۹ اشتباه در Compression که شاید از آن ها غافل باشید

Bruce Swedien که یک مهندس میکس برنده ی جایزه ی گرمی است یک جمله ی معروف دارد که می گوید: “Compression برای بچه هاست.”
حقیقت این است که Compression یک پروسه ی حیاتی است و اگر می خواهید یک میکس با صدای مدرن داشته باشید باید از آن استفاده کنید.
اما به کار بردن compression ساده نیست. صدها پلاگین compression در دسترس شما قرار دارد که شما باید از بین آن ها انتخاب کنید، پارامترهای زیادی که باید تنظیم شوند و صدها کاری که شما می توانید با آن ها انجام دهید.
با وجود این همه گزینه و انتخاب، بسیار راحت می شود سردر گم شد و بسیار راحت تر می شود مرتکب اشتباه شد، به طوری که میکس شما تبدیل به یک صدای بی روح و فلت شود.
اگر سعی کنید از این ۹ اشتباه دوری کنید دیگر لازم نیست نگران چیزی باشید. در این صورت شما هم مانند یک حرفه ای پروسه ی compression را انجام خواهید داد.

۱- در گذشته گیر کرده اید

مثلا خیلی ها کمپرسور Urei 1176 را می پرستند و همیشه از آن استفاده می کنند. این کمپرسور ۵۰ سال پیش عرضه شده است و در زمان خودش فوق العاده بوده، اما آیا امروز هیچ وسیله ی بهتری از آن وجود ندارد؟ در این ۵۰ سال گذشته هیچ کس نتوانسته طراحی بهتری را نسبت به این کمپرسور انجام دهد؟
در هیچ صنعت دیگری گذشته تا این حد رمانتیک و اسطوره ای نمی شود. اگر سعی دارید بهترین جایگزین را برای یک کمپرسور قدیمی و کلاسیک پیدا کنید احتمالا در مسیر اشتباهی قرار دارید، چرا که بسیاری از کمپرسورهای مدرن عملکردی بسیار بهتر از کمپرسورهای کلاسیک دارند. قابلیت های این کمپرسورهای مدرن بیشتر است و صدای بهتری نیز دارند.

۲- پارامتر Attack Time زیادی سریع است

attack time های سریع وسوسه برانگیزند و باعث می شوند کمپرسور صدا را به سرعت کاهش دهد که در نهایت موجب می شود ترک ها به خوبی و بدون دردسر در میکس بنشینند. به همین خاطر بسیاری از مهندسان میکس به طور پیش فرض همیشه از اتک تایم های سریع استفاده می کنند. اما مشکل چیست؟
مشکل این است که اتک تایم های سریع، ترانزینت ها را نابود می کنند.
ترانزینت آن لحظه ی کوتاه صداست که در ابتدای نت ها اتفاق می افتد، آن صدای روشن و بسیار کوتاهی که در هنگام اصابت پیک به سیم ها ایجاد می شود، صدای تیزی که بر اثر اصابت چوب درام به snare اتفاق می افتد و یا حروف بی صدا در اجرای وکال.
ترانزینت ها به موسیقی انرژی می دهند و آن را زنده می کنند. حذف کردن آن ها موجب می شود صدای میکس فلت و غیر جذاب شود. احتمالا به همین دلیل است که Bruce Swedien که در ابتدای متن جمله ی او را نقل قول کردیم، کلا از پروسه ی compression صرف نظر می کند. به نظر او ریسک از دست دادن ترانزینت ها به مزیت های compression نمی ارزد.
اما نیازی نیست که کلا compression را نادیده گرفت. بجای این کار تنها کافیست attack time را آهسته تر کنید. این کار باعث می شود کمپرسور به ترانزینت ها اجازه ی عبور بدهد. نتیجه؟ شما مزیت های compression را خواهید داشت و در عین حال پانچی که باعث جذاب شدن موزیک می شود را نیز حفظ خواهید کرد.

