بهترین پلاگین های رایگان کامپرسر در سال 2022

کامپرسرها برای تمام پرودیوسرها و مهندسان صدا، فارغ از ژانری که کار می کنند، ابزاری ضروری هستند. اگرچه شاید کامپرسرها اولین پلاگینی نباشد که پرودیوسرهای تازه کار به آن توجه می کنند، اما بسیاری عقیده دارند که کامپرسرها تفاوت میان افراد مبتدی و حرفه ای را رقم می زنند.

شاید بیشتر از هر تکنیک دیگری، دانستن این که چه زمانی و چگونه از کامپرشن به شکل صحیحی استفاده باید کرد، موجب تمایز یک پرودیوسر از خیل عظیم افراد آماتوری که با نرم افزارهای آهنگسازی می کنند می شود.

در نگاه اول، کامپرشن یک افکت بسیار ساده است – افکتی که داینامیک سیگنال صوتی را کاهش می دهد. به طور اساسی کامپرسر بلندترین پیک های سیگنال را زمانی که از یک آستانه ی مشخص شده (threshold) تجاوز کنند کاهش خواهد داد و به این ترتیب از داینامیک رنج صدا کاسته می شود و این موضوع به شما کمک می کند ولوم کلی صدا را بالاتر ببرید و صدای بلندتر و پرحجم تری داشته باشید.

در واقعیت کامپرسرها انواع مختلفی دارند که هر یک قادر به ایجاد افکت متفاوتی می باشند. اجازه بدهید نگاه گذرایی به برخی از مهمترین آن ها داشته باشیم.

یکی از انواع اصلی کامپرسرها، مدل هایی هستند که به عنوان کامپرسرهای شفاف شناخته می شوند. در طرف مقابل، کامپرسرهای دارای کاراکتر یا کامپرسرهایی که به صدا رنگ می دهند را داریم. هدف کامپرسرهای شفاف این است که کارشان را بدون جلب توجه انجام دهند، داینامیک ها را کنترل کنند اما تا جای ممکن به سیگنال ورودی وفادار باشند.

کامپرسرهای دارای کاراکتر، که معمولا از روی سخت افزارهای وینتج شبیه سازی می شوند، ممکن است کمی کاراکتر صدای سورس شما را تغییر دهند و دیستورشن موزیکال خوشایندی را به صدا اضافه می کنند.

سپس کامپرسرهای broadband (پهن باند) و multiband (چند بانده) را داریم. کامپرسرهای broadband تمام محدوده ی فرکانسی را یکجا تحت تاثیر قرار می دهند، در حالی که کامپرسرهای multiband می توانند قسمت های low frequency، high frequency و میدرنج را به صورت مجزا تحت تاثیر قرار دهند.

در این مقاله همچنین برخی پلاگین های لیمیتر را به شما معرفی کرده ایم. لیمیتر در حقیقت کامپرسری است که دارای ratio بالایی می باشد – ratio مقدار کامپرشنی که روی سیگنال بالای threshold اعمال می شود را تعیین می کند – پس لیمیتر قادر است تمام پیک هایی که از یک لِول مشخص تجاوز می کنند را کاملا کات کند.

همچنین با عباراتی مانند upward compression و expansion مواجه خواهید شد که هر دوی آن ها حالتی برعکس کامپرشن دارند. Upward compression داینامیک رنج را کاهش می دهد اما این کار را با افزایش دادن ولوم المان های آرام و کم صدا انجام می دهد؛ درست برعکس کامپرسر که لِول صداهای بلند را کاهش می دهد.

Expansion هم پروسه ای مشابه را طی می کند اما هدف آن برعکس کامپرشن است – یعنی بجای کاهش دادن داینامیک رنج سیگنال، آن را افزایش می دهد.

خوشبختانه تمام انواع کامپرسرهایی که به آن ها اشاره کردیم در قالب پلاگین های رایگان قابل دسترسی هستند و اگر نمی دانید چگونه و چه زمانی از آن ها استفاده کنید، به راحتی می توانید تعدادی از آن ها را دانلود کرده و آن ها را امتحان کنید. در ادامه ی این مقاله سعی می کنیم تا جای ممکن طیف وسیعی از کامپرسرها را به شما معرفی کنیم.

