نقد و بررسی نرم افزار آهنگسازی Steinberg Cubase Pro 10

Adam Crute:

“همه ما دورانی را که اساتید و هنرجویان برای دیدن محتوای درون صفحه نمایش مونوکروم ۱۲ اینچی کامپیوتر Atari ST دور آن جمع می‌شدند را به خاطر داریم.
چیزی که درون صفحه نمایش می‌دیدیم، یک Sequencer نرم‌افزاری قدرت‌مند بود که با استفاده از آن می‌توانستیم زمان‌بندی دقیقی در قطعات صوتی اعمال کنیم. استفاده از این Sequencer بسیار راحت بود و هدف از طراحی آن، سازگاری و تعامل با سخت‌افزارهای استودیویی بود. این Sequencer نرم‌افزاری، Cubase v1 نام داشت…
Cubase در واقع نسخه کامل شده و بهبودیافته پرچم‌دار قبلی کمپانی Steinberg یعنی Pro 24 به حساب می‌آمد و حالا به استانداردی برای طراحی و توسعه نرم‌افزارهای آهنگ‌سازی تبدیل شده بود و کمپانی‌های بزرگ برای تولید نرم‌افزارهای صوتی جدید، Cubase را به عنوان الگوی خود قرار می‌دهند.
در حقیقت اگر به ۳۰ سال گذشته یعنی سال ۱۹۸۹ برگردیم و Cubase v1 را با ورکستیشن‌های پیشرفته امروزی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که اکثر امکانات و ویژگی‌های ورکستیشن‌های امروزی، از Cubase v1 الهام گرفته شده‌اند.
این روزها علیرغم به‌روزرسانی‌های متعدد برای Cubase ، اما ساختار و ظاهر برنامه، بسیار به نسخه اولیه خود نزدیک است و هر کس با دیدن نسخه جدید، فورا به یاد نسخه اولیه آن یعنی Cubase v1 می‌افتد.”

همان‌طور که از عنوان مقاله بر می‌آید، در این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی جدیدترین نسخه این ورکستیشن قدرت‌مند یعنی Cubase Pro 10 بپردازیم. با ما همراه باشید…

در ابتدا شاید بد نباشد این نرم‌افزار را بیشتر بشناسیم. پس در این قسمت، به بیان ویژگی‌های کلی این ورکستیشن پرداخته‌ایم.

نام نرم‌افزار: Cubase Pro 10
کمپانی سازنده: Steinberg
قیمت: ۴۸۰ پوند

ویژگی‌های کلی:

نسخه پرو: ۴۸۰ پوند | نسخه آرتیست: ۲۶۵ پوند | نسخه المنتز: ۸۵ پوند
امکان تغییر تنظیمات میکس با استفاده از قابلیت MixConsole
VariAudio 3 ویژگی‌های خلاقانه جدید و جریان کاری بهبودیافته
بهبود موتور صوتی
ابزارهای جدید برای مرتب‌سازی اصوات
بهبود پلاگین‌های Groove Agent SE و REVerence
آرشیو عظیمی از سمپل‌ها، لوپ‌ها و اصوات متنوع
افزودن امکاناتی برای تولید موسیقی مخصوص سیستم‌های واقعیت مجازی
افزودن پلاگین ARA و پشتیبانی از MPE
رابط کاربری تمیز، ساده، جذاب و کاملا قابل فهم

تعداد کم!

