چگونه یک کیک درام بی نقص برای ترک هایمان بسازیم

کیک درام یا بیس درام، قدرت موزیک شما را شکل می دهد. در یک کلاب، این کیک درام است که ریتم و انرژی و را به وجود می آورد و در یک کنسرت راک، این کیک درام است که سینه ی شما را می فشارد.

کیک درام شصت هزار سال پیش به صورت یک کُنده ی توخالی به وجود آمد و سپس به وسیله ی گروه های مارش به شکل امروزی خود درآمد. حالا کیک درام هم به عنوان عضوی از یک کیت درام مدرن وجود دارد و هم به صورت نرم افزار و سمپل.

مهمترین چیز در کیک درام، فرکانس های بیس است. کیک درام فرکانس های بالا و میدرنج هم دارد، اما حجم کامل آن از فرکانس 150Hz تا 45Hz حس می شود، جایی که اگر ولوم را زیاد بالا ببرید، ووفر اسپیکر شما صدای ناهنجاری تولید خواهد کرد.

فرکانس های بیس بسیار وحشی هستند. کنترل کردن این فرکانس ها در میکس دشوار است، در اجرای زنده ای که از سیستم های صوتی بزرگ استفاده می شود، ارائه ی فرکانس های بیس بیشترین قدرت را می طلبد و هنگام مانیتورینگ یا اجرا در بیشتر اتاق ها نیز این فرکانس ها چالش ایجاد می کنند.

نمک زندگی

قطعا چیزی به عنوان کیک درام بی نقص و ایده آل وجود ندارد – یک کیک درام 808 که ساب بیس قدرتمندی دارد در یک موزیک مینیمال الکترو هاوس به خوبی کار می کند، اما همین کیک درام در یک موزیک متال خوب جواب نخواهد داد. ما کیک درام های آکوستیک ساده را داریم که درامرها با پدال و پاهایشان آن را به صدا در می آورند. همچنین کیک های الکترونیکی را داریم که مشابه آن را می توان در درام ماشین های Roland TR-808 و 909 شنید.

علاوه بر این موارد، کیک های هیبریدی را داریم که از کیت های آکوستیک، درام ماشین ها و موزیک ها سمپل می شوند و سپس با سمپل های دیگر ترکیب می شوند. زمینه ی موزیکی که می سازید کلیدی ترین المان است. پس چطور باید این صداهای مختلف را کنترل کنیم و آن ها را به حالتی ایده آل برسانیم؟

پاسخ آسان است. صرف نظر از این که از کیک آکوستیک، الکترونیک یا هیبریدی استفاده کنید، تمام کیک ها سه المان صوتی اصلی دارند: فرکانس های پایین، میدرنج و بالا یا اصطلاحا low، mid و top. چند سمپل کیک درام را انتخاب کنید، آن ها را وارد نرم افزار آهنگسازی تان کنید، یک اکولایزر گرافیکی را روی آن ها لود کرده و سپس با یک باند باریک فرکانس های مختلف را بوست و کات کنید و اثر آن را بشنوید.

به عنوان یک راهنمای کلی، بخش فرکانس های mid و top (فرکانس های 1kHz تا 7kHz) کلیک صدای کیک درام را می سازند و معمولا ریورب و آمبیانس هم در همین بخش شنیده می شود، البته اگر ریوربی در صدا وجود داشته باشد.

قسمت low بخشی است که بوم و قدرت صدای کیک درام را شکل می دهد و خود به سه المان تقسیم می شود: بخش ساب (60Hz)، بخش پانچ (150Hz) و بخش هانک (350Hz). رسیدن به یک کیک درام بی نقص با بالانس کردن ساب، پانچ، هانک، میدرنج و تاپ شروع می شود.

وقتی یک کیک درام آکوستیک را با میکروفنی که درون کیک قرار گرفته ضبط می کنید، رزونانس شِل داخلی هم به مشکلات اضافه می شود.

این رزونانس معمولا شنیده نمی شود، اما وقتی میکروفنی را درون کیک درام قرار می دهید، باید بدانید چگونه از شر صداهایی که مطلوب نیستند خلاص شوید.

این مشکل با استفاده از فیلترها و EQ برطرف می شود. مانند هر ضبط آکوستیک دیگری، بخش زیادی از ماجرا بستگی به این دارد که شما چگونه درام را تیون کرده باشید، اجرای درامر چگونه باشد و درام داخل چه اتاقی قرار گرفته باشد.

مرحله ی بعدی چیست؟

وقتی صدای کلی را شکل دادید، می توانید چند کیک درام را با یکدیگر ترکیب کنید تا خصوصیات مختلف آن ها با یکدیگر ترکیب شود؛ سپس با استفاده از کامپرشن و لیمیترها می توانید داینامیک آن ها را تغییر دهید.

در ادامه این پردازش های ساده را توضیح می دهیم و به شما نشان می دهیم چگونه یک صدای کیک درام بسازید که به ترک شما انرژی و استحکام بدهد.

زمانی به یک کیک درام ایده آل دست پیدا خواهید کرد که کیک به خوبی با بیس همراه شود، پانچ آن در میکس به خوبی برجسته شود بدون این که صدای آن زیادی بلند باشد، و این که کیک درام صدای عمیق و پر حجمی داشته باشد، بدون این که موجب دیستورت شدن صدای اسپیکر شود.

