20 ترفند کوتاه برای استفاده از سینتی سایزرها و طراحی صدا
آیا برای شما هم پیش آمده است که برای مدت طولانی به پارامترهای یک سینتی سایزر خیره شوید و هیچ ایده ای نداشته باشید؟ در این مطلب 20 ترفند جذاب را با شما در میان خواهیم گذاشت تا بتوانید شروع به طراحی صدا کنید.
1. تغییر تیون
اگر پَچ سینتی سایزری شما به یک آکورد در فواصل سوم بزرگ تیون شده است، به fine-tuning بیشتر دقت کنید، چرا که تغییرات کوچک می توانند تفاوت قابل توجهی را در طنین صدا رقم بزنند. تیونینگ استانداردی که در موسیقی غربی استفاده می شود، در حقیقت کمی از تیون خارج است، پس اگر فاصله ی سوم بزرگ را نیم پرده پایین ببرید، تغییر جذابی در کوک صدای شما ایجاد خواهد شد.
2. نگاه دقیق تر
برخی سینتی سایزرها پارامترهایی مخفی دارند که کنترلر مربوط به آن ها روی پنل اصلی قرار نگرفته و شما با استفاده از سیستم ماژولیشن سینتی سایزر می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید.
به عنوان مثال سینتی سایزر Dune CM ظاهرا فاقد کنترل های phase برای مولدهای صدا می باشد، اما شما می توانید به phase به عنوان یک مقصد ماژولیشن در ماتریس ماژولیشن ها دسترسی پیدا کنید.
3. پارامتر اتک
آیا صداهای سینتی سایزری شما در ابتدا یا انتهای نُت ها صدای کلیک مانند دارند؟ چنین چیزی می تواند در تُن های خالص مانند موج سینوسی (sine wave) محسوس باشد، اما راه حل آسانی برای برطرف کردن آن وجود دارد: زمان پارامتر attack و release را کمی افزایش دهید تا جایی که مشکل برطرف شود.
4. پانچ بیشتر
با استفاده از یک envelope برای ماژولیت کردن pitch یک ساب بیس در حدود 24+ نیم پرده، می توانید به هر صدای ساب بیسی پانچ بدهید.
در قسمت envelope پارامتر attack و decay را روی زمان های سریع تنظیم کنید تا پانچ کیک درام مانندی به ابتدای ساب بیس اضافه شود.
5. کوک دقیق برای ساب بیس
استفاده از حالت Unison می تواند نویزهای بیس زمختی را ایجاد کند، اما خواهید دید که چنین کاری اختلاف قابل توجهی را در لِول پایین ترین هارمونیک به وجود می آورید و ساب بیس را از کوک اصلی خارجی می کند.
چنین چیزی برای موزیک های دنس مدرن به هیچ وجه مطلوب نیست.
6. بیس لاین های داب استپ
صدای بیس رباتیکی که مانند صدای ‘yoi’ به گوش می رسد و در بسیاری از موزیک های داب استپ شنیده می شود، هنوز هم جذاب است و ساختن آن نیز دشوار نیست.
برای این کار یک موج square انتخاب کنید و سیگنال آن را به یک فیلتر low-pass انتقال داده و شدت پارامتر رزونانس فیلتر را بالا ببرید. سپس با استفاده از یک LFO یا envelope روی فیلتر تحرک ایجاد کنید. پس از آن یک بیت کراشر به صدای سینتی سایزر اضافه کنید و سمپل ریت آن را تا جایی کاهش دهید که به بافت صوتی مدنظرتان برسید.
7. دوبل کردن ترک سینتی سایزر
در تنظیم های موزیک های راک، از صداهای گیتار بسیار واید استفاده می شود؛ برای این کار یک پارت گیتار را دو یا چند بار ضبط می کنند و سپس هر کدام از ترک ها با درجات مختلفی pan می شوند.
شما می توانید چنین چیزی را در سینتی سایزرها شبیه سازی کنید و به هر صدایی حجم بیشتری بدهید.
ترک سینتی سایزر را دوبل کنید، ترک اولی را کامل به سمت چپ و ترک دوبل شده را کامل به سمت راست pan کنید؛ سپس صدای یکی از این دو ترک را کمی تغییر دهید. این تغییرباید بسیار ملایم باشد، مگر این که به دنبال یک افکت غیر متعادل باشید.
8. صداهای زنگ دار
آیا به دنبال صدای زنگ دار سینتی سایزرهای کلاسیک FM هستید؟ برای این کار در یک سینتی سایزر FM دو اپراتور با موج sine wave ایجاد کنید، به شکلی که اولین اپراتور دومین اپراتور را ماژولیت کند.