همان‌طور که از یک برنامه وزین و حرفه‌ای انتظار می‌رود، در طول این سال‌ها، به‌روزرسانی‌های متعددی برای Cubase عرضه شده است. تعداد این به‌روزرسانی‌ها تقریبا ۲۰ یا شاید بیشتر است اما نسخه ۱۰ این ورکستیشن را می‌توان کامل‌ترین به‌روزرسانی از زمان نسخه SX (که هسته اصلی برنامه با تغییرات بزرگی همراه بود) به حساب آورد.
مانند تمام نسخه‌های قبلی، نسخه ۱۰ هم با توجه به نیاز و بودجه کاربران، در نسخه‌های Pro ، Artist و Elements عرضه شده. ما در این مقاله به بیان ویژگی‌ها و امکانات نسخه Pro پرداخته‌ایم. این نسخه مخصوص را می‌توان کامل‌ترین نسخه Cubase دانست. در واقع با داشتن این نسخه، فرقی نمی‌کند که می‌خواهید صدابرداری کنید یا میکس و مسترینگ انجام دهید؛ چرا که تمام پلاگین‌ها و ویژگی‌های جدید Cubase در این نسخه برای شما فعال هستند. قیمت نسخه Pro ، حدودا ۴۸۰ پوند است. نسخه بعدی، Artist نام دارد. این نسخه را می‌توان چیزی بین نسخه Pro و Elements دانست. در این نسخه، اکثر ویژگی‌ها و پلاگین‌های نسخه Pro فعال هستند و تنها بعضی قابلیت‌ها و امکانات نرم‌افزاری غیر فعال شده‌اند. قیمت نسخه Artist ، حدودا ۲۶۵ پوند است. آخرین نسخه، Elements نام دارد. این نسخه بیشتر مورد توجه صدابرداران و کسانی که کارهای ابتدایی را با ورکستیشن انجام می‌دهند، قرار گرفت. نسخه Elements را می‌توان سبک‌ترین و ساده‌ترین نسخه نرم‌افزار Cubase به شمار آورد. همان‌طور که گفته شد، این نسخه بیشتر برای انجام کارهای معمولی و ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبیعتا کاربران آن، اغلب افراد تازه وارد و معمولی هستند. قیمت نسخه Elements هم حدودا ۸۵ پوند است. به هر حال اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی در مورد تفاوت‌های هر نسخه به دست آورید، می‌توانید در قسمت مقایسه سایت Steinberg ، این ۳ نسخه را با هم مقایسه کرده و با توجه به نیازتان، مناسب‌ترین نسخه را خریداری نمائید.

ظاهر نو

وقتی برای اولین بار Cubase 10 Pro را اجرا می‌کنید، بیشترین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، طراحی دوباره رابط کاربری این ورکستیشن است. البته ساختار کلی برنامه، مانند نسخه‌های قبلی، دست‌نخورده باقی مانده ولی تمام دکمه‌ها، ابزارها و… با توجه به زبان طراحی “Flat” که امروزه توسط طراحان نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نو طراحی شده‌اند.

Steinberg با طراحی Flat نسخه ۱۰ ، شجاعت زیادی به خرج داد. همیشه بین طراحان گرافیکی این اختلاف نظر وجود دارد که نرم‌افزارها باید طراحی Skeuomorphic داشته باشند؛ یعنی به دنیای واقعی نزدیک‌تر باشند. این بحث به‌ویژه در مورد نرم‌افزارهای صوتی، حساسیت و شدت بیشتری دارد و اکثر قریب به اتفاق طراحان گرافیکی بر این باورند که نرم‌افزارهای صوتی باید بر اساس اصول Skeuomorphic طراحی شوند. دلیل آن‌ها این است که اگر از طراحی Flat استفاده شود، کاربران نمی‌توانند با ورکستیشن‌ها آن‌طور که باید و شاید، ارتباط برقرار کنند و این روی تجربه و کار آن‌ها تأثیر منفی خواهد گذاشت. فارغ از این بحث‌های تخصصی، ما به عنوان یک موزیسین بر این باوریم که رابط کاربری جدید Cubase بسیار ساده‌تر، جذاب‌تر و حتی قابل‌فهم‌تر از تمام نسخه‌های قبلی‌ست.

در نسخه جدید Cubase هم مانند نسخه‌های جدید Logic Pro X ، تمام بخش‌های ورکستیشن به صورت Flat طراحی نشده‌اند. تصور کنید از این زبان طراحی در قسمت‌هایی مانند Track Inspector یا مثلا میکسر هم استفاده می‌شد! به نظر نمی‌رسد نتیجه، خوب و راضی کننده باشد. بخش‌هایی مانند میکسر یا کلیه Knob ها و اسلایدرها بهتر است به روش قبلی یعنی Skeuomorphic طراحی شوند تا حس کار با تجهیزات واقعی را به ما منتقل کنند. البته ممکن است خیلی از کاربران مثل ما با استفاده از زبان طراحی فلت در تمام بخش‌های ورکستیشن مشکلی نداشته باشند و حتی از آن استقبال کنند اما به طور کلی بهتر است این قسمت‌ها را بدون تغییر ظاهری رها کرده و تغییرات را بیشتر در صفحه اصلی نرم‌افزار اعمال کنیم.

