مقدمه ای بر پلاگین های شبیه ساز کنسول

صنعت ضبط در حال حاضر به جای عجیبی تبدیل شده است. برای سال ها همه به دنبال سخت افزارهای آنالوگ بودند. در آن زمان ها وقتی به یک استودیوی حرفه ای وارد می شدید حسی مانند وارد شدن به یک سفینه ی فضایی به شما دست می داد. جایی مقدس برای انجام کارهای خلاقانه.

اما امروز اوضاع تغییر کرده است. بسیاری از ما با لپ تاپ هایمان کار می کنیم و میکس هایمان را با استفاده از کامپیوتر انجام می دهیم. قطعات موسیقی موفق و معروف با استفاده از نرم افزارهایی ساخته می شوند که می توانند صدای میکروفن های استودیوهای معروف را شبیه سازی کنند. این روزها پلاگین هایی ساخته می شوند که می توانند با دقت بالایی سخت افزارهای وینتج را شبیه سازی کنند.

اما نکته اینجاست که پس از گذشت 50 سال پلاگین هایی ساخته می شوند که کامپرسر 1176 را شبیه سازی می کنند. نبود امکان دسترسی به تجهیزات سخت افزاری در استودیو دلیل نمی شود که صدای کنسول های آنالوگ را دوست نداشته باشید.

Neve

Neve یکی از اولین سازندگان محبوب کنسول ها بود. صدای کنسول های ابتدایی آن ها در بسیاری از قطعات معروف شنیده می شود. پری امپ اولیه ی آن ها با نام 1073 به عنوان محبوب ترین پری امپ دنیا شناخته می شود.

بخشی از جذابیت 1073 اکولایزر داخلی آن است. این اکولایزر دارای یک فیلتر shelf در فرکانس 12kHz، دو باند قابل فعال کردن در بخش میدرنج و low frequency و یک فیلتر high-pass می باشد. این اکولایزر معمولا به واسطه ی فرکانس های بالای ابریشمی و صدای پر حجم بخش پایین میدرنج مورد استفاده قرار می گیرد.

سال ها بعد، Neve طراحی این پری امپ محبوب را تغییر داد. پری امپ جدید که 1084 نام داشت دارای یک فیلتر قابل تنظیم high-shelf، یک سوییچ Hi-Q و شیب قابل تغییر برای فیلتر high pass بود.

هر دو مدل دارای فرکانس های ثابت برای هر چهار باند بودند. این یعنی شما تنها می توانید فرکانس های مشخصی را کات یا بوست کنید.

در سال 1973، کمپانی Neve کنسول میکس 8048 را عرضه کرد که دارای یک پری امپ ترکیبی جدید mic/line و قسمت اکولایزر بود. این یونیت های 1081 حساسیت فوق العاده و پاسخگویی موزیکالی نسبت به ترنزینت ها داشتند.

کنسول Neve 8048 هم از یونیت های بسیار محبوب 2254 Limiter/Compressor بهره می برد که به واسطه ی صدای غنی و پر حجمی که دارند شناخته می شوند؛ این یونیت ها برای حجم دادن به صداها فوق العاده هستند. برای سال ها، مهندسان صدا از دوتا از این یونیت ها روی باس های استریو استفاده می کردند.

در سال 1985، کمپانی Neve نسخه ی آپدیت شده ی استریوی کامپرسر کلاسیک 2254 را عرضه کرد که با نام 33609 شناخته می شود. این محصول که در آن زمان به عنوان کامپرسری مدرن طراحی شده بود، صدایی ملایم و شفاف دارد.

SSL

برند Solid State Logic یا همان SSL با عرضه ی کنسول های SSL 4000E در سال 1979 به محبوبیت رسید. اما در سال های بعد بود که با عرضه ی میزهای میکس G-Series افرادی مطرحی مانند Bob Clearmountain، Chris Lord-Alge و Andy Wallace به طرفداران پر و پا قرص محصولات این کمپانی تبدیل شدند.

این میزهای میکس علاوه بر صدای پانچی و خوش رنگ خود دارای یک ماژول اکولایزر چهار بانده بوند. این اکولایزرها دارای دو باند میدرنج کاملا پارامتریک و امکان استفاده از شکل فیلتر bell برای فرکانس های بالا و پایین بودند.

میزهای میکس E Series برای باندهای low end از دکمه های چرخشی قهوه ای رنگ بهره بردند، در حالی که کنسول های G Series دارای دکمه های مشکی رنگ بودند. اگرچه چنین چیزی شاید تفاوت بزرگی به نظر نرسد، اما این دو کنسول از کارت های مختلفی (02 و 242) استفاده می کردند که صداهای متفاوتی ایجاد می کرد.

نه تنها ماژول های اکولایزری کنسول های SSL 4000G Series عالی بودند، بلکه ماژول های داینامیک آن ها نیز خارق العاده بود. این یونیت ها دارای یک Expander/Gate و یک کامپرسر بودند و صدایی سریع، پانچی و پر انرژی ایجاد می کردند.

در آخر، باس کامپرسر روی کنسول های 4000 به عنوان کامپرسر مقدسی شناخته می شود که هم صدای شفافی دارد و هم به صداهای مختلف انسجام می دهد. به گفته ی SSL این کامپرسر باعث پر حجم صدا دادن میکس ها می شود و قدرت، پانچ و درایو بیشتری را به آن ها اضافه می کند.

