پنج نکته برای ساخت میکس هایی بهتر با هدفون

برای انجام میکس، هیچ چیز بهتر از یک جفت مانیتور با کیفیت که در اتاقی با آکوستیک مناسب قرار داده شده است نیست. اما اگر اتاق شما آکوستیک نباشد چطور؟ اگر بخواهید تا دیروقت کار کنید؟ اگر بخواهید داخل ماشین، قطار یا هواپیما موزیک بسازید چه کار می کنید؟ اگر شما با چنین شرایطی روبرو هستید، هیچ راهی به جز میکس کردن با هدفون ندارید. هدفون ها برای چک کردن میکس و برجسته کردن جزئیات خیلی کوچک پروژه ی شما ایده آل هستند اما مشکلات خودشان را هم دارند، مثلا این که استریو ایمیج آن ها به شکلی غیر طبیعی گسترده است، پاسخگویی فرکانسی یکدستی ندارند و بین گوشی های چپ و راست crossfeed وجود ندارد. با وجود تمام این حرف ها، بسیاری از موزیسین ها، Producerها و مهندسان صدای حرفه ای میکس هایشان را با استفاده از هدفون انجام می دهند، چه به اجبار و چه به خواست خودشان.

چطور با استفاده از هدفون می شود یک میکس خوب ساخت؟

از pan کردن شدید صداها بپرهیزید

وقتی به مانیتورهای استودیویی گوش می کنید، صدایی که از مانیتور سمت چپ تولید می شود نه تنها به گوش چپ شما می رسد، بلکه گوش راست شما هم صدای آن را می شنود (برعکس این حالت هم صادق است). اما در هدفون این طور نیست. وقتی با هدفون به یک قطعه گوش می دهید، اگر یک صدا را کاملا به یک سمت pan کنید، آن صدا در کانال مخالف کاملا حذف می شود. پس وقتی می خواهید با هدفون میکس کنید، تا جایی که ممکن است از pan کردن شدید صداها دوری کنید. با این کار مطمئن می شوید که تمام صداهای میکس تان در هر دو کانال وجود خواهند داشت. نتیجه ی این کار این است که میکس شما در نهایت صدای طبیعی تری خواهد داشت.

هدفون تان را بهینه کنید

هدفون ها میدان صوتی غیر طبیعی می سازند، به شکلی که با استفاده از هدفون شما حس می کنید صدا را به جای این که از اطرافتان بشنوید، در سرتان می شنوید. همچنین پاسخگویی فرکانسی هدفون ها اصلا فلت نیست. برای این که این مشکلات جبران شوند شما می توانید از نرم افزارهایی مانند  Waves Nx و Sonarworks Reference 4 استفاده کنید. Waves Nx مشکلات کراس فید هدفون را برطرف می کند و به شکل صادقانه ای عمق، انعکاس های طبیعی و استریو ایمیج یک جفت مانیتور سطح بالا که در یک اتاق آکوستیک شده قرار گرفته اند را شبیه سازی می کند. Sonarworks Reference 4 محدودیت های فیزیکی هدفون شما را برطرف می کند و به شما کمک می کند از هدفون تان پاسخگویی فرکانسی فلت بگیرید تا بتوانید تصمیمات درستی در حین میکس اتخاذ کنید.

برای تست میکس از اسپیکر استفاده کنید

وقتی میکس تان را با استفاده از مانیتورهای استودیویی انجام می دهید، همیشه پیشنهاد می شود در انتهای کار آن را با یک هدفون تست کنید تا ببینید روی هدفون چگونه صدا می دهد و آیا نیاز به انجام تغییری هست یا نه. این کار ساده ترین راه برای مطمئن شدن از این است که ببینید میکس شما هم در اسپیکر و هم در هدفون خوب صدا می دهد. همین قضیه برای وقتی که میکس تان را با هدفون انجام می دهید هم صدق می کند. یک جفت اسپیکر پیدا کنید (حتی اگر اسپیکر ماشین تان باشد) و میکس تان را روی آن چک کنید. در غیر این صورت ممکن است میکس شما تنها با هدفون خوب صدا بدهد و با پخش شدن در اسپیکرها افت کیفیت پیدا کند.