بخش دیگری که تغییرات زیادی را در آن شاهد هستیم، تغییر ظاهری Channel Strip در پنجره Channel Settings است. در این نسخه، طراحی پنل‌های مربوط به پردازنده‌های صوتی مختلف، از نو انجام شده و علاوه بر این، اکنون می‌توان آن‌ها را به صورت مستقیم در تب Channel Strip ، تنظیم و مرتب نمود.

یکی از کارآمدترین تغییرات مربوط به رابط کاربری در Cubase 10 Pro مربوط به بهبود رنگ‌هاست. در این نسخه، رنگ‌ها شفاف‌تر و روشن‌تر هستند و این باعث می‌شود هنگام استفاده از آن‌ها، دقت و تمرکز بیشتری روی کارتان داشته باشید و بدانید که هر رنگ را برای کدام لاین/ساز انتخاب کرده‌اید.

تا این‌جا در مورد بهبودهای رابط کاربری صحبت کردیم اما این بدان معنا نیست که Cubase 10 فقط دارای رابط کاربری زیباتر است و به سایر بخش‌ها اهمیتی نداده! در این نسخه، ما شاهد بهبود موتور صوتی، به‌روزرسانی پلاگین‌ها، اضافه شدن طیف وسیعی از قابلیت‌های جدید و… نیز هستیم. نسخه Cubase 10 Pro حالا می‌تواند پروژه‌های شما را با دقت بیشتری ضبط و خروجی بگیرد. به بیان ساده‌تر، در این به‌روزرسانی بزرگ، Cubase 10 Pro می‌تواند با Sample Depth های گوناگون مثل ۲۴ بیت، ۳۲ بیت و حتی ۶۴ بیت کار کند.

البته پشتیبانی از Sample Depth های بالا، سخت‌افزار قوی هم می‌طلبد و اگر سخت‌افزار قوی داشته باشید می‌توانید تفاوت را حس کنید و بنابراین پروژه‌هایتان را کیفیت بیشتری تولید کنید. پس اگر سخت‌افزار خیلی قوی نداشته باشید، تفاوتی در استفاده از Sample Depth های بالا حس نخواهید کرد.

یکی از پیشرفت‌های بارز Cubase 10 Pro ، تقویت سیستم VariAudio است. این سیستم به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید زمان‌بندی، Pitch و سایر تنظیمات را روی اصوات مونوفونیک مانند وکال اعمال کنید. این سیستم مانند نسخه‌های قبلی، صدای ورودی را از نظر زمانی و Pitch ، آنالیز می‌کند و سپس با نمایش نتیجه آنالیز روی شکل موج‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید پارامترهای مربوطه را به شکلی دقیق و حرفه‌ای در بخش Editor تغییر دهید.

خوش‌بختانه در این نسخه، استفاده از سیستم VariAudio بسیار آسان‌تر از قبل شده. در Cubase 10 Pro با یک کلیک موس می‌توانید پارامترهای مورد نظرتان را تغییر دهید و دیگر نیازی نیست مانند نسخه‌های قبلی برای اعمال تنظیمات مختلف روی صدا، مدام نشان‌گر موس را تغییر دهید.
علاوه بر تغییر پارامترها روی شکل موج، شما همچنین می‌توانید آن‌ها را به کمک اسلایدرهای موجود در پنل تنظیمات VariAudio نیز تغییر دهید. در نسخه جدید، در این پنل، اسلایدری به نام Shift Formant افزوده شده که اگر از آن به شکل معمولی استفاده کنید، پارامترها را به شکلی طبیعی‌تر روی اصوات اعمال می‌کند و اگر بخواهید از این آن به عنوان افکت استفاده کنید، برعکس عمل کرده و این پارامترها را به شکلی غیرطبیعی روی صدای شما اعمال می‌کند. به هر حال در این نسخه، شاهد پیشرفت‌های بزرگ و چشمگیری در سیستم VariAudio هستیم.
یکی از قابلیت‌های جذابی که به تازگی به VariAudio اضافه شده آن است که حالا می‌توانید با فعال کردن حالت Step-Input ، پارامتر Pitch تمام سگمنت‌ها را با استفاده از نت‌های میدی تغییر دهید. در صورت فعال‌سازی حالت Static ، می‌توانید سگمنت به خصوصی را انتخاب کنید و سپس با استفاده از نت‌های میدی، Pitch سگمنت انتخاب شده را تغییر دهید. این قابلیت، واقعا پرکاربرد و بسیار کارآمد است.

