۹ ترفند برای پردازش وکال

قرار نیست که ضبط کردن، تنظیم کردن و پردازش وکال کار آسانی باشد، چرا که وکال هسته مرکزی یک قطعه موسیقی است. در این مقاله سعی خواهد شد تا یک تصویر کلی به شما ارائه شود.

۱- هارمونی های خودتان را بسازید

نت هایی که در بکینگ وکال خوانده می شوند معمولا متفاوت با نت های وکال اصلی هستند. بک وکال ها، حاوی نت های هارمونیکی هستند که معمولا از نت های آکورد پس زمینه گرفته می شوند تا به این وسیله تاثیر وکال اصلی بیشتر شود.

اگر در این زمینه تازه کار هستید باید بدانید که پیشنهاد فی البداهه ی هارمونی، آن هم زمانی که وکالیست با شما داخل اتاق است، کار بسیار غیر حرفه ای خواهد بود. استفاده از پلاگین هایی مانند Melodyne یا Auto-Tune برای ساخت هارمونی می تواند شروع خوبی باشد. اگر از صدایی که با این پلاگین ها تولید می کنید راضی نیستید، می توانید هارمونی ساخته شده به وسیله ی آن ها را به عنوان ترک راهنما در اختیار وکالیست بگذارید تا همان نت ها را برای شما به صورت طبیعی اجرا کند.

۲- از چشم های خود استفاده کنید

وقتی از اکولایزر برای وکال استفاده می کنید، وکال را با یک آنالیزر فرکانس چک کنید. با انجام این کار، ممکن است متوجه وجود فرکانس های بیس ناخواسته شوید (که در این حالت می توانید از یک فیلتر low shelf یا high-pass استفاده کنید) یا این که دقیقا بفهمید کدام فرکانس ها صدای ناخوشایندی ایجاد می کنند. استفاده کردن از گوش هایتان بهترین روش است، اما برای محکم کاری از چشم هایتان نیز استفاده کنید.

۳- تغییرات شدیدی را بوجود آورید

از وکال پردازش شده می توانید برای صداهای پس زمینه استفاده کنید. انتقال دادن وکال های ضبط شده به سمپلر به شما اجازه می دهد که بتوانید از همان وکال تنها یک نت را اجرا کنید یا نت های وکال را چند پرده یا حتی چند اکتاو بالاتر یا پایین تر ببرید و حتی بتوانید سرعت و تمپوی آن را نصف یا دو برابر کنید. تکنیک Timestretch فوق العاده عمل می کند و با استفاده از آن می توانید کارهای مختلفی را انجام دهید، مثلا کوک وکال را تغییر دهید یا تنظیمات را به قدری شدید اعمال کنید که از یک برداشت وکال بتوانید بافت ها و صداهای جدیدی به وجود بیاورید. یکی از برنامه های خوب برای انجام این کار Paulstretch است که می توانید آن را به صورت رایگان دانلود کنید. اگر سمپلرهای عادی برای تغییر دادن شدید وکال کافی نبودند می توانید از سینتی سایزرهای granular استفاده کنید. این سینتی سایزرها صدا را به قطعات بسیار کوچکی به نام grain تقسیم می کنند و سپس به شیوه هایی غیر منتظره و خلاقانه آن ها را در کنار یکدیگر قرار می دهند.

۴- طبیعی جلوه دادن وکال

از کوک کردن بیش از حد وکال پرهیز کنید. همه ی ما وکال هایی که به صورت غیر طبیعی و بیش از اندازه کوک شده اند را شنیده ایم و این گونه وکال ها در بعضی قطعات موسیقی کارکرد خودشان را دارند، اما این نوع کوک کردن ها چیزی نیست که بخواهید همیشه از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط

۵- ضبط کردن چندین برداشت

هنگامی که مشغول ضبط هستید، یکی از تکنیک های رایج این است که برای تمام پارت های وکال چند برداشت مختلف ضبط کنید. اولین برداشت تنها برای گرم کردن صدای خواننده نیست، بلکه در برداشت اول خواننده با حال و هوای قطعه آشنا می شود و شما می توانید ولوم مناسب ضبط را پیدا کنید. در برداشت های بعد، بعضی از پارت ها قوی و بعضی از آن ها ضعیف تر خواهند بود؛ پس ضبط کردن چندین برداشت به خواننده اجازه می دهد کل قطعه را با چند توقف و در برداشت های مختلف بخواند.

