هانس زیمر ضمن رونمایی از پلاگین سینتیسایزر مورد علاقهاش، از اهمیت ویژهٔ MIDI میگوید
همهٔ ما جناب هانس زیمر را با ارکسترهای بزرگ و استودیوهای مجلل و پیشرفتهاش به خاطر میآوریم اما این موزیسین افسانهای اخیرن در مصاحبهاش با پایگاه KVR صریحن اعلام کرده که یکی از طرفداران پروپاقرص پلاگینهای نرمافزاری است 🙂
شاید بتوان مهمترین لحظهٔ این مصاحبه را وقتی دانست که هانس زیمر با این جمله از پلاگین مورد علاقهاش رونمایی کرد:
“من عاشق زبرا هستم و امروز میخواهم دلیلاش را به شما بگویم.
چیزی که باعث میشود نتوانم از کار با این پلاگین عجیب و غریب دست بکشم، کیفیت صوتی خیرهکنندهٔ آن است.
در این پلاگین، کد هر ماژول بهخوبی نوشته میشود، مدارها بهخوبی کار میکنند و اسیلاتورها عملکرد بینظیری دارند. از اینها گذشته، رابط کاربری زبرا به گونهای است که متوجه میشوید در حال کار با یک پلاگین سینتیسایزر هستید و اصلن حس کار با یک Emulator به شما دست نمیدهد.”
شاید عموم مردم با خواندن این مطلب کمی تعجب کنند اما حقیقت آن است که هانس زیمر سالها قبل (سال ۲۰۱۲) با بازسازی موسیقی فیلم بتمن با استفاده از پلاگین ZebraHZ و همکاریاش با Urs Heckmann نشان دادهبود که شیفتهٔ این سینتیسایزر قدرتمند شدهاست.
یکی دیگر از افشاگریهای عجیب وی در این مصاحبه، تعریف یک خاطرهٔ قدیمی از زمانی که وی به همراه Harold Faltermeyer و Giorgio Moroder در یک خانه زندگی میکردند بود. شاید این نکته بهخودیِخود چندان عجیب نباشد اما هانس زیمر اذعان کرده که در آن زمان، او آنها را نمیشناخته 🙂 او در این بخش از مصاحبه گفته:
“من و Harold Faltermeyer باهم همخانه بودیم. به نظرم Jerry Bruckheimer [پرودیوسر امریکایی و تهیهکنندهٔ “دزدان دریایی کاراییب”] آهنگسازان سینما را فقط از آن خانه استخدام میکرد.” 🙂
بعد از این جمله، زیمر به فکر عمیقی فرو رفت و سپس کارنامهٔ هنری خود را مرور کرد و در آخر برای تمجید فناوری MIDI گفت:
“به نظر من MIDI استانداردترین و پایدارترین پروتکل کامپیوتری است که تا کنون ابداع شده.
MIDI زندگی من را نجات داد. زمان ما، Roland MicroComposer بسیار محبوب بود و رواج داشت و من معمولن اعداد را تایپ میکردم و ساعتها با Control Voltages سروکار داشتم. هنگامی که اولین قطعهٔ خودم را با استفاده از سیکوئنسر ۸ تِرَکی اجرا کردم، واقعن خوشحال بودم.
از همان موقع فهمیدم که فناوری MIDI یکی از فناوریهای انقلابی و حیرتانگیز است.”.
هانس زیمر بعد از تعریف این خاطرات جذاب، در مورد توسعهٔ نرمافزار افسانهایش یعنی ReBirth و آشنایی کامل با ورکاستیشن Propellerhead Software (که اکنون تحت عنوان Reason Studios توسعه مییابد) نیز صحبت کرد:
“یک روز مهندسان Propellerhead با یک نرمافزار کوچک به استودیوی من آمدند و گفتند بهتازگی موفق شدهاند Roland 808s و Roland 303 را با کیفیت خوبی مدل کنند. آنها نرمافزار را به من تحویل دادند و از من خواستند تا نظرات و انتقاداتم را در مورد ابزاری که توسعه دادهاند، مطرح کنم.من با نرمافزار آنها کار کردم. فقط میتوانم بگویم ‘خارقالعاده’ بود.”
شاید با خواندن این مطلب تصور کنید هانس زیمر فقط و فقط با استفاده از میدی تمام کارهایش را انجام میدهد و به کمک همین ابزار به یکی از برترین آهنگسازان فیلم در جهان تبدیل شده! قطعن این نوع فکر درست و منطقی نیست و او برای برطرف کردن هرگونه سوء تفاهم در این باره، در بخشی از مصاحبهاش گفتهبود:
“البته من هنوز از سختافزارها برای خلق موسیقیام استفاده میکنم.”
BBC اخیرن یک مستند ۶۰ دقیقهای راجع به زندگی و حرفهٔ هانس زیمر تولید کرده و آن را به مناسبت ۴۰ سال فعالیت قوی و ماندگار در حوزهٔ موسیقی فیلم، به وی تقدیم کردهاست. هانس زیمر در مورد این مستند میگوید:
“مفتخر-ام که بینش و نوع نگاهم به زندگی شخصی و حرفهایم را با رسانهٔ بزرگ BBC و مخاطبان محترم آن به اشتراک گذاشتهام.
امیدوار-ام این مستند برای موزیسینهای مستعدی که فعالیتشان در دنیای موسیقی را بهتازگی آغاز کردهاند، یک نقطهٔ شروع و انگیزهبخش باشد. امیدوار-ام مخاطبان BBC با دیدن این مستند، بهتر بتوانند موسیقی مرا درک کرده و قوهٔ شجاعت و جسارتشان را برای رسیدن به اهدافی که در زندگی دارند، بیدار کنند.”
در پایان، یک خبر خوب برایتان داریم…
در تاریخ ۳ می ۲۰۲۳ یک آلبوم دوگانه به نام Hans Zimmer Live از هانس زیمر منتشر میشود. گفته شده در این آلبوم، بعضی از خاطرهانگیزترین و ماندگارترین قطعات این موزیسین افسانهای، بازسازی و با کیفیت بالاتر تولید شدهاند.