بهترین پلاگین های کامپرسر در سال 2022

1. Audio Damage RoughRider 3

برای PC/Mac/iOS با فرمت های VST/AU/AAX

توسعه دهنده ی RoughRider آن را به عنوان یکی از بهترین پردازشگرهای داینامیک روی زمین معرفی می کند، و ما هم شکی به این ادعا نداریم؛ این محصول رایگان کلاسیک غیر قابل انکار است. در حالی که سومین نسخه ی این پلاگین ابزارهای جدید را در خود جای داده است، اما کماکان استفاده از آن بسیار ساده و سرراست است و ظاهر گرافیکی آن تمیز و درک آن راحت است. این موضوع باعث می شود شما خیلی سریع و به راحتی بتوانید تنظیمات دلخواهتان را روی کامپرسر انجام دهید.

یکی از جذابیت های این کامپرسر، امکان استفاده از تنظیمات با شدت بالاست. بازه ی تنظیمات Attack از 0 تا 100 میلی ثانیه است و پارامتر ratio را می توانید تا نسبت 1000:1 بالا ببرید. به همین دلیل، RoughRider برای پانچ دادن به لوپ های پرکاشن و انجام کامپرشن موازی ایده آل است.

در نسخه ی سوم این پلاگین حالت Full Bandwidth اضافه شده است که که فیلتر warming که در نسخه ی اول وجود داشت را غیر فعال می کند. آپشن ساید چین اکسترنال هم از دیگر ویژگی های این نسخه می باشد.

RoughRider نه پر کاراکترین پلاگین این لیست است و نه پیچیده ترین آن ها، اما این پلاگین ساده است، صدای فوق العاده ای دارد و آنقدر انعطاف دارد که نیازهای روزانه ی شما برای انجام کامپرشن را برطرف کند.

2. MeldaProduction MCompressor

برای PC/Mac، با فرمت های VST/AU/AAX (به عنوان بخشی از MFreeFXBundle)

اگر پلاگین RoughRider برای شما زیادی ساده است، MCompressor شاید پاسخی به نیازهای شما باشد. در حالی که بسیاری از کنترل های این پلاگین پارامترهای رایج در کامپرسرها هستند، مانند Attack، Decay، Ratio و Threshold، پلاگین MCompressor به لطف ادیتور منحنی با قابلیت شخصی سازی از سایر رقبا متمایز می شود.

این ادیتور انعطاف زیادی را برای تعیین چگونگی اثر گذاری کامپرسر روی سیگنال های بالا یا پایین threshold در اختیار کاربران قرار می دهد. به عنوان مثال شما می توانید از آن برای تنظیم knee (سرعت عمل کامپرسر) در حول threshold استفاده کنید و یا چند نقطه ی threshold را تنظیم کنید تا کامپرشن دو مرحله ای داشته باشید. این ادیتور به MCompressor اجازه می دهد به عنوان یک expander یا افکت maximizer عمل کند.

این پلاگین تعداد زیادی آپشن up-sampling را هم به شما ارائه می دهد تا کیفیت صدای بهتری داشته باشید. روی هم رفته این پلاگین ابزاری کاربردی برای مسترینگ و ایجاد داینامیک های کاستوم می باشد.

3. Tokyo Dawn Records Kotelnikov

برای PC/Mac، با فرمت های VST/AU/AAX

اولین پلاگین شرکت TDR که در این لیست قرار داده ایم Kotelnikov نام دارد که یک کامپرسر مسترینگ با ابزارهایی پیشرفته می باشد و این یعنی شما به راحتی می توانید از آن برای کارهای مختلف استفاده کنید.

اولین ویژگی پیشرفته ی این کامپرسر فیلتر high-pass درون بخش ساید چین است که Low Freq Relax نام گرفته است. این فیلتر کنترل های cutoff و شیب فیلتر را در اختیار شما قرار می دهد تا به راحتی بتوانید مقداری که فرکانس های بیس ورودی کامپرسر را تحت تاثیر قرار می دهند را تنظیم کنید.

یک پارامتر منعطف Stereo Sensitivity هم در این پلاگین قرار گرفته است. اگر این پارامتر را روی 0% قرار دهید، Kotelnikov تنها به مجموع سیگنال مونوی ورودی پاسخ می دهد، در حالی که اگر این پارامتر را روی 100% قرار دهید، کامپرسر به هر کانالی (چپ و راست) که در لحظه صدای بلند تری داشته باشد پاسخ خواهد داد. این پلاگین همچنین دارای یک دکمه ی چرخشی با عنوان Peak Crest می باشد که به کاربران اجازه می دهد بین پاسخگویی کامپرشن Peak و RMS تناسب برقرار کنند. کنترل های ریلیز مجزایی هم برای Peak و RMS در نظر گرفته شده که بسیار جالب توجه است.