اولین اپراتور را به شکلی آفست کنید که ratio در آن در حدود 0.3 (یا حدود 20-/21- نیم پرده) قرار بگیرد. مقدار ماژولیشن را تا جایی افزایش دهید که صدای زنگ داری را بشنوید.
سپس یک amplitude envelope مناسب را برای آن تنظیم کنید. افکت های کورس و ریورب را به آن اضافه کرده و سپس پَچ ساخته شده را در اکتاوهای بالا اجرا کنید تا صدای زنگ داری مانند سینتی سایزر DX7 داشته باشید.
9. صدای ارگ
اگر می خواهید صدایی مانند ارگ Hammond داشته باشید، چند صدا با موج sine wave را کنار هم قرار دهید و آن ها را به صورت سری های هارمونیکی تیون کنید.
لِول هر کدام از این صداها را مانند درابارهای روی یک ارگ واقعی تنظیم کنید. سپس کمی افکت کورس (یا شبیه سازهای rotary speaker) را برای ایجاد کاراکتر اسپیکر Leslie که در ارگ های Hammond استفاده شده اند اضافه کنید. سپس کمی ریورب room به صدا اضافه کنید.
10. گیتار
صدای متمایز گیتار الکتریک را می توان با رد کردن سیگنال سینتی سایزر از یک پلاگین شبیه ساز امپ گیتار شبیه سازی کرد. برای گرفتن بهترین نتیجه، باید از MIDI و پَچ مناسبی استفاده کنید.
به این ترتیب که توضیح می دهیم….
مرحله ی اول: پلاگین سینتی سایزر را روی حالت Initialise (حالتی که هیچ پَچی لود نشده باشد) قرار دهید و کار با یک یک موج saw بدون فیلتر یا با یک فیلتر بسیار ملایم شروع کنید.
یک پلاگین شبیه ساز امپ را به این ترک اضافه کنید. به این ترتیب می توانید تُن هایی شبیه به گیتار الکتریک داشته باشید.
11. سینتی سایز صدا به روش FM با شیوه ای ساده
سینتی سایز صدا به روش FM می تواند پیچیده باشد، اما برخی از پلاگین هایی که سینتی سایزرهای آنالوگ را شبیه سازی می کنند، مانند u-he Diva به شما اجازه می دهند با استفاده از یک oscillator، یک oscillator دیگر را با یک دکمه ی چرخشی ساده ماژولیت کنید.
ایجاد اتومیشن روی نحوه ی تعامل این دو مولد صدا با استفاده از یک LFO یا envelope می تواند به راحتی بافت های صوتی FM را برای شما فراهم کند.
12. بهره گیری از سینتی سایزرهای مونوفونیک
سینتی سایزرها یا به صورت مونوفونیک هستند یا پلی فونیک، یعنی یا می توانند در هر لحظه یک نُت را اجرا کنند یا قادر هستند تعداد نُت های بیشتری را به صورت همزمان اجرا کنند. محدود شدن به تنها یک نُت شاید جالب به نظر نرسد، اما می تواند این قابلیت را به شما بدهد که بافت های صوتی متفاوتی را خلق کنید.
با اضافه کردن یک نُت بلند MIDI و سپس قرار دادن چند نُت بسیار کوتاه به آن می توانید تریل ایجاد کنید. در این حالت یک صدای لگاتو با اسلایدهای بسیار سریع خواهید داشت که می تواند به ملودی شما جذابیت بدهد.
13. پریست Initialize
اگر می خواهید صداهای خودتان را از صفر بسازید، بهتر است کارتان را با پریست های پیچیده شروع نکنید، چون در این صورت کارتان دشوارتر می شود (مگر این که پریستی که انتخاب می کنید به صدای مدنظرتان نزدیک باشد).
لود کردن پریست Initialize در سینتی سایزر، که معمولا با نام Init در دسترس شما قرار می گیرد، یک صفحه ی سفید را پیش روی شما قرار می دهد.
اگر سینتی سایزر شما چنین چیزی ندارد، خودتان آن را بسازید و آن را برای استفاده های بعدی ذخیره کنید.
برای این کار یک مولد صدای sawtooth را لود کنید، سپس یک فیلتر اضافه کنید و یک amplitude envelope ساده ایجاد کنید. تمام افکت ها و ماژولیشن ها را هم خاموش کنید یا لِول آن ها را تا انتها پایین بیاورید.
14. رینگ ماژولیشن
سینتی سایزرها معمولا دارای کنترل ring modulation هستند که سیگنال را در سیگنال دیگری ضرب می کند. چنین چیزی صداهای دیجیتالی عجیب و زنگ داری را می سازد.
