راهنمای انتخاب یک میدی کنترلر خوب

استفاده از میدی کنترلر روی استیج شما را حرفه ای تر نشان می دهد. موزیسینی که روی سِن می آید باید اطرفِ خود را با سازهای موسیقی پر کند نه لپ تاپ. اجرای شما نباید به گونه ای باشد که مدام پشت سیستم بروید و این حس را به مخاطب القاء کنید که به جای اجرای اهنگ دارید ایمیل خود را چک می کنید! قبول داریم که ساخت آهنگ با کامپیوتر کار سختی است ولی شاید این را جمعیتی که روبروی شما است درک نکند. آن ها خیال می کنند شما آهنگ را از قبل ساخته اید و اینجا دارید فقط ظاهر سازی می کنید. این یکی از مهم ترین دلایلی است که روی استیج نیازمند استفاده از میدی کنترلر هستید.

دلیل استفاده از میدی کنترلر

با استفاده از میدی کنترلر می توانید میزان کار کردن با کامپیوتر را به عنوان یک عنصر اصلی روی استیج به حداقل برسانید. گرچه نمی توانید کامپیوتر را به کلی حذف کنید ولی باید طوری روی صحنه ظاهر شوید که همه چیز را تحت کنترلر خود نشان دهید؛ا لااقل طوری که حضار چنین احساسی داشته باشند. استفاده از میدی کنترلر هنگام ساخت آهنگ این مزیت را به همراه دارد که از کامپیوتر نیز احساس یک ساز موسیقی دریافت کنید؛ یعنی انگار یک ساز دیگر در کنار بقیۀ آلات موسیقی قرار گرفته است. شما می توانید کنترلری متناسب با پیکربندی مورد نیاز خود بخرید تا بتوانید کامپیوتر را همانند یک ساز بنوازید. حتی اگر کامپیوتر نقشی در تولید صدا نداشته باشد، این کار باعث می شود تا وقفه ای در اجرا به وجود نیاید؛ و این همان چیزی است که مخاطب به دنبال آن است.

تناسب میدی کنترلری با نیازها

انتخاب میدی کنترلرِ مناسب، تا حد زیادی به ساز مورد استفاده و اصطلاحاً Context شما دارد. ببینید از چه سازهایی استفاده می کنید؟ آیا امکانش هست که به سادگی سازهای خود را با دست کنترل کنید؟ یا در هنگام اجرا پای شما به پدال یا هر چیزی که با پا کنترل می شود می رسد؟ به عنوان مثال نوازندگان گیتار آزادی عملی بیشتری در این کار دارند. آن به راحتی با یک میدی کنترلر پایی همزمان با نواختن آهنگ می توانند سایر تجهیزات موسیقی را کنترل کنند.

میدی کنترلرهایِ گرید محور برای پروداکشن و اجرای آهنگ های مبتنی بر کلیپ ایده آل هستند ولی انتخاب خوبی برای پلی بک نیستند. به خاطر خطی بودن Tracks، اغلب مردم از arrangement view استفاده می کنند چون ساده تر است. زیاد به دخالت دست نیازی ندارد و انعطاف پذیری خوبی در تکرار song section دارد. ولی کنترلرهای grid عموماً برای Session View ساخته شده اند. در واقع شما قادر به custom mapping هستید ولی نهایتاً کلی ویژگی غیر قابل استفاده روی دستتان باقی خواهد ماند.

حتی هنگام استفاده از session view در پلی بک، شما فقط scene ها را اجرا می کنید نه کلیپ ها. بنابراین امکان فراخوانی کلیپ های مستقل، اهمیت کمتری می یابد. کنترلرهای grid کنترلرهای خوبی هستند ولی اگر انتخاب اولتان برای پلی بک Ableton live باشد باید دنبال گزینه های بهتری باشید. هر چیزی انتخاب می کنید Context را در نظر بگیرید. در ادامه برای چند ساز معروف، میدی کنترلرهای مناسب معرفی می کنیم.

نوازندگان گیتار

احتمالاً بهترین انتخاب برای نوازنده های گیتار، یک میدی کنترلر پایی یا foot controller است. به این صورت که با دست های خود گیتار را کنترل کنید و با پاهای خود نرم افزار Ableton live. با توجه به تنوع اتصالات و امکانات خوب میدی کنترلرهای پایی، استفاده از این تجهیزات برای اتوماسیون و تغییر خودکار پدال ها، پریست ها و … به سادگی میسر است. شما خیلی از کارها را می توانید بدون دخالت دست و فقط با پاهای خود انجام دهید که مزیت بزرگی است. برای مثال فشردن دکمه ای همزمان می تواند دو صدا ر با هم پخش کند.

همچنین امکان استفاده از Ableton live برای خودکارسازی تغییر پچ ها با استفاده از پریست ها وجود دارد. این کار به شما اجازه می دهد تا به راحتی بین patch ها سوئیچ کنید و روی leading worship تمرکز نمایید. اخیراً یکی از افراد توانسته بود با Ableton live مولتی افکت Line 6 Helix را به صورت خودکار وادار کند تا پچ ها را فقط با صدا تغییر دهد. او بدون نگرانی از تغییر صدایش می توانست همزمان با قدم زدن با میکروفون و نواختن گیتار روی leading worship تمرکز کند. اضافه کردن یک کنترلر پایی به شما اجازه خواهد داد تا صداها را هر زمان که پخش یا متوقف کنید و در سراسر ارنجمنت آن گونه که دوست دارید حرکت نمایید؛ آن هم فقط با پاهایتان.