4. Klanghelm DC1A

برای PC/Mac، با فرمت های VST/AU/AAX

DC1A در بین پلاگین های این لیست ساده ترین ظاهر را دارد، اما نباید این را به عنوان نکته ای منفی تلقی کنید. کنترل های اصلی این کامپرسر به دکمه های چرخشی مربوط به لِول ورودی و خروجی محدود هستند – شما تنها باید لِول ورودی را به شکلی افزایش دهید که کامپرسر به حدی که می خواهید واکنش نشان دهد، سپس با استفاده از دکمه ی چرخشی خروجی می توانید ولوم کلی صدا را تنظیم کنید.

با این حال چهار تنظیم دیگر در این کامپرسر وجود دارد که انعطاف بیشتری را برای شما فراهم می کند. کلید Deep یک فیلتر ساید چین high-pass را فعال می کند تا کامپرسر نسبت به فرکانس های بیس بی تفاوت باشد. کلید Relaxed بین حالت های Peak و RMS تغییر ایجاد می کند و حالت Dual Mono کانال های چپ و راست را به صورت مجزا تحت تاثیر قرار می دهد. جالب ترین گزینه، کلید Negative است که با استفاده از ratio های منفی، افکت های شدید pumping ایجاد می کند.

DC1A علیرغم سادگی، کاراکتر صوتی فوق العاده ای دارد و ابزار ایده آلی برای اضافه کردن کاراکتر آنالوگ به ترک های شما می باشد. با قرار دادن این کامپرسر روی تنظیمات شدید، می توانید سچوریشن زیبایی از آن دریافت کنید و با وجود این که کامپرسر فاقد کنترل های Attack/Decay می باشد، اما پانچ کافی را برای استفاده به صورت موازی روی درامز مهیا می کند.

5. Klanghelm MJUC JR

برای PC/Mac، با فرمت های VST/AU/AAX

MJUC JR هم مانند دیگر کامپرسرهای رایگان شرکت Klanghelm، کنترل های ساده و کاراکتر صوتی را به شما ارائه خواهد داد. JR مانند نسخه ی پولی MJUC، شبیه سازی از سخت افزار Variable Mu Limiter Compressor محصول کمپانی Manley می باشد.

پلاگین های زیادی هستند که از روی Vari-Mu شبیه سازی شده اند، و در حالی که MJUC JR در بسیاری از ویژگی هایی که این کامپرسرها عرضه می کنند محدود است، اما به لحاظ کاراکتر صوتی قطعا می تواند با آن ها رقابت کند. این پلاگین برای انسجام دادن به باس ها، گروه ها و میکس های کامل عملکرد فوق العاده ای دارد. MJUC JR همچنین می تواند سچوریشن جذابی هم به صداها اضافه کند که برای تقویت ملایم محتوای هارمونیک میدرنج و فرکانس های بالا ایده آل است.

6. Tokyo Dawn Records Molotok

برای PC/Mac، با فرمت های VST/AU/AAX

Molotok که بر پایه ی همان ابزارهای پردازشی کامپرسر پولی این شرکت یعنی Molot GE ساخته شده، یک پلاگین داینامیک دارای رنگ می باشد که به جای شبیه سازی یک سخت افزار مشخص، طیف وسیعی از کاراکترهای وینتج را به شما ارائه می دهد.

در حالی که کنترل های اصلی این کامپرسر استاندارد هستند، Molotok انعطاف را در قالب 11 الگوریتم کامپرشن مجزا برای شما به ارمغان می آورد. هرچه عدد این الگوریتم ها بالاتر می رود، شدت آن ها نیز بیشتر می شود و شما می توانید از کامپرشن های ملایم تا کامپرشن های شدید با میزان رنگ شدگی بالا را داشته باشید.

در نتیجه Molotok به شکل موفقی قادر است در انواع وظایف میکس موثر واقع شود؛ از پانچ دادن به درامز گرفته تا حجم دادن به سازهایی که به شکل مناسبی ضبط نشده اند. Metering برای سنجش سیگنال و ظاهر گرافیکی سر راست باعث شده تا این پلاگین به خوبی قابل استفاده باشد.

