کارت صدا (Sound card) که با نام رابط صوتی (audio interface) نیز شناخته می شود یکی از عوامل بسیار مهم در تجهیزات استودیویی می باشد ، که انتخاب اشتباه آن منجر به هدر رفتن هزینه ، وقت و اشتیاق شما در راه رسیدن به هدفتان می شود. پس به نوعی، انتخاب درست کارت صدا کلید طلایی شما خواهد بود برای گشودن درب های منتهی به کیفیت استاندارد.
این بخش از کارت صدا همانند CPU در کامپیوتر ، وظیفه انجام اغلب عملیات محاسباتی را بر عهده دارد.
وظیفه این بخش تبدیل کدهای دیجیتال صوتی به سیگنال های آنالوگ است . بطور مثال زمانی که قطعه ای بر روی نرم افزار میزبان (DAW ) ذخیره شده است در کامپیوتر شما به صورت کدهای دیجیتال می باشد و برای شنیده شدن آن نیاز به تبدیل آنها به سیگنال های آنالوگ است، که کارت صدا این کار را انجام داده و بعد از تبدیل آنها، سیگنال را از طریق خروجی های آنالوگ به سمع شما می رساند.
وظیفه این بخش تبدیل سیگنال های آنالوگ به کدهای دیجیتال صوتی است. بطور مثال شما زمانی که خروجی آنالوگ ساز خود را به یکی از ورودی های آنالوگ کارت صدا متصل کرده و اقدام به ضبط می کنید ابتدا سیگنال ها ی آنالوگ به کدهای دیجیتال قابل پردازش برای کامپیوتر تبدیل شده، سپس در کامپیوتر شما ضبط (record) می شود.
کارت صدا های استودیویی در کل به دو دسته تقسیم می شوند:
این دسته از کارت صدا ها داخل کیس کامپیوتر و مستقیما بر روی مادربرد نصب می شود که معمولا به دو صورت PCI و PCI-E در بازار موجود است. بر خلاف تصورات موجود این نوع از کارت صدا در مدل های پیشرفته خود از سرعت و کیفیت بالایی برخوردار است اما به دلیل در دسترس نبودن آسان ورودی و خروجی ها، همچنین نداشتن کنترلرهای صوتی همچون ولوم ها از محبوبیت کم تری در میان استفاده کنندگان تجهیزات استودیویی برخوردار است. نکته قابل توجه در این نوع از کارت صداها نزدیک بودن چیپ پردازشگر صوتی کارت صدا به سایر اجزای موجود در مادربرد است که باعث ایجاد نویز می شود، که این مسئله را در اصطلاح با نسبت سیگنال به نویز (SNR) محاسبه می کنند. اما در مدل های حرفه ای این کارت صدا ها به دلیل طراحی حرفه ای و قرار دادن پوشش مناسبی برای کاهش SNR ، نویز را به حداقل و در برخی به صفر رسانده اند.
در این نوع از کارت صدا ها، کارت صدا درون جعبه ای که معمولا از فلز ساخته می شود، قرار دارد و به وسیله تکنولوژی های ارتباط دهنده مانند USB و Firewire اطلاعات پردازش شده را به کامپیوتر منتقل می کند. به دلیل در اختیار قرار داشتن انواع تنظیمات و در دسترس بودن ورودی ها و خروجی ها و امکانات جانبی بیشتری که این کارت صداها در خود تعبیه کرده اند از محبوبیت بیشتری در میان استفاده کننده گان برخوردار هستند.
در میان کارت صدا ها انواعی از آنها نیز وجود دارد که به صورت همزمان از یک کارت اینترنال و یک جعبه اکسترنال استفاده شده است.
این کارت صدا ها به دو شکل طراحی شده اند:
نوع اول این کارت صدا ها در واقع همان کارت صدای اینترنال هستند، یعنی پردازش های صوتی درون کارتی که بر روی مادر برد نصب است انجام می شود و جعبه بیرونی آن صرفا برای سهولت استفاده از ورودی ها و خروجی هاست.