مرتب‌سازی و تراز صوتی

یکی از ارزش‌مندترین قابلیت‌های کیوبیس، AudioWarp است. این قابلیت به‌ویژه هنگامی که از لاین‌های استک شده استفاده می‌کنید، به کمک شما می‌آید. با استفاده از AudioWarp می‌توانید با تغییر زمان‌بندی یک لاین به خصوص در استک، زمان‌بندی سایر لاین‌های موجود در آن استک را نیز تغییر دهید. این قابلیت، واقعا کاربردی است اما اگر تعداد استک‌های شما زیاد باشد، انجام آن، بسیار زمان‌بر است. Steinberg برای حل این معضل، ابزار قدرت‌مند تراز صوتی(Audio Alignment) را در Cubase 10 Pro اضافه کرده است.

این ابزار، قسمتی از صدای ورودی را به عنوان مرجع، آنالیز می‌کند و سپس طبق الگویی که به دست می‌آورد، صدا را بسیار دقیق Warp می‌کند. در تست‌های انجام شده توسط کاربران گوناگون، آن‌ها اذعان داشته‌اند که این ابزار، به شکلی باورنکردنی، دقیق و سریع عمل می‌کند.

البته این را هم در نظر داشته باشید که تعدادی از کاربران گزارش داده‌اند که این قابلیت روی صداهای وکال یا آواز خوب کار نمی‌کند و بدتر موجب به‌هم‌ریختگی می‌شود. به هر حال با توجه به سابقه درخشان Steinberg در برطرف کردن مشکلات نرم‌افزارهایش، می‌توان امید داشت که این ابزار هم در آینده‌ای نزدیک، پایدارتر شود و مشکلات جزئی آن برطرف گردد.

یکی از ساده‌ترین و در عین حال، بهترین ویژگی‌های اضافه شده به نسخه ۱۰ ، ویژگی جذاب Snapshots در قسمت MixConsole است. به لطف این ویژگی خارق‌العاده می‌توانید تنظیمات مورد علاقه خودتان را ذخیره کرده و در پروژه‌های بعدی، از همین تنظیمات، دوباره استفاده کنید. بگذارید کمی دقیق‌تر در مورد Snapshot ها صحبت کنیم. فرض کنید برای تولید هر پروژه‌ای، شما از تعدادی پلاگین مخصوص با پارامترهای متفاوت استفاده می‌کنید. به لطف ویژگی Snapshots دیگر لازم نیست برای هر پروژه جدید، این پلاگین‌ها را به پروژه اضافه کنید و پارامترهای آن را تغییر دهید. کافی‌ست پلاگین‌ها و پارامترهای تنظیم شده را در قالب یک Snapshot ذخیره کنید و نامی مناسب برای آن برگزینید. در صورت نیاز، شما حتی می‌توانید توضیحات کوتاهی نیز در مورد Snapshot ایجاد شده، درج کنید. در حقیقت شما یک‌بار Snapshot مورد نیازتان را ایجاد می‌کنید و هر بار که به آن نیاز داشتید، تنها با یک کلیک، تمام پلاگین‌ها و پارامترهای تنظیم شده را مورد استفاده قرار می‌دهید.

علاوه بر این‌ها، شما همچنین می‌توانید بخشی از تنظیمات یا EQ ها و… از Snapshot ایجاد شده را مورد استفاده مجدد قرار دهید. با وجود تمام مزایایی که Snapshot ها دارند، یک عیب بزرگ دارند و آن هم این که اگر شما Snapshot مربوط به ورودی که از کانال میکسر حذف شده را فراخوانی کنید، اطلاعات Automation مربوط به آن ورودی نیز حذف خواهند شد!

یکی دیگر از نکات شایان ذکر در مورد MixConsole این است که اکنون هر کانال می‌تواند میزان تأخیر پلاگین‌هایش را به صورت دقیق نمایش دهد. هر چند Cubase تأخیر را در پس‌زمینه مدیریت می‌کند، اما دانستن این میزان تأخیر به‌ویژه هنگام استفاده از افکت‌های جانبی، می‌تواند بسیار سودمند باشد و میزان فشار هر کانال روی سیستم شما را به خوبی نمایش دهد.