هدفون پشت باز بخرید

هدفون های پشت بسته برای ضبط ایده آل هستند، چرا که از درز صدای هدفون به میکروفن جلوگیری می کنند. با این حال مشکل هدفون های پشت بسته این است که فشار صوتی، داخل هدفون حبس می شود و در نتیجه فرکانس های بم نادرستی را از هدفون می شنوید. این افزایش فرکانس های بیس اگرچه صدا را جذاب تر می کند، اما باعث می شود شما درک درستی از فرکانس های بم میکس تان نداشته باشید. به همین خاطر است که هدفون هایی مانند Sennheiser HD 650 و AKG K712 Pro برای استفاده های حرفه ای انتخاب بهتری هستند. پاسخگویی فرکانسی فلت تر این هدفون ها به شما کمک می کند تصمیمات بهتری در حین میکس قطعه بگیرید.

از یک امپ هدفون با کیفیت استفاده کنید

مهندسان صدایی که با استفاده از مانیتور کارهایشان را انجام می دهند، هزینه ی زیادی را صرف خرید مانیتورها، کنترلر برای مانیتورها و مبدل های دیجیتال/آنالوگ حرفه ای می کنند، چون شما اگر نتوانید به درستی صدا را بشنوید، قادر به میکس کردن نخواهید بود. همین قضیه در رابطه با میکس کردن با استفاده از هدفون هم صدق می کند. اینجا امپلی فایر هدفون نقش مهمی دارد و به شما کمک می کند تمام جزئیات میکس را با بالاترین دقت ممکن بشنوید. امپلی فایر هدفون Rupert Neve Designs RNHP یک محصول فوق العاده با کیفیت است که طراحی مدار فوق العاده حرفه ای کمپانی Neve را در آن شاهد هستیم. از محصولات دیگر می توان به Little Labs Monotor اشاره کرد که دو امپلی فایر سطح بالا را در یک بدنه به شما ارائه می دهد. SPL Phonitor 2 هم یک امپلی فایر هدفون قدرتمند است که شبیه سازی اسپیکری هم در آن انجام می شود و ویژگی هایی مانند کراس فید و پردازش های مربوط به فضا را به تجربه ی مانیتورینگ شما با هدفون اضافه می کند. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که مدام در حال جابجایی هستند، امپلی فایر هدفون Apogee Groove با داشتن مبدل دیجیتال/آنالوگ قدرتمند، اتصال USB و بدنه ای جمع و جور برای شما ایده آل خواهد بود.

از شنوایی خود محافظت کنید

ما همیشه به شما توصیه کرده ایم که سعی کنید میکس هایتان را در ولوم های پایین انجام دهید (که بهترین حالتش بین ۷۰dB تا ۸۵dB است). این موضوع فارغ از این که با چه وسیله ای کارهایتان را مانیتور می کنید مهم است، اما اهمیت آن در زمان استفاده از هدفون چند برابر می شود، چون درایورهای هدفون تنها چند سانتی متر با گوش شما فاصله دارند. پس همیشه حواستان باشد با چه ولومی به صداها گوش می دهید. اگر حس کردید که برای شنیدن بهتر صداها حتما باید ولوم را بالا ببرید، به جای این کار استراحت کنید. این کار نه تنها باعث محافظت از گوش های شما می شود، بلکه خستگی شنیداری شما را هم مرتفع می کند. میکس کردن زمانی که گوش هایتان خسته باشد مانند این است که بخواهید در حین غذا خوردن مسواک بزنید؛ با این کار هم وقتتان را هدر می دهید و هم انرژی تان را.

صحبت پایانی

هیچ چیز نمی تواند جای یک جفت مانیتور با کیفیت و یک اتاق آکوستیک شده را پر کند. با این وجود میکس کردن با هدفون غیر ممکن هم نیست، بسیاری از مهندسان صدای حرفه ای بارها این کار را انجام داده اند. همچنین ممکن است خیلی وقت ها میکس کردن با هدفون تنها راه شما باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.