نوع دوم این کارت صداها متشکل از یک کارت صدای اکسترنال برای پردازش سیگنال های صوتی و یک کارت اینترنال که وظیفه رابط میان کارت صدای اکسترنال و کامپیوتر را دارد است . در واقع کارت اینترنال در این نوع از کارت صداها یک تکنولوژی ارتباط منحصر به فرد برای کارت صدای اکسترنال خود به وجود می آورد تا سیگنال های پردازش شده را به بهترین شکل به کامپیوتر انتقال داده شود.
اکنون شما با علم به اینکه وظیفه یک کارت صدا چیست و دارای چه اجزایی می باشد می توانید بهتر به سمت انتخاب مناسب کارت صدا گام بردارید. برای این انتخاب باید نکات زیر را در نظر بگیرید.
نکته 1: برای داشتن ورودی های زیاد حتما لازم نیست از یک کارت صدا با ورودی های زیاد استفاده کنید . گاهی می توانید از 2 کارت صدا به صورت سری استفاده کرده و تعداد ورودی های کارت صدای خود را 2 برابر کنید ( البته باید برای استفاده از این روش کارت صداهایی خریداری شود که این قابلیت را دارا باشند)
نکته 2: برای داشتن ورودی های زیاد به ورودی های دیجیتال در کارت صدای خود نیز توجه کنید . بطور مثال شما کارت صدایی خریداری کرده اید که دارای 10 ورودی دیجیتال می باشد . بطور مثال شما میتوانید با داشتن یک میکسر 10 کانال که دارای خروجی دیجیتال است 10 ورودی را به میکسر داده و آنها را به صورت همزمان ضبط کنید.
نکته 3: منظور از ضبط همزمان این است که شما هنگامی که چند ساز و میکروفن را همزمان ضبط می کنید بر روی نرم افزار میزبان (DAW) شما هر یک از ساز ها و میکروفن ها در یک لاین جدا ضبط شود تا شما بعد از رکورد ، در مرحله میکس بتوانید بر روی هر لاین بصورت جدا تغییرات دلخواه را انجام دهید.
نکته 4: کاربرد خروجی های زیاد برای اعمال مانیتورینگ های مختلف و همچنین ایجاد روابط دلخواه میان ورودی ها انجام می شود که این نکته در استودیو های حرفه ای بسیار اهمیت دارد.
نکته 1:بطور معمول برای ضبط وکال و سازهای آکوستیک از میکروفن های کاندنسر (خازنی) استفاده می شود که این میکروفن ها برای تغذیه خود از فانتوم پاور استفاده می کنند بنابراین باید توجه داشته باشید که زمان انتخاب کارت صدا در صورت تمایل استفاده از میکروفن های کاندنسر به تعداد میکروفن های مورد نیاز ورودی دارای پری امپ با قابلیت فانتوم پاور تعبیه شده باشد.
نکته 2:در برخی از موارد شما از پری امپ های جداگانه استفاده می کنید در این صورت نیازی به خرید کارت صدایی که در آن ورودی با قابلیت پری امپ تعبیه شده است ندارید.
نکته: با توجه به سرعت انتقال اطلاعات در ورژن های مختلف USB باید توجه داشته باشید که انتخاب یک کارت صدا دارای ورژن بالاتری از USB می تواند صدا را با نرخ نمونه برداری (simple rate) بالاتر و با تاخیر پایین تری انتقال دهد.
نکته:برای استفاده از کارت صداهایی که در آن از فایروایر استفاده شده است شما نیاز به یک کارت فایروایر نیز خواهید داشت تا بتوانید با کمک آن کابل فایروایر کارت صدا را به کامپیوتر خود متصل کنید. در برخی از مادربوردها ورودی فایروایر به صورت آنبرد تعبیه شده است اما توصیه می شود برای استفاده از نهایت سرعت و کیفیت این تکنولوژی از یک کارت فایروایر حرفه ای استفاده کنید.