مطالب مرتبط

نوازندگان کیبورد

کیبورد نوازها شاید در انتخاب میدی کنترلر آزادی عمل و انتخاب های بیشتری داشته باشند. تازه واردین با همان میدی کنترلری که قبلاً روی استیج استفاده کرده اند می توانند کار خود را شروع کنند. اگر تعدادی فیدر و ناب داشته باشید می توانید با اتصال USB کنترلر به Tracks machine کلیدها و ترک ها را از یک مکان مرکزی یعنی کنترلر هدایت نمایید. آیا در نظر دارید که از یک میدی کنترلر برای دو کامپیوتر استفاده کنید؟ توصیه می کنیم از +iConnectivity MIDI4 یا mio4 استفاده کنید.

در صورتی که تا پیش از این از فیدرها یا ناب ها برای کنترل صداهای کیبورد استفاده می کردید یا از کیبورهای سخت افزاری نامناسبی که گزینه های کافی نداشته اند، توصیه می کنیم حتماً یک میکروکنترلر به تجهیزات خود اضافه کنید. اضافه کردن کنترلرهایی مثل Korg nanoKontrol یا Akai LPD8 با قیمت مناسبی که دارند می تواند انعطاف پذیری کنترلر فعلی شما را تا حد زیادی افزایش دهد. شما می توانید به راحتی دکمه ها، فیدرها و ناب هایی برای کنترل بهتر Ableton Live استفاده کنید.

همچون پیشنهاد قبلی برای گیتاریست ها شما می توانید از Ableton برای اتوماسیون کلیدها استفاده کنید. بنابراین در اجرای زنده تمرکزتان روی اجراست و Ableton خودش پچ ها را برای شما تغییر میدهد. با استفاده از میکروکنترلرها شما می توانید صدای کلیدها و کنترل Ableton live را همزمان با هم انجام دهید.

نوازندگان درامز

درامرها مدام باید دست به چوب باشند! هیچ چیزی بدتر از آن نیست که یک درامر ما بین اجرا، همزمان سراغ نواختن سیمبال یا زدن دکمه ای در کامپیوتر برای پلی بک صدا برود. شما نیازمند خرید یک درام پد برای کنترل Ableton Live هستید. درام پد به شما این توانایی را می دهد تا ضمن داشتن حس و حال نواختن درامز، پدهایی را برای نواختن صدای مورد نظر اختصاص دهید یا بین صداها و قسمت های مختلف Ableton حرکت کنید. اضافه کردن درام پد به تجهیزات درام مزیت دیگری هم دارد و آن این است که درامر هم قادر به استفاده از پدها برای پخش سمپل های Ableton است و هم از سمپل هایی خودِ درام می تواند استفاده کند. اینجا نیز همچون گیتار و کیبورد شما می توانید در زمان مناسب به پریست های لازم در Ableton به طور خودکار دسترسی داشته باشید.

Ableton را باید طوری تنظیم کنید که هیچ نیازی به استفاده از دست نباشد. این موضوع به خصوص برای درامرها که می خواهند ترک های خاصی را در زمان مشخص پخش کنند اهمیت زیادی دارد. مثلاً اگر قرار است در زمان خاصی، از صدای یک به دو بروید، آن ها را در ارنجمنت کنار هم قرار دهید تا وقفه ای در کار پیش نیاید. برای آزادی و انعطاف بیشتر، تنظیمات ارنجمنت باید به گونه ای باشد که درامر به راحتی بتواند قطعه ای را تکرار کند یا به ترک بعدی برود.

شما حتی می توانید از درایور IAC (یا به جای آن از کامپیوتر) استفاده کنید تا آهنگ ها را یکی پس از دیگری به صورت خودکار پخش نمایید. یعنی به محض اینکه ترک فعلی تمام شد، ترک بعدی پخش شود و نیازی نباشد کار دیگری انجام دهید. در این حالت درامر فقط کافی است دکمه ای را فشار داده و به بقیۀ فرایند، کاری نداشته باشد. در نهایت، جدای از روش انتخابی، هدف اصلی، اتصال یکپارچۀ میدی کنترلر و Ableton است طوری که درامر بدون دخالت دست بتواند از آن ها استفاده کند.

کلام آخر

اگر در اجرای روی صحنه می خواهید از کامپیوتر فاصله بگیرید یا داده های میدی را از کامپیوتر به سایر تجهیزات ارسال کنید نظری به +iConnectivity MIDI4 و mio4 داشته باشید. با یک کابل اترنت می توانید چندین دستگاه را با هم شبکه کنید. در صورت استفاده از PlayAudio12 امکان شبکه کردن این دو دستگاه برای پیکربندی اضافۀ میدی را نیز خواهید داشت. بدین ترتیب با این دیوایس ها تنها با یک عدد کابل USB و اترنت می توانید اقدام به ارسال داده های میدی کنید. حرف آخر اینکه هنگام انتخاب میدی کنترلر به نیازهای آن لحظۀ خود توجه کنید نه چیزی که می خواهید در آینده به آن تبدیل شوید. هدف نهایی، یافتن تجهیزاتی است که نوازندگی را برای شما ساده تر و لذت بخش تر کند.

منبع Sweetwater
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.