۶ روش برای استفاده از Panning به منظور ایده آل کردن وسعت استریو

تکنیک panning یکی از المان های اساسی هر میکس است. شما با چرخاندن دکمه ی چرخشی pan در یک کانال به سمت چپ، باعث می شوید تا ولوم کانال سمت راست متناسب با آن مقدار کاهش پیدا کند که نتیجه ی آن حرکت سیگنال به سمت چپ میکس می شود. قطعا برعکس این موضوع هم صادق است و هرچه شما دکمه ی pan را به سمت راست بچرخانید، کانال سمت چپ کاهش ولوم بیشتری را تجربه می کند. با قرار دادن صداهای مختلف در پوزیشن های مختلف pan، شما قادر خواهید بود میدان استریو را پر کنید و باعث شوید میکس تان در اسپیکرهای استریو و هدفون ها جذاب تر شنیده شود. تکنیک های زیادی در رابطه با panning وجود دارند که با انجام آن ها میدان استریوی میکس شما بهتر از قبل پر خواهد شد.

مرحله ی اول:

روش قدیمی panning استفاده از تکنیک چپ – مرکز – راست است که در این تکنیک شما صداها را به یکی از این سه پوزیشن حرکت می دهید: کاملا چپ، دقیقا در وسط و کاملا راست. با این حال در کارهای مدرن و امروزی به ندرت شاهد چنین چیزی هستیم و ما تنها در صورتی این تکنیک را به شما پیشنهاد می دهیم که شما به دنبال میکسی باشید که کاملا قدیمی صدا بدهد.

مرحله ی دوم:

به عنوان یک راهنمای کلی، شما باید بیشتر المان های مهم را (kick ،bass ،snare و لید وکال) را تا جایی که ممکن است در نزدیکی مرکز میکس نگه دارید. به علاوه، هرچه یک صدا اهمیت کمتری در میکس شما داشته باشد و هرچه فرکانس های بیس آن کمتر باشد، شما می توانید بیشتر آن را به کناره های میدان استریو حرکت دهید.

مرحله ی سوم:

یکی دیگر از فواید panning این است که موجب می شود انتشار pan از چپ به راست در میکس به شکلی منطقی، متقارن شود. اگر یکی از صداها در میکس کاملا در سمت راست قرار گرفته باشد، میکس شما کج و نا متعادل صدا خواهد داد، مگر این که شما یک صدای دیگر را در جهت مخالف آن قرار دهید.

مرحله ی چهارم:

برای گسترش جزئی میدان استریو، المان ها را با مقادیر بسیار کم pan کنید. سعی کنید kick و snare را با یکی دو درجه اختلاف نسبت به هم pan کنید یا مثلا یکی از hihat ها را کمی به سمت یک طرف حرکت دهید و سپس hihat دیگر را در سمت مخالف اما با درجه ای که کمی متفاوت نسبت به hihat اول باشد قرار دهید. توجه داشته باشید که المان هایی که کمترین اهمیت را دارند باید wide ترین صداها باشند.

مرحله ی پنجم:

انجام panning به صورت جزئی همچنین برای مواقعی که شما پارت های مشابه زیادی در میکس دارید (مثلا چندین سینتی سایزر) که یا روی هم افتاده و لایه بندی شده اند و یا با یکدیگر تکنیک سوال – جواب را شکل می دهند مفید خواهد بود. شما با تغییر جزئی پوزیشن آن ها در میدان استریو خواهید توانست آن ها را از هم متمایز و جدا کنید.

مرحله ی ششم:

در نهایت سعی کنید صدای کل یک BUS را به مقدار بسیار جزئی pan کنید. مثلا تمام صداهای درامز را خیلی جزئی به سمت چپ حرکت دهید و سپس BUS مربوط به صدای بیس را با همان درجه ای که BUS درامز را حرکت دادید، در سمت مخالف حرکت دهید. این تغییرات، جزئی اما تاثیر گذار خواهند بود.

منبع musicradar
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.