اگر این قابلیت در سینتی سایزر شما برای هر oscillator به صورت مجزا وجود دارد، می توانید از آن برای پدها استفاده کنید، چرا که قرار دادن رینگ ماژولیشن دومین یا سومین oscillator روی یک LFO که سرعت آرامی دارد می تواند تحرک و بافت زیبایی به پدها بدهد.
باید دقت کنید این افکت بیش از اندازه پررنگ نشود، پس مقدار ماژولیشن را به خوبی تنظیم کنید.
15. ویبراتو
وقتی یک صدای لید می سازید، برای جذاب شدن آن بهتر است کاری کنید که این صدا در طول زمان تکامل پیدا کند. هرچه باشد اینسترومنت لید شما مانند پارت لید وکال اهمیت زیادی دارد.
افکت ویبراتو می تواند اکسپرسیون پارت سینتی سایزری شما را تقویت کند، اما سعی کنید برای کنترل کردن مقدار ویبراتو از یک envelope استفاده کنید تا ویبراتو به صورت تدریجی به صدا اضافه شود.
چنین کاری باعث می شود پارت سینتی سایزری شما تناسب بیشتری با اجرای یک وکالیست یا نوازنده ی واقعی همخوانی داشته باشد، چرا که در حالت طبیعی هم ویبراتو معمولا در طول زمان به اجرا اضافه می شود.
این کار علاوه بر این که جذاب است، موجب می شود شروع تمام نُت ها کاملا تیون باشد و به این ترتیب مشکلی در پارت هایی که سرعت اجرای نُت ها در آن بالاست یا زمانی که ساستین نُت ها زیاد می شود به وجود نیاید.
16. صداهای زهی سینتی سایزری
با استفاده از موج صوتی saw، کنترل unison، اضافه کردن چند صدا و یک ریورب بزرگ می توانید صدایی مشابه با سازهای زهی را با سینتی سایزر بسازید.
کنترل Unison (که چند کپی از oscillator را ایجاد می کند و به این شکل صدای بزرگتری را می سازد) را روی هر oscillator باید بالای 2 قرار دهید.
همچنین صداها باید در میدان استریو پخش شوند و برای این کار باید از کنترل های pan و detune استفاده کنید یا هر پارامتری که در سینتی سایزر شما این کار را انجام می دهد. در صورت نیاز فرکانس های بیس را با استفاده از EQ حذف کنید.
17. لینک کردن پارامترهای velocity و aftertouch
Velocity و aftertouch معمولا برای کنترل ولوم یک پَچ سینتی سایزری استفاده می شوند، اما شما می توانید آن ها را با سایر پارامترها لینک کنید.
به عنوان مثال لینک کردن velocity به پارامتر filter cutoff باعث می شود زمانی که شما کلاویه را با شدت بیشتری فشار می دهد، فیلتر بیشتر باز شود. چنین چیزی نسبت به زمانی که velocity را تنها برای کنترل ولوم استفاده می کنید، اکسپرسیون بهتری را ارائه خواهد داد.
18. نویز
مولد white noise اغلب فراموش می شود، اما حقیقتا یک ابزار بسیار کاربردی است که در طراحی صدای مدرن اهمیت زیادی دارد.
برای آکوردهای سینتی سایزری، ترکیب کردن white noise با کات هایی در فرکانس های بیس و میدرنج و تقویت کردن فرکانس های بالا می تواند انرژی مضاعفی به ترک شما بدهد.
همچنین تکنیک ترکیب کردن white noise با اسنیر بسیار محبوب است. در نهایت، اهمیت نویز به عنوان یک سورس قدرتمند ماژولیشن را هم دست کم نگیرید.
19. استفاده از افکت ها
بسیاری از سینتی سایزرها دارای افکت هستند و این افکت ها می توانند جذابیت فوق العاده ای به پَچ های شما بدهند. پس آن ها را فراموش نکنید.
معمولا در سینتی سایزرها افکت های ریورب، دیلی و مهم تر از همه کورس وجود دارد، اما برخی از سینتی سایزرها افکت های بیشتری را هم در دسترس شما قرار می دهند.
برای مثال سینتی سایزر Massive دارای یک افکت sample-and-hold می باشد که می تواند طنین پَچ سینتی سایزری شما را تغییر دهید.
20. صداهای کوتاه و مقطع
اگر به دنبال یک صدای کوتاه و مقطع با استایل موزیک ترنس هستید، می توانید با استفاده از amplitude envelope زمان کوتاهی برای پارامترهای attack و decay در نظر بگیرید، اما یک راه جایگزین این است که از یک filter envelope برای بستن مدام filter cutoff در هر باری که صدا اجرا می شود استفاده کنید.
چنین چیزی همان داینامیک را به شما می دهد، با این تفاوت که گرمای فرکانس های بیس را هم حفظ می کند.