۳- کمپرس کردن بدون توجه به زمینه ی میکس

وقتی که با پارامترهای یک کمپرسور کار می کنید، تغییراتی که در صدا ایجاد می شود شاید آنقدر جزئی باشد که شنیدن آن ها سخت باشد. برای تصمیم گیری در این شرایط، بعضی مهندسان میکس ترکی که در حال کار بر روی آن هستند را سولو می کنند. این کار باعث می شود شما تغییرات را راحت تر بشنوید و تصمیمات صحیح برای شما آشکار شوند.
اما مشکل این روش کجاست؟
فشار دادن دکمه ی سولو باعث حذف زمینه ای می شود که شما تصمیمات تان را بر اساس آن باید اتخاذ کنید.
در حالت، سولو شما به سمت تصمیماتی کشیده می شود که باعث می شوند ترک ها به خودی خود و در حالت سولو صدای خوبی داشته باشند. اما اغلب اوقات این تصمیمات وقتی که زمینه ی میکس را در نظر بگیریم خوب جواب نمی دهند.
مثلا بیشتر اوقات ترک ها نسبت به آن مقداری که شما در حالت سولو ترک را کمپرس می کنید نیاز به compression بیشتری دارند. اگر ترک ها را بیش از مقدار لازم سولو کنید، نتیجه ی کار under-compression صداها خواهد بود، یعنی صداها کمتر از حد لازم کمپرس می شوند که این امر منجر به ناپایداری صداها در میکس خواهد شد.
بهتر است در حین کمپرس کردن صداها از فشار دادن دکمه ی سولو دوری کنید. خودتان را مجبور کنید که بر اساس زمینه ی میکس تصمیمات تان را اتخاذ کنید. این کار شاید در ابتدا سخت باشد اما در نهایت منجر به گرفتن تصمیمات بهتری خواهد شد.

۴- از کمپرسور روی هر چیزی استفاده می کنید

اگر از کمپرسور روی هر صدایی استفاده کنید در نهایت میکس شما بی روح و کم حجم خواهد شد. همیشه باید دلیلی برای استفاده از کمپرسور داشته باشید. اصلا هم نترسید که بعضی صداها را دست نخورده باقی بگذارید. بسیاری از صداها مانند گیتارهای دیستورت شده، سمپل های درامز و اینسترومنت های مجازی بدون کمپرسور خوب صدا خواهند داد.

۵- با صدای خیلی بلند صدا را مانیتور می کنید

وقتی ولوم اسپیکرها را بالا می برید راحت تر می شود هرچیزی را شنید. در این حالت ترک ها شفاف تر و جذاب تر صدا می دهند و شما حس یک مهندس میکس حرفه ای را خواهید داشت!
با کم کردن ولوم اسپیکر، بسیاری از آن چیزهایی که می شنیدید محو خواهند شد. خواهید دید وقتی خواننده نت های پایین تر را می خواند صدایش محو می شود، یا فلان پارت داینامیک گیتار صدای ناپایداری دارد. در همین لحظه است که دیگر شما اصلا فکر نمی کنید مانند یک حرفه ای میکس تان را انجام داده اید…
در این صورت شما بیشتر کار خواهید کرد و کمپرس بیشتری انجام خواهید داد. این چیز خوبی است و باعث به وجود آمدن میکسی می شود که در هر ولومی خوب صدا می دهد. خودتان را مجبور کنید که در ولوم های پایین میکس کنید و مطمئن باشید که در این صورت کیفیت میکس هایتان بهتر خواهد شد.

مطالب مرتبط

۶- زیادی بر کمپرسور تکیه می کنید

استفاده ی بیش از حد از کمپرسور موجب بی روح شدن ترک ها می شود. پیشنهاد ما این است که ۸۰ تا ۹۰ درصد تنظیم کم و زیاد شدن ولوم را با کمپرسور انجام دهید. ترک های شما باید بدون تکان دادن هیچ فیدری در میکس بنشینند. سپس ۱۰ یا ۲۰ درصد کار باقی مانده را با استفاده از automation انجام دهید. با automation سعی کنید کلمات و عباراتی که در میکس گم می شوند را بالا بیاورید. به این وسیله می توانید جزئیاتی که کمپرسور از آن ها صرف نظر کرده را خودتان برجسته کنید.
حتی بهترین کمپرسورها هم نمی توانند جایگزین فیدرها شوند. هر دوی آن ها ضروری هستند. از هر دوی آن ها با هم استفاده کنید.

