او روی توسعه ی امپلی فایرها داشت هم به همان اندازه مهم است. در حقیقت Fender در ابتدا و پیش از این که وارد دنیای ساخت سازهای موسیقی شود، یک کمپانی رادیو و امپ بود. امپلی فایرهای Fender معمولا به واسطه ی صدای روشن، کلین و مقداری برجستگی در فرکانس های میانی شناخته می شوند که روی تُن های زیر و بیس تاکید دارد.
در دهه ی ۵۰، کمپانی هایی مانند Bassman بهبودهایی را در قدرت و اندازه ی امپ ها به وجود آوردند که باعث شکل گرفتن صدای موسیقی راک و کانتری شد. در دهه ی ۶۰، در طراحی بعضی از امپ های Fender مدارهای ترمولو و ریورب های آن-بورد قرار گرفت، مانند مدل بسیار محبوب Twin Reverb. این افکت ها باعث گسترش یافتن قابلیت های صوتی موسیقی راک در آن دوره شدند.
در اواسط دهه ی ۶۰، امپلی فایرهای Blackface محبوب ترین امپ ها بودند و بیشتر امپ هایی که Fender از آن زمان تا به حال ساخته بر اساس همین الگو است. به خاطر داشتن تُن صدای روشن و تمیز و هدروم زیاد، امپ های Fender در کنار پدال ها عملکرد بسیار خوبی دارند، به همین خاطر است که بسیاری از نوازنده های مدرن برای استفاده از پدال از امپ های Fender استفاده می کنند.
این امپ ها در هر جایی که فکرش را بکنید استفاده شده اند، از کنسرت های زیرزمینی سبک پانک گرفته تا سالن های کنسرت بزرگ موسیقی کانتری.

مدل های مطرح

  • Deluxe Reverb
  • Twin Reverb
  • Champ
  • Pro Reverb
  • Bassman
  • Blues Junior

نوازنده های مطرحی که از امپ های فندر استفاده می کنند:

  • Stevie Ray Vaughan
  • James Burton
  • John Mayer
  • Joe Bonamassa

VOX

امپلی فایرهای VOX نقاط مشترک زیادی با فندر دارند اما صداهای کلین شفاف تری را ارائه می دهند که فرکانس های بالا در آن برجسته هستند. معروف ترین مدل امپلی فایر VOX امپلی فایر AC-30 است. گروه بیتلز در ابتدای کارشان از سری امپ های AC کمپانی VOX استفاده می کردند. از دیگر افراد معروفی که برند VOX را انتخاب کرده اند می توان به گیتاریست گروه Queen یعنی Brian May اشاره کرد که همیشه در تورها از تعداد زیادی امپلی فایر AC-30 استفاده می کند. برای شنیدن صدای این امپلی فایر می توانید آهنگ “Killer Queen” از گروه Queen را گوش کنید.
بیشتر امپلی فایرهای VOX مدار فیدبک منفی ندارند (نوعی تکنیک طراحی امپ که در بسیاری از امپ های فندر دیده می شود). نتیجه ی این نوع مدار حجم بیشتر در فرکانس های میانی می شود و به طور کلی این نوع امپ حساسیت بیشتری نسبت به استایل نوازندگی شما از خود نشان می دهد.
کمپانی VOX دستخوش تغییراتی در مالک هایش شد که در نهایت موجب شد این برند در دهه های ۷۰ و ۸۰ از رقابت با دیگر برندها جا بماند، اما امپ های مدرن VOX به دنبال بازگرداندن ابهتی که این برند در اواسط دهه ی ۶۰ داشته هستند. در حقیقت امپلی فایر AC-15 (که VOX انواع مختلفی از آن را تولید کرده) یکی از محبوب ترین امپلی فایرهای موجود است.

مدل های مطرح

  • AC-30
  • AC-15
  • AC-4

نوازندگان مطرحی که از امپ های VOX استفاده می کنند:

  • Brian May
  • George Harrison
  • Ed O’Brien
  • The Edge
  • Peter Buck

Marshall

برخلاف Fender و VOX، امپلی فایرهای مارشال به واسطه ی قدرت و هارش بودن صدا شناخته می شوند. اولین امپلی فایر مارشال بر اساس یک مدل تغییر یافته ی Fender Bassman ساخته شد و مدل های بعدی که در دهه ی ۶۰ ساخته شدند اندازه های بزرگ تری را معرفی کردند. از آنجایی که در این دوره موسیقی راک محبوب تر و سالن های کنسرت بزرگتر شدند، گروه هایی مانند Led Zeppelin و The Who به قدرت بیشتری نیاز داشتند و امپلی فایرهای مارشال مانند Model 1959 “Plexi” اولین امپلی فایرهایی بودند که قدرت ۱۰۰ وات را در اختیار این گروه ها قرار دادند.
در دهه ی ۸۰ مارشال سری JCM 800 را معرفی کرد که انتخاب اول گروه های متال یا دیگر گروه هایی مانند Guns N’ Roses بود که در مکان های بزرگ به اجرای زنده می پرداختند. امروزه هم با وجود این که امپ های کوچک تر نزد گیتاریست هایی که به اجرای زنده می پردازند محبوب تر شده اند، امپلی فایرهای مارشال هنوز در کنسرت های هارد راک در تمام دنیا دیده می شود.
امپلی فایرهای مارشال به واسطه ی کانال دیستورشنی که دارند معروف هستند. ذات متمرکز این امپلی فایرها روی خروجی بیس و clipping و compression که بر اثر gainstaging در مدارها اتفاق می افتد، از دیگر مشخصه های امپلی فایرهای مارشال هستند. البته علاوه بر این امپلی فایرهایی که برای هارد راک ایده آل هستند، مارشال بسیاری امپلی فایرهای کوچک تر با صدایی ملایم تر هم تولید کرده که در تضاد با امپ های کلاسیک و ولتاژ بالای این کمپانی هستند.

مدل های مطرح

  • Super Lead Model 1959
  • Bluesbreaker
  • JCM 800

نوازنده های مطرحی که از امپ های Marshall استفاده می کنند:

  • Eddie Van Halen
  • Jimi Hendrix
  • Pete Townshend
  • Jimmy Page
  • J Mascis
منبع reverb
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. کیوان می گوید

    استفاده کردم ، تشکر

  2. Z می گوید

    البته این مقایسه ها نسبت به ولتاژ امپ تایین میشه مثلا امپ ده وات مارشال واقعا صداش تو دماغیه ولی وکس و فندر واقعا تمیز و هارش ترن درمورد پونزده وات هم همینه ،یعنی درسطح یک مبتدی یا فرده متوسط که هارد راک سلیقشه واقعا فندر و وکس بهترن بعد که بحث قیمت میشه دیگه ادم مجبور میشه بین وکس و فندر ،فندر و انتخاب کنه ،البته اینا همش تجربه شخصیه منه !