7. FXpansion DCAM FreeComp

برای PC/Mac، با فرمت های VST/AU/AAX

این پلاگین که اولین بار در سال 2012 عرضه شد، کماکان یکی از محبوب ترین پلاگین های رایگان روی اینترنت است. این پلاگین شبیه ساز مدار کامپرسر یک کنسول میکس کلاسیک و معروف انگلیسی (یعنی SSL) است. این کامپرسر مانند سخت افزار SSL، برای استفاده روی گروه ها و باس ها برای انسجام دادن به میکس فوق العاده عمل می کند.

در این پلاگین خیلی چیزی به کنترل های ساده ی نمونه ی سخت افزاری اضافه نشده است، اما این پلاگین به خوبی وظایف مورد نظر شما را انجام می دهد و صدای فوق العاده ای هم دارد. برای انسجام دادن به میکس ها، در میان پلاگین های رایگان سخت می توان چیزی بهتر از FreeComp پیدا کرد.

8. Xfer Records OTT

برای PC/Mac، با فرمت های VST/AU/AAX

OTT که محصول شرکت Xfer (همان شرکت سازنده ی پلاگین Serum) می باشد، پلاگینی نیست که بخواهد اثر ملایمی داشته باشد. این پلاگین یک کامپرسر چند بانده ی upward/downward است که تخصصش در صداهای پرخاشگرانه و pumping خلاصه می شود.

این کامپرسر یکی از آن پلاگین هاییست که شما یا هیچوقت نمی خواهید از آن استفاده کنید یا نمی توانید بدون آن زندگی کنید. اگر با ژانرهایی مانند نئوکلاسیک سروکار دارید، می توانید از دانلود این پلاگین صرف نظر کنید. اما اگر سبک هایی مانند الکترو یا EDM مورد علاقه ی شماست، احتمالا دیگر بدون این پلاگین هیچ ترکی را نخواهید ساخت.

OTT بجای کنترل داینامیک استانداردی که کامپرسرهای رایج آن را ارائه می دهند، برای برجسته کردن صداهای ضعیف در میکس ایده آل است. این پلاگین همچنین برای ایجاد حس و حال مدرن در لوپ های وینتج کاربرد دارد و طراحی چند بانده ی آن به شما این امکان را می دهد که تنها بخش فرکانس های بیس، میدرنج یا فرکانس های بالا را تحت تاثیر قرار دهید.

9. D16 Frontier

برای PC/Mac، با فرمت های VST/AU/AAX

Frontier یک لیمیتر با استایل سخت افزاری است که هم می تواند کنترل داینامیک شفاف برای شما انجام دهد و هم قابلیت استفاده برای کارهای خلاقانه را دارد. با قرار دادن این کامپرسر روی یک ترک یا باس و تنظیم کردن کامپرسر به شکلی که سیگنال تنها کمی از threshold عبور کند، Frontier به شکل شفافی می تواند پیک ها را کنترل کند. اما با افزایش دادن شدت ورودی می توانید کاراکتر محسوس تری از این کامپرسر دریافت کنید که البته آپشن Soft Clip برای دیستورشنی که در این شرایط به وجود می آید در اختیار شما قرار گرفته است.

مانند بیشتر لیمیترهای از این دست، تعداد کنترل های روی پلاگین محدود است، اما ویژگی های مدرنی مانند جبران گِین اتوماتیک، MIDI learn و جستجوگر پریست ها باعث منعطف شدن این پلاگین شده است.

10. Native Instruments SuperCharger

برای PC/Mac، با فرمت های VST/AU/AAX

SuperCharger که یکی از پلاگین های موجود در پکیج رایگان Komplete Start است، یک کامپرسر نرم افزاری تیوب (لامپی) می باشد که جایی مابین پلاگین های داینامیک و سچوریشن قرار می گیرد.

کنترل های این پلاگین بسیار محدود است، به شکلی که دکمه های چرخشی Input Trim، Dry/Wet Mix و دکمه ی مرکزی Compress بیشتر وظایف را انجام می دهند. مُدهای Punch و Dirt تا حدی کنترل روی کیفیت افکت را فراهم می کنند، اما در عمل اگر به دنبال پلاگینی برای کنترل دقیق داینامیک ها هستید پیشنهاد می کنیم به دیگر پلاگین های موجود در این لیست رجوع کنید.

کاری که SuperCharger در آن تبحر دارد، ایجاد دیستورشن های دلنشین است. با افزایش دادن شدت ورودی و استفاده از پلاگین به صورت موازی، می توانید کاراکتر زیبایی در kick هایی که بیس زیادی دارند ایجاد کنید و یا کمی صدای درامز را زمخت کنید.

منبع musicradar
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.