پنج نکته در رابطه با پروداکشن موسیقی از Sigala

۱- “من قبلا ویدیوهای زیادی راجع به آهنگسازی نگاه می کردم که در آن ها یک نفر توضیح می داد چگونه یک قطعه ی موسیقی را ساخته است. کار آن ها ساده به نظر می آمد، انگار که فقط چند ساعت روی ساخته شدن موزیک شان وقت گذاشته بودند و المان هایی که در آن پروداکشن ها وجود داشت انگار اولین چیزهایی بود که امتحان کرده بودند.”

با گذشت زمان من با پرودسرهای دیگری آشنا شدم، بعضی از آن ها همان کسانی بودند که ویدیوهایشان را دنبال می کردم. فهمیدم قضیه آن طوری که من فکر می کردم نبوده است.

من موزیک هایی دارم که کل پروسه ی ساخت آن ها تنها یک روز طول کشیده، موزیک های دیگری هم دارم که نزدیک به ۲۰۰ ساعت زمان برده تا به نتیجه برسند و برای آن ها ورژن های مختلفی ساخته ام. بعضی از ترک ها را کامل کنار گذاشته ام (به جز وکال) و چندبار ساختشان را از نو شروع کرده ام، بعد ورژن های مختلفی که از آن ساخته بودم را با هم مقایسه کرده ام و روی بهترین شان کار را ادامه داده ام.

پس اگر موزیک در حال ساخت تان آن طور که می خواهید صدا نمی دهد، آن را کنار نگذارید. ساختن موزیک پر از آزمون و خطاست و اولین ایده ها شاید بهترین آن ها نباشند.

۲- تجهیزات تان را ساده کنید

لوازمی که من با آن ها کار می کنم همان هایی هستند که ۱۰ سال پیش داشته ام. یک کامپیوتر، یک جفت مانیتور و یک میدی کیبورد. من در استودیوهایی که تجهیزات پیشرفته ی زیادی داشته اند هم کار کرده ام؛ اگرچه تجربه کردن تجهیزات جدید جذاب است، اما این تجهیزات اضافه فقط کار من را سخت کردند. من دو ساعت را صرف ساختن یک صدای ریورب فوق العاده می کردم و بعد یادم می رفت دقیقا می خواستم با این ریورب چکار کنم. این تجهیزات برای مراحل پایانی ساخت یک قطعه خوب هستند اما زمانی که چیزی در ذهنم جرقه می زند، فقط می خواهم بدون هیچ حواس پرتی ایده هایم را به سرعت عملی کنم.

پس اگر شما در اتاق خوابتان و با یک لپ تاپ آهنگسازی می کنید، اصلا فکر نکنید که نسبت به بقیه عقب تر هستید. شما تمام تجهیزاتی که واقعا مهم هستند را در اختیار دارید.”

۳- اگر خوب صدا می دهد، رهایش کنید

“این پروسه ای هست که من وقتی دارم یک ترک را تمام می کنم زیاد از آن استفاده می کنم. به نظرم این یک راه خیلی خوب برای میکس یک قطعه است. من یک قسمت از آهنگ را لوپ می کنم، اول کیک را سولو می کنم و بعد بیس را هم سولو می کنم  تا مطمئن شوم این دو با هم خوب کار می کنند. بعد از آن شروع به سولو کردن دیگر سینتی سایزرها، EQ کردن و تنظیم لول ها می کنم. من همچنین سعی می کنم در میکس برای صداهای اصلی فضا باز کنم؛ برای این کار شاید فرکانس های محدوده ی ۵۰۰۰Hz یکی از سینتی سایزرها را کاهش دهم تا برای وکال یا ملودی اصلی جا باز شود.”

۴-“اگر چند لاین صوتی داشته باشم که همه ی آن ها یک هدف دارند، سعی می کنم ترکیب های مختلفی از آن ها را سولو کنم تا ببینم کدام یک از این لاین ها مهمترین صدا هست و سپس ولوم هر یک از لاین ها را بر همین اساس تنظیم می کنم. توضیح دادن این پروسه سخت است اما مهم است تشخیص دهید که کدام المان باید اولویت میکس شما باشد. همچنین اگر میکس شلوغی دارید، این کار می تواند به شما کمک کند صداهایی که ضروری نیستند را مشخص کنید. من وقتی موزیک می سازم، در ابتدا صداهای زیادی را با هم ترکیب می کنم، بعد به آن ها گوش می دهم و تصمیم می گیرم کدام یک از آن ها واقعا لازم است و کدام ضروری نیست.”

۵- به ترک در حال ساخت بیش از اندازه گوش نکنید

“این اتفاق برای همه می افتد که زمانی که هنوز درگیر پروسه ی تمام کردن یک قطعه هستید، بارها و بارها به موزیکتان گوش می دهید. واضحا شما در طول ساخت قطعه به موزیکتان گوش می کنید، منظور من وقتی ست که نهمین ورژن میکس را چهارصد بار پشت سر هم گوش می کنید. یکی از مهمترین توانایی هایی که یک پرودوسر باید داشته باشد این است که بداند چه موقع یک صدا به بهترین حالتش می رسد. وقتی شما بارها و بارها به یک چیز گوش کنید، حتی اگر آن قطعه مشکل داشته باشد، شما به آن عادت می کنید و دیگر قادر نیستید آن مشکل را تشخیص دهید. من اگر در حال ساخت یک قطعه باشم و کارم در مرحله ای گیر کند، آن قطعه را چند روز، یک هفته و گاهی حتی بیشتر کنار می گذارم. بعد از این مدت با گوش دادن به آن قطعه می بینیم که قضاوت خیلی بهتری می توانم روی صداها داشته باشم. به نظر من هرچه بیشتر روی یک ترک کار می کنید، سخت تر می شود آن حس هیجان انگیزی که در شروع ساخت قطعه داشته اید را پیدا کنید، اما این تکنیک به شما کمک خواهد کرد.”

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.