API

امروزه بسیاری از تجهیزات سخت افزاری به شکل یونیت های سری 500 ساخته می شوند. آن تکنولوژی در سال 1969 به وسیله ی کمپانی Automated Processes که با نام API شناخته می شود ابداع شد. در سال 1970، کمپانی API کنسول های ماژولاری می ساخت که به انواعی از ماژول ای سری 500 مجهز شده بود. تولید این محصولات در سال 1985 آغاز شد.

در طول سال ها، API موفق به فراهم کردن چنل استریپ فوق العاده ای شده که یکی از مهمترین المان های آن پری امپ میکروفن 512c است. این پری امپ صدای غنی و بسیار موزیکال دارد.

متاسفانه هیچ پلاگینی نتوانسته تا به امروز 512c را به شکل مناسبی شبیه سازی کند، اما شرکت Slate Digital در پلاگین Virtual Console Collection یک گزینه ی API قرار داده است.

در سال 1971 کمپانی API ماژول اکولایزر 550A را توسعه داد. 550A دارای سه باند با 7 فرکانس قابل انتخاب بود. باندهای high و Low قابلیت تغییر از حالت shelf به bell را داشتند و فیلتر High pass قابلیت فعال و غیر فعال شدن داشت.

یکی از جالب ترین ویژگی های این اکولایزر Proportional Q نام دارد که با استفاده از آن هرچقدر دکمه ی چرخشی گِین را بیشتر بچرخانید، مقدار Q (پهنای باند) را افزایش می دهد. به این ترتیب هرچه شما بیشتر کات یا بوست کنید، فیلتر bell باریک تر می شود.

سال ها بعد، API محصولی با عنوان 550b را توسعه داد که برای کنترل بیشتر روی میدرنج دارای چهار باند بود.

API در اوایل دهه ی هفتاد میلادی کامپرسر/لیمیتر 525 را عرضه کرد. این محصول دارای لِول های خروجی و پارامتر متغیر threshold، یک کنترل منحصر به فرد با نام “ceiling” و قابلیت de-ess بود. تا به امروز تنها بازسازی مناسب این محصول توسط شرکت LSR audio انجام گرفته است.

در نهایت یکی از مدرن ترین محصولات این لیست، باس کامپرسر رک مونت API 2500 است که امکانات بسیار زیادی دارد. شما می توانید استایل های کامپرشن قدیمی feedback و جدید feed forward را با این کامپرسر داشته باشید. API 2500 از تکنولوژی انحصاری THRUST بهره می برد تا یک فیلتر قابل انتخاب high-pass را پیش از مدار تشخیص دهنده قرار دهد. به علاوه این کامپرسر دارای ویژگی make-up gain به صورت اتوماتیک می باشد.

دیگر کنسول ها

کنسول های دیگری هم هستند که شاید به اندازه ی کنسول های Neve، SSL یا API شبیه سازی نشده باشند، اما بد نیست به آن ها نیز اشاره کنیم. در دهه های 60 و 70 میلادی قطعات موسیقی بسیار باکیفیتی در انگلیس منتشر می شد که صداهای منحصر به فردی داشتند. بسیاری از این صداها در دو استودیوی معروف تولید می شدند.

در سال 1968، کمپانی EMI یک کنسول جدید در استودیوی Abbey Roads قرار داد: کنسول TG12345. این کنسول جایگزین قدرتمندی برای کنسول های تیوب REDD بود که پیش از آن در این استودیو مورد استفاده قرار می گرفت. این کنسول ها صدای تمیزتر، روشن تر و پانچی تری داشتند. شرکت Waves پلاگین شبیه سازی از چنل استریپ ها، کامپرسرها و اکولایزرهای TG را ساخته است.

در دهه ی 1970، Trident Studios در لندن سیزده کنسول Trident A-Range را ساخت. از این کنسول ها برای ضبط قطعات معروفی از David Bowie، Rod Stewart و Frank Sinatra استفاده شد. این کنسول ها صدایی موزیکال، رنگ دار و غیر معمول داشتند. شرکت Slate Digital پلاگین شبیه ساز کنسول Trident را تولید کرده و شرکت Softbue هم پلاگین اکولایزر A-Range را ساخته است.

EQP-1A نسبت به اکولایزرهای دیگر بسیار متفاوت عمل می کند – این اکولایزر کات و بوست را به صورت همزمان انجام می دهد. EQP-1A دارای یک فیلتر low-shelf با چهار فرکانس قابل انتخاب و دکمه های چرخشی کات و بوست قابل تنظیم می باشد. مشابه همین فیلتر، یک فیلتر high-self با 7 فرکانس قابل انتخاب و سه فرکانس مستقل قابل انتخاب برای سلکتور کات کردن فرکانس ها می باشد.

قطعا تولیدکنندگان کنسول دیگری هم وجود دارند که هر کدام صداهای منحصر به فرد خودشان را دارند. SSL به تنهایی چندین و چند کنسول تولید کرده که هر کدام کاراکتر منحصر به فردی دارند. اما کنسول هایی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم به عنوان بهترین کنسول های تاریخ شناخته می شوند. آن ها را امتحان کنید و ببینید روی میکس شما چه تاثیری می گذارند.

 

منبع theproaudiofiles
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.