چهار نکته ساده‌ای که می‌توانید در میکس بعدی خود استفاده کنید

این مقاله از زبان Mac McDonough نقل شده است:
بعنوان یک مهندس صدا بسیاری به ما گفته می‌شود که “در میکس درستش کن.” بعضی وقت‌ ها این به معنی اضافه کردن اکولایزر یا حذف کردن بعضی صداهای نا‌خواسته است. بعضی وقت ها هم به معنی درگیر کردن خود در یک ‍پروسه صیقل دهی کامل است و بعضی وقت ها هم نیاز است که قوانین را زیر پا بگذاریم و خلاق بشویم. امروز قرار است که در این مقاله درباره میکس های سختی که تا بحال بر روی آنها کار کرده‌ام و راه های خلاف عرفی که در آنها استفاده کرده‌ام حرف بزنم.

با درامز هایی که صدای جعبه‌ای دارند خداحافظی کنید

یکبار یک میکسی دریافت کردم که یک گروه موسیقی در زیرزمین خود ضبط کرده بودند. کارشان بعنوان یک ترک که در خانه درست می‌شود بسیار عالی بود. ولی بخش مشکل ساز درامز بود. در این کیت درام، صدای اجزای درام پانچی (punchy) و کامل بود ولی وقتی از بخش میکروفون های بالایی و میکروفون های اتاقی استفاده می کردیم صدای جعبه ای شکل – صدایی که میدرنج بسیار بالای دارد – شنیده می شد، صدایی که کاملا مشخص بود در یک زیرزمین گرفته شده است.
خب حالا سوال این است که من چطور این میکس را درست کردم. راه حل ساده استفاده از درام های جایگزین بود، اگرچه خودم نمی خواستم این روش را انجام بدهم. کیتی که میکروفون نزدیک آن بود صدای خوبی داشت. در نتیجه به کیتی که با میکروفون اتاقی گرفته شده بود ریورب پیچیده ای دادم. سپس به درام هایی که با میکروفون بالایی ضبط شده بودند ترکیب نامحسوسی از صدا های میکروفون نزدیک و همان ریورب قبلی دادم. نتیجه کار یک درام با میکس عالی شد که خبری از صدای جعبه ای دیگر نبود.

به اِسنِیر هایی که صدای ضعیف دارند فضا اضافه کنید

معمولا وقتی مردم در خانه رکورد می‌کنند برای رفع صدای بد آکوستیکی از روش میکروفون نزدیک استفاده می‌کنند. این روش ممکن است نتیجه اش یک صدای آکوستیکی خوب باشد ولی صدای همه چیز به نظر خشک می‌رسد. استفاده از ریورب و دیلِی به جا می تواند این مشکل را حل کند ولی ممکن است درامز، باز هم صدای ضعیفی بدهد – خصوصا اسنِیرچون که ممکن است ریورب دادن به آن منجر شود به صدای یک اسنِیر ضعیف که در یک اتاق بزرگ ضبط شده است.
استفاده از سمپل های جایگزین ممکن است یک راه برای حل این مشکل باشد. ولی اگر بخواهیم صدای اصلی درام ها را حفظ کنیم باید چکار کرد؟ اگر مشکلتان این است پس میتوانید با استفاده از کمپرسور و یک attack کم و release زیاد صدای ضربه‌ای و پانچی‌ای به کیک، تام و یا اسنیر‌تان بدهید. از noise gate در صورت نیاز استفاده کنید. سپس یک gated reverb برای فضا دادن به اسنِیر خود به کار ببرید. ولی مراقب باشید! از این ریورب به شکل محافظ کارانه ای استفاده کنید مگر اینکه بخواهید آهنگتان صدای آهنگ های ۱۹۸۵ را بدهد.

گیتارهای استریو ای که صدای خارج از فضای موزیک شما میدهد را درست کنید

یکبار از من خواسته شد که یک آهنگ گیتار محور سبک ثِرَش متال (thrash metal) را میکس کنم، بهم گفته شده بود که گیتار ها صدای عجیبی می‌دهند، خصوصا وقتی که آنها را مونو می‌کنیم. وقتی پروژه را در pro tools لود کردم فهمیدم که گیتار ها در اصل دو گیتار با هم پَن شده (panned) می‌باشند که فضای متفاوتی از یکدیگر دارند. هر جور شد سعی کردم آنها را درست کنم ولی نمی‌توانستم کاری کنم که صدای درست و ایده‌آلی بدهند.


پس چه کار کردم؟ در آخرین تلاشم هر ترک را جداگانه از پلاگین امپلی فایری گذراندم. افزودن gain کافی به این گیتار هایی که از قبل gain بالایی داشتند چالش بر‌‌ انگیز بود و از طرفی دیگر امپلی فایر ها به شکل قابل ملاحظه‌ای فضا و صدای گیتارها را متفاوت کرده بود در هر صورت توانستم که یک تُن بالا از گیتار ها با فضای استریو مناسبی خارج کنم.

کنار آمدن با کمپرس های ناشیانه

معمولاً از مهندس های صدا خواسته می شود که اشتباهات عجیبی را درست کنند. من یکبار یک وکالی دریافت کردم که از قبل کمپرس شده بود. متاسفانه صدای بخش های مختلف کاملا متفاوت بود. نه فقط ولوم متفاوت، بلکه بعضی بخش ها صدای نزدیک و بسته و بعضی بخش ها صدایی دور و باز داشتند. بعضی جاها انگار با تجهیزات دیگری رکورد شده بود. حتی بعضی وقت ها فکر می کردم که شاید وکالیست عوض شده باشد!
این یک میکس بسیار دشوار بود. اول کل تِرَک را کمپرس کردم آن هم دوبار! سپس از یک پلاگین saturation استفاده کردم تا دیستورشن (distortion) بخش های از قبل اشباع و saturate شده را بیشتر کنم. البته به اندازه خیلی کم. بعد بخش های خام را دیستورت کردم تا صدای مشابهی به بخش های قبلی داشته باشد. نتیجه نهایی نه تنها با میکس بسیار جور بود بلکه صدای خشنی که می‌خواستیم را می داد. کاملا مناسب با ژانر پانک و راکی که درخواست شده بود. خیلی میکس را دوست داشتند. کی فکرش را می‌کرد از بین بردن یک تِرَک می تواند آن را درست بکند؟

نتیجه گیری

امیدوارم از خواندن آزمایش ها و مشکلات من لذت برده باشید. در کنار آن امیدوارم غیر از یاد گرفتن چند نکته برای میکس هایتان، به قدر کافی تاثیر پذیرفته شده باشید که دفعه بعد که ازتان خواستند “در میکس درستش کنید” خلاق باشید و کمی ریسک کنید.

منبع Sweetwater
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.