۵ نکته مهم در تنظیم موسیقی

یک قانون نانوشته وجود دارد که می گوید وقتی برای یک جلسه ی ضبط آماده می شوید، هرچه در مراحل پیش از ساخت موزیک وقت بگذارید، خروجی بهتری از کارتان خواهید گرفت. این نکته در مورد تنظیم موزیک هم صدق می کند.

نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، ایده هایی برای تنظیم یا اطلاعات جدیدی نیستند. این نکات را در ذهن خود داشته باشید؛ شاید یک یا چند مورد از این نکات همان چیزی باشد که موزیک بعدی شما به آن نیاز دارد…

۱- داینامیک ها

تغییر داینامیک موزیک بین قسمت verse و chorus یکی از ساده ترین و در عین حال طبیعی ترین راه ها برای ایجاد تحرک بیشتر در موزیک است. برای مثال قسمت های ترجیع بند (chorus) معمولا صدای بلندتری نسبت به verse دارند. درامرها می توانند برای قسمت verse با sidestick روی snare بکوبند و برای قسمت ترجیع بند صدای کاملی از snare بگیرند. گیتاریست ها می توانند در قسمت chorus اجرای ریتمیک و strumming داشته باشند و در قسمت verse به آرپژ زدن بپردازند؛ کیبوردیست ها هم می توانند در قسمت ترجیع بند نت های بیشتری را در هر آکورد قرار دهند. راه های بسیار زیادی برای ایجاد تغییرات داینامیک در موزیک وجود دارد که بیشتر آن ها مربوط به اضافه کردن یا تغییر دادن سازبندی در قسمت های مختلف آهنگ است.

۲- سازها

اگر قرار است قسمت ترجیع بند موزیک شما هیجان انگیزتر و شلوغ تر از قسمت ورس باشد، اضافه کردن سازهای بیشتر به قسمت ترجیع بند یکی از بهترین کارهایی ست که می توانید انجام دهید. برای مثال، اگر در قسمت ورس یک پارت گیتار الکتریک دارید، در قسمت ترجیع بند یک گیتار الکتریک دیگر با دیستورشن بیشتر اضافه کنید، یا مثلا اگر در قسمت ورس یک پیانو دارید، در قسمت ترجیع بند صدای ارگ را هم به پیانو اضافه کنید، صداهای پرکاشن هم می توانند کارایی مشابهی داشته باشند.

۳- پارت های اینسترومنتال

قسمت ریتمیک هر قطعه اهمیت فراوانی دارد. اگر بتوانید پارت های نامتناقض و مربوط به همی برای ورس، ترجیع بند و دیگر قسمت های موزیکتان بسازید، تنظیم شما نه تنها منطقی تر می شود، بلکه موزیکال تر نیز خواهد شد.

۴- تغییر گام

این نکته شاید مدت زیادی ست که مورد سوء استفاده قرار گرفته، اما اگر می خواهید انرژی بیشتری به موزیک بدهید، تغییر گام می تواند کمک بزرگی به شما بکند. یک مدولاسیون نیم پرده یا حتی یک پرده ای بعد از پارت سولو یا بعد از قسمت بریج یا وقتی که قرار است قسمت ترجیع بند برای بار چندم اجرا شود، می تواند جذابیت قطعه ی شما را به طور محسوسی افزایش دهد.

۵- تنظیم وکال

وکال های پس زمینه ابزار فوق العاده ای برای تنظیم یک قطعه هستند. در طول قطعه، با یک صدای هارمونی شروع کنید؛ بعد از گذشت کمی از قطعه، یک صدای هارمونیک دیگر اضافه کنید… همین طور ادامه بدهید تا به یک صدای کُر کامل برسید (البته اگر موزیک شما نیاز به چنین چیزی دارد). یک روش رایج این است که یک یا دو وکالیست، بعضی قسمت های قطعه را با وکالیست اصلی همخوانی کنند و در حقیقت هارمونی وکالیست اصلی را اجرا کنند و در قسمت های دیگر، گروه کوچکی از خواننده ها هجاهایی مانند “آآآآآآ” و “اوووووو” را بخوانند. اینگونه وکال-پدها می تواند عمق و غنای بیشتری به قسمت های خلوت تر قطعه بدهند. از زاویه دید یک وکالیست، تغییر دادن طنین صدا از حالت سبک و نازک به فریادهای حجیم (یا چیزی بین این دو حالت) می تواند موجب تمیز دادن بخش های مختلف یک قطعه شود و تنظیم اثر را خاطره انگیزتر کند.

نکات که خواندید تنها چند نمونه از تعداد بیشماری نکته است که برای تنظیم قطعات باید به خاطر داشته باشید. اگرچه قطعات فوق العاده و اجراهای بی نظیر اهمیت بیشتری نسبت به ایده های تنظیم یک قطعه دارند، اما تنظیم های قوی باعث می شود تمام پتانسیل قطعه به خوبی به شنونده القا شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.