تکنیک comping (کامپینگ) به تکنیکی گفته می شود که در آن شما چندین برداشت را ضبط می کنید، از هر برداشت قسمتی که خوب است را جدا می کنید و سپس این قسمت هایی که جدا کرده اید را با هم ترکیب می کنید و آن ها را به یک برداشت منسجم تبدیل می کنید. نرم افزارهای ساخت موزیک مختلف این کار را به روش های مختلفی در اختیار کاربرانشان قرار می دهند، پس وقت بگذارید و ببینید این تکنیک در نرم افزار شما به چه صورت انجام می شود. اگر سرعت عملتان را در انجام این تکنیک بالا ببرید، می توانید زمانی که وکالیست در استودیو یا در حال استراحت است این کار را انجام دهید تا اگر لازم بود بتوانید پارت هایی که نیاز است را دوباره ضبط کنید.

۶- ترانه ی خوب

وقتی که ترانه می نویسید، به مفهومی که می خواهید انتقال دهید و نوع بیان آن فکر کنید. سعی کنید ترانه هایتان مفهوم داشته باشند و از محصور شدن در کلیشه ها دوری کنید.

۷- معکوس کردن وکال

امروزه در بین موزیسین ها میل عجیبی نسبت به معکوس کردن فایل های وکال دیده می شود. بعضی ها با این روش پیام هایی را به شنونده می رسانند و بعضی دیگر حالتی مانند این که دکمه ی بازگشت به عقب ضبط صوت را فشار داده اید به وجود می آورند. توجه داشته باشید که قبل از انجام چنین کارهایی باید یک سری عوامل را مدیریت کنید. بعضی از نرم افزارهای ساخت موزیک، هنگامی که یک قسمت از audio را کپی می کنید، به صورت اتوماتیک فایل صوتی جدیدی را ایجاد نمی کنند. فرض کنید که می خواهید یک قسمت یا یک کلمه از وکال را معکوس کرده و آن را به گونه ای کپی کنید که نسخه ی معکوس شده، قبل از نسخه ی اصلی اجرا شود. در این حالت لازم است مطمئن شوید که فایلی که می خواهید معکوس کنید به صورت یک فایل صوتی جدید ذخیره شود، در غیر این صورت فایل اصلی هم به صورت معکوس اجرا خواهد شد.

۸- ولوم مناسبی برای وکال انتخاب کنید

ولوم وکال ها را بی دلیل زیاد نکنید. خیلی راحت ممکن است گرفتار این شوید که vocal level را بیش از اندازه بالا ببرید. به یاد داشته باشید که وکال شاید مهمترین بخش موسیقی شما باشد، اما این به آن معنا نیست که حتما باید صدای بلندتری داشته باشد. باید سعی کنید ولوم وکال با دیگر صداها تناسب داشته باشد.

۹- ریورب معکوس

مانند وکال معکوس که بالاتر به آن اشاره کردیم، ریورب معکوس هم می تواند کارکردهای مختلفی داشته باشد. از ریورب معکوس می توانید هم به صورت تکه های کوتاه و هم به صورت عاملی حجم دهنده برای همراهی با قسمت های بزرگ تر ترک وکال استفاده کنید. در این جا به یک تکنیک کوتاه اشاره می کنیم:

در ابتدا، پارت وکال را دوبل کنید و آن را به عنوان یک فایل صوتی جدید ذخیره کنید. سپس این فایل وکال را معکوس کنید. در مرحله ی بعد، آن را به یک auxiliary reverb بفرستید. ریورب را سولو کنید تا به تنهایی اجرا شود و فایل اصلی قابل شنیدن نباشد. حال این ریورب سولو را در یک فایل صوتی جدید قرار دهید. در انتها این فایل جدید را در Audio track خودش قرار دهید و آن را معکوس کنید. آن را طوری قرار دهید که مقدمه ای بر پارت وکال اصلی باشد و پیش از آن قرار بگیرد.

منبع musicradar
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.