۷- استفاده ی بیش از حد از Multiband Compressor

اگرچه بسیاری از مهندسان میکس خیلی راحت و آزادانه از multiband compression استفاده می کنند اما باید بدانید که این وسیله بیشتر به عنوان ابزاری برای برطرف کردن مشکلات کاربرد دارد. بهتر است تا وقتی لازم نشده به سراغش نروید چرا که اثرات منفی زیادی دارد.
تقسیم کردن یک ترک به چند باند مختلف و پردازش کردن هرکدام از این باندها به صورت مجزا می تواند اثرات مصنوعی و مشکلات phase ایجاد کند. در بیشتر موارد همان single-band compression کاری که لازم دارید را به خوبی انجام می دهد.
توصیه می کنیم اول از همان کمپرسور عادی single-band استفاده کنید. اگر هم می خواهید از یک کمپرسور Multiband استفاده کنید سعی کنید حتما برای استفاده از آن دلیل داشته باشید. پارامترها و دکمه های بیشتر مترادف نتیجه ی بهتر نیستند.

۸- همه ی عمل compression را یکجا انجام می دهید

تا حالا کار یک نقاش ساختمان را دیده اید؟ بهترین آن ها از چند لایه رنگ استفاده می کنند. آن ها ابتدا دیوار را بتونه می زنند، سپس چند لایه رنگ روی آن می زنند و در نهایت هر نقطه ای که خوب رنگ نشده باشد را دوباره رنگ می کنند.
Compression هم دقیقا به همین گونه است. برای گرفتن بهترین نتیجه باید آن را در مراحل مختلف اضافه کنید.
بعضی از افراد سعی می کنند آخر سر مقدار زیادی compression انجام دهند. این افراد اگر به دنبال بلندتر کردن صدا باشند، compression بیشتری اضافه می کنند و باس میکس را limit می کنند. نتیجه ی این کار یک میکس دیستورت شده و ضعیف خواهد بود.
در عوض شما باید در طی مراحل مختلف صداها را کمپرس کنید. ابتدا چند دسی بل از ترک ها را کمپرس کنید. سپس روی بعضی از صداهایی که نیاز به کمپرس بیشتری دارند کار کنید و در نهایت باس میکس را خیلی ملایم کمپرس کنید. این روش نتیجه ی خیلی موزیکال تری خواهد داد و شما قادر خواهید بود بدون هیچ دیستورشنی صدای بلندتری از میکس بگیرید.

۹- برای مقایسه ی نتیجه، کمپرسور را Level-Match نمی کنید

بیشتر کمپرسورها یک کنترل با نام makeup gain دارند که ولوم صدا را پس از کمپرس شدن به صورت اتوماتیک بالا می برد.
این کنترل می تواند خطرناک باشد. اضافه شدن مقدار زیادی makeup gain باعث می شود تا صدای ترک شما بلندتر از حالت اصلی اش شود. در این حالت شما سخت می توانید بفهمید که آیا کمپرسور واقعا دارد صدا را بهتر می کند یا نه. در این صورت با غیر فعال کردن کمپرسور و مقایسه ی صدای کمپرس شده و صدای پیش از کمپرس، شما قطعا صدای کمپرس شده را می پسندید، چرا که بلندتر و جذاب تر است. در بعضی شرایط حتی ممکن است که کمپرسور اصلا کمپرسی را هم انجام ندهد و یا کیفیت صدا را خراب کند، اما همین بلند شدن صدا شما را فریب می دهد.
برای این که در این تله گیر نیفتید، سعی کنید کنترل makeup gain را طوری تنظیم کنید که وقتی کمپرسور را bypass (غیر فعال) می کنید هیچ تغییری در بلندی صدا احساس نکنید. این بهترین روش برای ارزیابی تاثیر کمپرسور روی صداست.

منبع theproaudiofiles
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. Ar....vin می گوید

    ممنونم از راه هایی که میتونستیم مدت ها اشتباه بریم و شما به راحتی در اختیارمون قرار دادید
    و کسایی ک خوندن این مطلبو رفتن که استفاده کنن ولی یه تشکر ساده نکردن ممنونم از شما?