سازها و افکت‌ها

پلاگین‌هایی که Cubase به صورت مجزا در اختیار شما قرار می‌دهد، در طول تمام این سال‌ها از نظر تعداد و کیفیت، همچنان در حال رشد بوده‌اند. این پلاگین‌ها تقریبا تمام نیازهای امروزی موزیسین‌ها را برطرف می‌سازند. از Reverb و Delay گرفته تا افکت‌های مدولاسیون و… . اما این بار و در این نسخه، ما با یک پلاگین کاملا جدید روبه‌رو هستیم؛ پلاگین جادویی Distroyer.

این پلاگین جذاب با تولید Saturation/Overdrive ، گرما و غنای منحصر به فردی را روی صدای سازها و میکس کلی پروژه اعمال می‌کند. همان‌طور که از نام Distroyer بر می‌آید، این پلاگین شخصیت و لحن اصوات شما را به طور کلی دگرگون می‌سازد اما با این حال، با تنظیم و تغییر پارامترهای موجود در آن، می‌توانید میزان تأثیرگذاری آن روی اصوات را معین کنید. Distroyer به حدی قدرت‌مند است که حتی اگر از Overdrive شدید هم استفاده کنید، صدای خروجی شما بسیار گرم و دل‌نشین خواهد بود.

از این‌ها گذشته، علاوه بر معرفی و عرضه پلاگین‌های جدید، پلاگین‌های حرفه‌ای قدیمی هم به‌روزرسانی‌های بزرگی را دریافت کرده‌اند. به عنوان نمونه می‌توان به پلاگین توان‌مند REVerence اشاره کرد. این پلاگین فقط در Cubase 10 Pro در دسترس است و در این به‌روزرسانی، ما شاهد یک رابط کاربری جدید و جذاب هستیم. به لطف این رابط کاربری پیشرفته، می‌توانید به سرعت ایده‌های خلاقانه و ناب‌تان را عملی کنید.
متأسفانه در نسخه جدید، هیچ VST و ساز جدیدی اضافه نشده اما سمپل درام Groove Agent SE به نسخه ۵ به‌روز شده است. خوش‌بختانه در به‌روزرسانی جدید، جریان کاری بهبود چشم‌گیری یافته و همچنین پنجره پلاگین قابلیت تغییر اندازه(ReSize) دارد. اما مهم‌تر و بهتر از همه این‌ها، دو کیت بسیار با کیفیت به نام‌های The Kit و Beat Agent افزوده شده و با کمک الگوی همراهی این کیت‌ها، می‌توانید قطعات منحصر به فرد و خارق‌العاده‌ای را خلق کنید.

Cubase به واسطه کیفیت بی‌بدیلی که دارد، سطح انتظارات کاربرانش را بسیار بالا برده و اکنون وقتی این ورکستیشن به‌روزرسانی جدیدی را دریافت می‌کند، همه منتظر یک محصول بی‌عیب و نقص و درجه یک هستند. با توجه به این موضوع، به‌روزرسانی جدید واقعا بی‌نظیر است. ما در کیت درام The Kit شاهد سمپل‌های دقیق و باکیفیتِ ساز درام هستیم. شاید بتوان ادعا کرد که با بهره‌گیری از این سمپل‌ها، هیچ‌کس متوجه نمی‌شود که شما از درام آکوستیک استفاده کرده‌اید یا از سمپل‌های نرم‌افزاری درام 🙂

به عنوان آخرین مطلب در این قسمت، خوب است به پشتیبانی Cubase از پلاگین‌های ARA اشاره کنیم. بگذارید این فناوری را کمی ساده‌تر توضیح دهیم. همان‌طور که می‌دانید، وقتی در پروژه‌هایمان از پلاگین‌های معمولی استفاده می‌کنیم، این پلاگین‌ها دائما در حال لود کردن داده‌های صوتی از محل پخش پروژه هستند. این کار، سربار زیادی برای سیستم دارد. اما در مقابل، پلاگین‌های ARA با دسترسی به کل پروژه، تمام داده‌های صوتی مورد نیاز را به صورت یک‌جا لود می‌کنند و با این کار، موجب افزایش سرعت و کاهش سربار سیستم می‌شوند.

