۱۰ نکته ای که در رابطه با میکس kick drum باید بدانید

تلاش برای خوب صدا دادن kick drum در میکس و مخصوصا ایجاد ارتباطی درست بین kick و بیس، اهمیت ویژه ای دارد، مخصوصا در سبک هایی که بیت، نقش مهمی ایفا می کند. این کار شاید یکی از پیچیده ترین بخش های خلق یک قطعه ی موسیقی از مرحله ی تنظیم تا مسترینگ باشد. در ادامه ی این مقاله ما تکنیک هایی را به شما معرفی می کنیم که تجربه ثابت کرده می توانند در این مسئله به شما کمک کنند.

۱- transient shaping به صورت side chain شده

با استفاده از یک پلاگین transient shaper روی بیس و sidechain کردن آن با kick می توانید ترکیب فوق العاده ای از بیس و kick بگیرید. تنظیمات کمپرسور را طوری انجام دهید که تقریبا ۳dB از attack برای حدود ۲۰ تا ۳۰ میلی ثانیه کاهش پیدا کند؛ این کار باعث منسجم تر شدن ریتم و صداها می شود و نسبت به یک sidechain compression عادی نتیجه ی نامحسوس تری دارد.

۲- فاندامنتال های متمرکز

برای داشتن kick drum با صدایی قدرتمند و پرخاشگرانه که مناسب سبک هایی مانند گرایم، دنس هال و درام اند بیس باشد، می توانید از یک فیلتر high-pass در پایین فرکانس فاندامنتال kick استفاده کنید و سپس با یک منحنی bell در اکولایزر، خودِ آن فرکانس فاندامنتال را بوست کنید.

۳- کات کردن بجای بوست کردن

بجای بوست کردن بخشی از kick با اکولایزر، سعی کنید دو اکولایزر داشته باشید که اطراف فرکانس مطلوب شما را کات کنند، پیش از این که از makeup gain برای بالانس کردن volume level ها استفاده کنید. در این حالت که شما بجای بوست کردن به کات کردن می پردازید، هیچ مشکلی در phase به وجود نمی آید و موجب می شود صدای کلی شما تمیزتر شود.

۴- عکس العمل نامطلوب sidechain

گاهی اوقات استفاده از sidechain compression با تایم های سریع attack و release می تواند موجب به وجود آمدن پاپ ها و کلیک های نامطلوبی شود. در عوض سعی کنید از automation برای ولوم و یا یک پلاگین volume-ducking استفاده کنید.

۵- استفاده از Gate

اگر قرار است صدای یک درام زنده را میکس کنید، با اضافه کردن یک gate روی کانال kick می توانید نویزهای ناخواسته را حذف کنید؛ به این ترتیب فرکانس های بم شما منسجم تر خواهند شد. می توانید با استفاده از فیلتر sidechain در گِیت، فرکانس های پایین تر از ۴۰۰Hz را مطلوب تر کنید؛ برای حذف صدای دیگر بخش های درام که در میکروفن kick ضبط شده اند می توانید بجای کات کردن تمام نویزها، تنها ۱۰ الی ۲۰ دسی بل کاهش گِین در گِیت ایجاد کنید تا صدای طبیعی تری بگیرید.

۶- pan کردن در خلاف جهت

برای این که بین kick و sub/mono bass تفکیک بیشتری ایجاد کنید، می توانید بیس را یکی دو درجه از مرکز استریو دور کنید و kick را در خلاف جهت بیس pan کنید. این تغییر جزئی در درجه ی pan آنقدر زیاد نیست که تاثیر نامناسبی روی سازگاری ترک شما با حالت مونو بگذارد؛ این کار تنها موجب می شود Kick و بیس شما دو سه درصد بیشتر از یکدیگر تفکیک شوند و همین درصد کم ممکن است در یک میکس شلوغ تفاوت زیادی را ایجاد کند.

۷- پردازش مختلف باندهای فرکانسی

دفعه ی بعدی که روی یک kick drum الکترونیک کار می کنید، سعی کنید پیش از تفکیک آن به باندهای فرکانسی بالا، میانی و پایین و استفاده از فیلترینگ linear-phase، آن را به دو یا سه BUS ارسال کنید. در این حالت شما می توانید بعدا افکت های مختلفی را به هر باند فرکانسی اختصاص دهید و صدای منحصر به فردی را در kick ایجاد کنید.

۸- استفاده از Automation

اگر با استفاده از EQ می خواهید بخش هایی از فرکانس های بیس را کاهش دهید تا برای kick جا باز شود، به احتمال زیاد لازم نیست این کاهش شدت فرکانسی را برای تمام نت ها اعمال کنید، فقط نت هایی که به لحاظ فرکانسی به kick نزدیک می شوند را باید کات کنید. در این شرایط باید فرکانس باند اکولایزری مدنظرتان را به شکلی automate کنید که فقط روی نت های مورد نظر فعال شود؛ این کار باعث می شود شما صدای بیس پر حجم تری دریافت کنید و در عین حال از تداخل های فرکانسی جلوگیری کنید.

۹- Frequency shifting

اعمال مقدار کمی frequency shifting به kick می تواند موجب تفکیک بهتر صدای kick از بیس و دیگر المان هایی که در فرکانس هایی پایین قرار دارند شود. تکنیک frequency shifting برخلاف pitchshifting ارتباط بین هارمونیک های سیگنال را حفظ نمی کند و این موضوع باعث می شود frequency shifting آپشن متفاوتی برای شیفت کردن ملایم فرکانس kick باشد، بدون این که kick از کوک خارج شود.

۱۰- فیلتر low-shelf

آیا از یک فیلتر high-pass روی kick استفاده می کنید؟ احتمالا یک فیلتر low-shelf cut هم کار مشابهی را برای شما انجام دهد، با این تفاوت که دیگر ناهنجاری phase به سیگنال اضافه نخواهد شد. این نوع فیلتر می تواند صدای طبیعی تری به شما بدهد که برای زمان هایی که می خواهید صدای ضبط شده ی یک کیت درام واقعی را میکس کنید ایده آل است.

منبع musicradar
عضویت در خبرنامه تهران ملودی
عضو خبرنامه ما شوید و مطالب و پیشنهادات ویژه ما را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگران نباشید! هر زمان مایل باشید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.