تمیز کردن، لایه بندی و کامپرس کردن کیک درام


مرحله ی اول: برای تمام صداها خوب است فرکانس های غیر لازم را فیلتر کنید، اما این امر در کیک درام و سایر سازهایی که فرکانس های بیس قدرتمندی دارند ضروری است.

تقریبا همیشه خوب است هر چیزی پایین تر از فرکانس 40Hz و بالاتر از 10kHz را حذف کنید. فرکانس های ناهنجار در این فرکانس ها شاید غیر قابل شنیدن باشند، اما همچنان می توانند کامپرسرهایی که روی کیک درام یا کل میکس قرار دارند را تحت تاثیر قرار دهند.


مرحله ی دوم: با اضافه کردن یک اکولایزر گرافیکی به صورت افکت اینسرت، رزونانس های نامطلوب را پیدا کنید؛ به این شکل که یک باند باریک (پارامتر Q را کاهش دهید) را اضافه کرده و آن را شدیدا بوست کنید، سپس این باند را بالاتر از فرکانس 500Hz حرکت دهید، تا جایی که نُت هایی که بیشترین رزونانس را دارند را پیدا کنید. وقتی فرکانس های نامطلوب را پیدا کردید، بوست را تبدیل به کات کنید. این کار را برای سایر رزونانس های نامطلوب تکرار کنید، تا جایی که یک کیک درام خوب و تمیز را بشنوید.


مرحله ی سوم: شاید بخواهید برای کانال های ورودی و خروجی از دو سمپل کیک درام استفاده کنید، یا شاید کیک درام را با دو میکروفن ضبط کرده باشید. بهترین راه برای ترکیب و لایه بندی کردن صداهای کیک درام این است که از آن ها به عنوان فایل های audio و نه به صورت فایل MIDI استفاده کنید تا همیشه کاملا روی هم بیفتند. شکل موج یا waveform کیک درام ها باید مانند تصویر بالا باشند، یعنی رابطه ی in phase داشته باشند و پستی بلندی هر دو موج صوتی بر یکدیگر منطبق باشد. در این حالت فرکانس های بیس صدای میکس شما را ناواضح نخواهند کرد.


مرحله ی چهارم: تقریبا همیشه باید برای کیک درام از یک کامپرسر استفاده کنید. کامپرسر به صورت اتوماتیک ولوم را تنظیم می کنید و مخصوصا زمانی که با کیک درامی مواجه هستید که توسط یک درامر واقعی اجرا شده است، بسیار به شما کمک خواهد کرد، چرا که در یک اجرای واقعی ولوم بسیار بالا پایین می شود. در حین این که به صدای کیک درام همراه با سایر المان های میکس گوش می دهید، پارامترهای کامپرسر تنظیم کنید تا بتوانید کیک را به خوبی در میکس بنشانید.

ساب، پانچ و هانک

تناسب و طول المان های ساب، پانچ و هانک در کنار کلیک mid و high چیزهایی هستند که صدای کیک درام را شکل می دهند. ترکیب این المان ها شاید به صورتی باشد که یک کیک درام با استایل 808 و ساب بیس قوی و طولانی، یک کیک درام مناسب سبک هاوس یا یک کیک درام مناسب سبک متال را به شما بدهد. کار را با سمپل یا صدای سینتی سایز شده ای که نزدیک ترین حالت به صدای ایده آلتان را دارد شروع کنید، سپس آن را تنظیم کنید و به شکل ایده آلتان در آورید.

ساب بیس در فرکانس های حدود 60Hz اتفاق می افتد. حتما این محدوده را با یک باند اکولایزری باریک بوست یا کات کنید، در غیر این صورت به شکل نامطلوبی فرکانس های اطراف محدوده ی مد نظرتان را بوست یا کات خواهید کرد – حتی تغییرات کوچک در فرکانس های 30Hz یا 100Hz تاثیر بسیار بزرگی روی صدا خواهد گذاشت. المان ساب چیزی است که باعث می شود کیک درام شما عمیق صدا بدهد و همین المان ساب، المان اصلی انواع کیک های با استایل 808 است.

پانچ کیک درام در حدود فرکانس 150Hz اتفاق می افتد. تنظیم کردن این محدوده فرکانسی کیک درام در حین تنظیم کردن کامپرسری که روی باس کیت درام قرار گرفته، می تواند در صدادهی کیک درام بسیار موثر باشد. پانچ هم در ژانر راک و هم در موزیک های دنس اهمیت زیادی دارد.

المان هانک صدای کیک درام بسیار مهم است، چرا که کاراکتر کیک درام را مشخص می کند. اگر تمام فرکانس های حدود 350Hz را در کیک درام حذف کنید، خواهید دید که کیک درام طراوت و انرژی خود را از دست می دهد. بسیاری از موزیک های قدیمی هیپ هاپ و صداهای کیک درام با استایل جز و وینتج، هانک زیادی دارند؛ پس اگر می خواهید کیک درامی مشابه این استایل ها داشته باشد، هانک را افزایش دهید.

منبع musicradar
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.