این فناوری به‌ویژه هنگام پردازش و کار با زمان‌بندی‌های صوتی و Pitch سودمند و کارآمد خواهد بود. پلاگین‌های ARA تکنولوژی تقریبا جدیدی و به‌روزی هستند و کاربران Cubase باید به این ورکستیشن قدرت‌مند افتخار کنند!

آینده‌نگری

در این مقاله، برای درج و توضیح تمام ویژگی‌های جدید Cubase 10 Pro مجال نیست و نمی‌توانیم تمام جزئیات را لیست کنیم اما یکی از مواردی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اضافه شدن ویژگی‌ها و ابزارهای جدید برای تولید موسیقی بر طبق استانداردهای VR (واقعیت مجازی) است. این ابزارها در یک مجموعه کامل به نام Virtual Reality Production Suite قرار داده شده‌اند.

در حال حاضر، به دلیل آن که افراد کمی از فناوری واقعیت مجازی استفاده می‌کنند، شاید این ابزارها خیلی مورد استفاده کاربران قرار نگیرد و تنها طیف خاصی از موزیسین‌ها بتوانند از آن بهره ببرند اما قطعا با همه‌گیر شدن فناوری VR ، موزیسین‌ها به ابزارهای مخصوص و پیشرفته‌ای برای تولید موسیقی بر اساس استانداردهای VR نیاز خواهند داشت و Cubase با اضافه کردن این ابزارها ثابت کرده که از الان به فکر آن روز است…

MPE یا همان MIDI Polyphonic Expression هم مانند VR از فناوری‌هایی است که در حال حاضر، کاربران محدودی از آن استفاده می‌کنند و همچنین سخت‌افزارهای کمی طبق این استاندارد ساخته شده‌اند. اما با گذر زمان، موزیسین‌ها برای آن که بتوانند احساسات خود را به شکلی دقیق‌تر و بهتر به نت‌های موسیقی تبدیل کنند، مجبور خواهند شد که از سخت‌افزار و فناوری جدید استفاده کنند. Steinberg با پشتیبانی از فناوری‌های جدید نشان داده که از هم‌اکنون به فکر آینده است و برای آن روز برنامه‌ریزی کرده.

جمع‌بندی

همان‌گونه که در بخش‌های قبل دیدیم، Steinberg ویژگی‌ها و قابلیت‌های جذاب جدیدی را به Cubase 10 Pro اضافه کرده. در این بین، بعضی قابلیت‌ها برتر از دیگری‌ست اما به هر حال ویژگی‌های اضافه شده، خارق‌العاده‌اند. هر چند بعضی کاربران گزارش داده‌اند که نسخه جدید، پایدار نیست و باگ‌های زیادی دارد اما این موضوع، اصلا تعجب ندارد؛ چرا که کلا در سیستم‌های نرم‌افزاری، باگ امری طبیعی‌ست. در مورد Cubase هم به دلیل پیچیدگی‌های فنی زیادی که دارد، وجود باگ‌های نرم‌افزاری بسیار عادی است و ما مطمئنیم که Steinberg با ارائه به‌روزرسانی‌های جدید، این نسخه را نیز مانند سایر نسخه‌ها، پایدار و بدون عیب و نقص می‌کند.

ذکر یک نکته دیگر در مورد باگ‌های نرم‌افزاری، خالی از لطف نیست… بعضی کمپانی‌ها مانند مایکروسافت، اپل، سامسونگ و سایر شرکت‌های نرم‌افزاری این‌چنینی، برای عرضه محصولات نرم‌افزاری‌شان پروسه‌ای را طی می‌کنند. به عنوان مثال، ابتدا نسخه مخصوص توسعه‌دهندگان را عرضه می‌کنند و سپس نسخه مخصوص تسترها و در نهایت، نسخه مخصوص کاربران عادی. به همین دلیل است که وقتی یک باگ نرم‌افزاری را در محصولات این کمپانی‌ها می‌بینیم، تعجب نمی‌کنیم و به سادگی این موضوع را می‌پذیریم اما Steinberg مانند این کمپانی‌ها نیست و محصولش را تمام و کمال به صورت یک‌جا برای عموم کاربران عرضه می‌کند. به همین دلیل است که کاربران با دیدن باگ‌های نرم‌افزاری، فورا شاکی می‌شوند و Steinberg را مورد نکوهش قرار می‌دهند.

