چهار ترفند میکس که ارتباطی با تجهیزات استودیویی ندارد

در بسیاری از مواقع، افراد زمان زیادی را صرف میکس کردن می کنند و در آخر هم نتیجه ی دلخواه را نمی گیرند. خیلی وقت ها راه حل، استفاده از ابزارهای بیشتر برای رفع مشکل نیست. بسیاری از میکس ها را می شنویم که بیش از حد پردازش شده اند و صدای خوبی ندارند. اگر شما هم درگیر چنین مشکلی هستید، ابتدا سعی کنید تک تک اجزای میکس را بررسی کنید؛ مطمئن شوید تمام بخش ها در بهترین حالتشان هستند. سپس با داشتن یک تصویر ذهنی از صدای نهایی، میکس را از نو شروع کنید. در این مقاله نکته هایی را بیان می کنیم که ارتباطی با تجهیزات استودیویی ندارند.

از ترک های با کیفیت استفاده کنید

اگر می بینید در میکس یک قطعه به مشکل خورده اید، شاید مشکل خود ترک ها باشند. تمام سازها و وکال ها باید کوک باشند. در هنگام تنظیم مطمئن شوید که فرکانس ها بیش از حد با هم تداخل نداشته باشند (این مشکل تا حدی با استفاده از اکولایزر بهبود پیدا می کند اما برطرف نمی شود). مثلا شاید بخش ریتم گیتار اگر یک اکتاو بالاتر برود صدای بهتری بدهد.

میکس را در سه بعد تصور کنید

در هنگام ضبط، روی هم انداختن صداها و آماده کردن میکس، شما یک تصویر ذهنی از میکس نهایی را در ذهنتان می سازید. در علوم شناختی به این پدیده تصویرسازی ساختاری می گویند و این همان استعدادی ست که معمارها، فضانوردان و مهندسان ضبط موفق از آن بهره می برند. شما می توانید میکس را به عنوانی جهانی با سه بعد در نظر بگیرید که دارای طول، ارتفاع و عمق است. این دنیای سه بعدی با یک سری اشیا پر شده، یعنی سازها، وکال ها و افکت ها که هرکدام دارای یک محدوده ی فرکانسی (ارتفاع)، مکانی در طیف استریو (عرض) و یک ولوم نسبی (عمق) هستند. اگر میکس هایتان را به این صورت تصور کنید در نهایت میکس هایی خواهید ساخت که سه بعدی و دارای جزئیات مناسبی هستند و تاثیر خوبی روی شنونده می گذارند.

مطالب مرتبط

یک ولوم مشخص برای مانیتور کردن داشته باشید

استودیوهای میکس صدای فیلم در هالیوود در ولوم ۸۵dB کالیبره شده اند و همیشه همین ولوم را در طول کار استفاده می کنند. طبق منحنی های مانسون و فلچر، ولوم ۸۵dB ولومی است که در آن تمام فرکانس ها به صورت یکدست و اصطلاحا فِلَت شنیده می شوند. مانیتور کردن صدا در ولوم های بالا، حساسیت گوش شما به فرکانس های بیس و فرکانس های زیر را افزایش می دهد و شما این فرکانس ها را اغراق شده می شنوید و مثلا فکر می کنید کیک درام در میکسی که انجام می دهید بسیار قدرتمند است در صورتی که واقعا این طور نیست. برعکس این موضوع هم صادق است و در ولوم های پایین، حساسیت گوش شما به فرکانس های بیس و فرکانس های زیر کاهش پیدا می کند. اگر میکس را در ولوم های بالا انجام دهید، میکس کم حجم و کم قدرتی خواهید داشت. اگر میکس را در ولوم های بسیار پایین انجام دهید، در نهایت میکسی خواهید داشت که مقدار بیس و فرکانس های زیر آن بیش از اندازه برجسته شده است و وکال و دیگر سازهایی که فرکانس های میانی را اشغال می کنند، بلندی صدای مناسبی نخواهند داشت. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل لازم است که SPL meter داشته باشید و مانیتورهایتان را به وسیله ی آن کالیبره کنید. ۸۵dB نقطه ی مناسبی برای شروع است اما توجه داشته باشید که این مقدار ولوم در اتاق های کوچک تر ممکن است زیادی بلند باشد. برای اتاق های کوچک تر بهتر است مانیتورها را با ولومی در حدود ۷۰dB–۸۰dB کالیبره کنید. در طول میکس گاهی اوقات لازم است صدا را بالا ببرید تا ببینید میکس تان در ولوم های بالا به چه شکلی صدا می دهد؛ همچنین لازم است میکس هایتان را در اسپیکرهای کوچک هم چک کنید اما مهم ترین تصمیم گیری های میکس را در این ولوم مرجع انجام دهید.

به سلامت گوش هایتان توجه کنید

میکس کردن در ولوم مناسب مهم است اما در نهایت درک شما از صدا مهم ترین بخش کار است و طرف دیگر این معادله، گوش شماست. گوش شما باید برای مانیتور کردن دقیق صدا، بهینه و سلامت باشد. شما شاید پانزده ساعت را صرف میکس یک قطعه بکنید تا آن را به ایده آل ترین حالت خود برسانید. روز بعد که به میکسی که انجام داده اید گوش می دهید، می بینید که میکس تان به شدت بد از آب درآمده است. با فرض این که شما کار خود را بلد هستید و مانیتورهای دقیق و ابزار خوبی در اختیار دارید، به احتمال زیاد خستگی گوش مشکل اصلی شما بوده است. همان طور که مانیتور کردن صداها در ولوم های بالا گوش را خسته می کند، مانیتور کردن صداها در یک ولوم عادی اما برای زمان طولانی نیز گوش شما را خسته خواهد کرد. پس همیشه به گوشتان استراحت دهید و بدانید چه زمانی باید میکس را متوقف کنید و به استراحت بپردازید. شب را خوب بخوابید و صبح روز بعد کار را ادامه دهید. در این صورت نه تنها میکس هایتان بهتر خواهند شد، بلکه شما از آسیب رسیدن به گوش هایتان نیز جلوگیری می کنید و می توانید حرفه ی خود را برای سال های طولانی تری ادامه دهید.

منبع Sweetwater
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ایمان می گوید

    دم شما گرم خیلی خوب بود مخصوصا قسمت ۸۵db.ممنون