اگر از باگ‌های موقت این نرم‌افزار صرف‌نظر کنیم، Cubase 10 Pro را می‌توان پایدارترین به‌روزرسانی Cubase دانست. باور آن که این نرم‌افزار حدود ۳۰ سال قدمت دارد، کمی سخت است اما واقعیت همین را می‌گوید.

با در نظر گرفتن این تجربه ۳۰ ساله، منصفانه‌ست اگر بگوئیم که Cubase فعلی، خوب عمل نکرده. بلکه بهتر از همیشه عمل کرده. عالی عمل کرده.

آیا واقعا به نسخه جدید نیاز دارید؟

قابلیت‌های واقعا زیادی به Cubase جدید اضافه شده‌اند. از فناوری‌ها و پلاگین‌ها گرفته تا سمپل‌ها و سازهای جدید و منحصر به فرد. Cubase 10 Pro حقیقتا کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین ورکستیشن بازار محسوب می‌شود. هزینه به‌روزرسانی به نسخه جدید برای کاربرانی که از نسخه‌های پیشین آن استفاده می‌کردند، به‌صرفه و منصفانه‌ست و طرفداران قدیمی این ورکستیشن، بدون هیچ سوال اضافه‌ای، سریعا به نسخه جدید به‌روزرسانی می‌کنند اما این موضوع برای کاربران و مشتریان جدید، کمی متفاوت است.
لایسنس Cubase 10 Pro را می‌توان گران‌ترین لایسنس بازار ورکستیشن‌ها عنوان کرد. اما وقتی به ویژگی‌ها و امکانات جدیدی که به این نسخه اضافه شده‌اند نگاه کنید، متوجه می‌شوید که قیمت لایسنس جدید علیرغم گران بودن، واقعا ارزش خرید دارد. ممکن است بودجه شما محدود باشد و نتوانید هزینه زیادی برای خرید ورکستیشن بپردازید. اگر چنین است، می‌توانید از نسخه‌های ارزان‌قیمت Cubase 10 یعنی Elements و Artist استفاده کنید. خوش‌بختانه Steinberg این امکان را برای شما فراهم کرده تا پس از خرید نسخه‌های ارزان‌قیمت، در صورت نیاز به ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتر، بتوانید با هزینه کمتری به نسخه Pro به‌روزرسانی کنید.

ورکستیشن‌های جایگزین

Apple Logic Pro X با قیمت ۱۹۹ پوند

لاجیک اولین بار در سال ۱۹۹۳ معرفی شد و تا امروز، همواره یکی از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین رقبای Cubase به شمار می‌آید. لاجیک در اصل توسط کمپانی C-Lab توسعه داده شد. این کمپانی بعدا به Emagic تغییر نام پیدا کرد و در سال ۲۰۰۲ توسط اپل خریداری شد. لاجیک برخلاف قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای که دارد، امکانات، پلاگین‌ها و VST های ارزش‌مندی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این ورکستیشن به واسطه ابزارهای قدرت‌مندی که دارد، توسط موزیسین‌های حرفه‌ای بسیاری مورد استفاده و تحسین قرار گرفته. تنها [و شاید بزرگ‌ترین] نقطه ضعف این ورکستیشن پیشرفته آن است که فقط برای پلتفرم مک طراحی و عرضه شده و کاربران برای استفاده از آن، مجبورند یکی از کامپیوترهای اپل را خریداری نمایند.

Avid Pro Tools با قیمت سالانه ۲۴۹ پوند

Pro Tools هم مانند لاجیک، در ابتدا توسط کمپانی دیگری به نام Digidesign توسعه داده شده بود. کمپانی مذکور در سال ۱۹۹۵ توسط Avid خریداری شد و همین خرید موفق باعث سودآوری و محبوبیت بیش‌ازپیش Avid شد. Pro Tools یکی از ورکستیشن‌های پیشران در حوزه ضبط روی هارددیسک‌ها بود. این نرم‌افزار امروزه ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیاری دارد اما همواره سعی کرده ذات و گوهر درونی خود را به عنوان یک ابزار ضبط حرفه‌ای، حفظ کند.

منبع musictech
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. هادی می گوید

    بخدا از نسخه 10.5 انقدر که باگ داره…میشه گفت اعصاب خورد کن ترین DAW دنیا شده…
    شما یه تست یوزج سی پی یو بین نسخه 10.0.60 و 10.5.20 بگیرید…متوجه حرفم میشید ?